گروه هنر- تکتم بهاردوست - از فردا شب سریال «حانیه» به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری و تهیه کنندگی علی مهام در 13قسمت 45دقیقه‌ای به مناسبت ‌ایام دهه فجر از شبکه دو سیما پخش می‌‌شود.

 مطمئنم مردم از «حانیه» خوششان می‌آید

«حانیه» داستان زندگی ستوانی به نام سعید را روایت می‌کند که پس از انتقال به یزد، در خانه سیدجعفر که یکی از بازاریان انقلابی‌ این شهر است، سکونت می‌کند. آشنایی سعید و سیدجعفر ماجراهایی را به دنبال دارد که به بهانه آن به برخی از مبارزان انقلابی در آن دوران از جمله راشد یزدی نیز اشاره می‌شود.‌ این سریال به نوعی درامی‌‌عاشقانه به حساب می‌آید که وقایع تاریخ معاصر ‌ایران از مهر 57 تا فرار شاه را به تصویر می‌کشد. به ‌این انگیزه با عباس غزالی بازیگر نقش سعید به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که ازنظرتان می‌‌گذرد:

 

  در خصوص حضورتان در سریال حانیه و نقشتان توضیح دهید.

- من در ‌این کار نقش اصلی و شخصیتی به نام سعید اسحاقی را که یک ستوان شهربانی است بازی می‌‌کنم .وقتی می‌‌گوییم شهربانی طبیعتا باید منتظر یک سریال تاریخی باشید.سریالی که قرار است بخشی از اتفاقات دهه پنجاه را روایت کند. اتفاقات ‌این سریال در سال 56 و در شهر یزد رخ می‌‌دهد.

قصه ‌این سریال براساس خاطرات شفاهی و مکتوب شخصیت‌های فعال انقلاب شکل گرفته و بعضی از شخصیت‌های آن واقعی هستند و ما بازای بیرونی دارند. سعید اسحاقی همراه مادرش و به خاطر شغلش به یزد برای خدمت به شهربانی منتقل می‌‌شود و شما در ادامه شاهد یکسری اتفاقهای شغلی، شخصی   خواهید بود که برای ‌این آدم رخ می‌‌دهد و زندگی‌اش را دچار تنش و چالش می‌‌کند  که همین قضایا قصه اصلی فیلمنامه را رقم می‌‌زند و برای مخاطب جذابیت زیادی خواهد داشت. فیلمبرداری کار، دوماه و درگرمای شهرستان یزد طول کشید، ولی واقعاً تجربه ارزشمندی بود.

 

  فیلمنامه چه جذابیتی برایتان داشت؟

-  من آدم گزیده کاری هستم و تا نقش درگیرم نکند، آن را نمی‌‌پذیرم و در هر حالتی مخاطب برایم از اولویت خاصی برخوردار است.نقش سعید را پذیرفتم، چون موضوع فیلمنامه حانیه و داستان خیلی برایم دوست داشتنی بود.حانیه یک سریال مناسبتی است؛ یک کار تازه و غیر کلیشه‌ای است که نمونه‌اش در تلویزیون خیلی کم ساخته شده است. متأسفانه ‌این کارهای مناسبتی همیشه با خطر کلیشه شدن همراه هستند؛ به دلیل‌ اینکه گاهی کارگردان نمی‌‌تواند نگاه متفاوتی به اتفاقاتی شبیه آن چیزی که در حانیه پیش می‌آید، داشته باشد.

در حالیکه کارگردان حانیه اتفاقات آن سالها را دستمایه‌ای برای روایت یک قصه عاشقانه قرار داده  که من به‌ این زبان هنر می‌‌گویم. آقای اشکذری اگر چه جوان ولی بسیار با هوش هستند و با  درایت خاصی ‌این قصه را به تصویر کشیده اند.

 

  گفتید حانیه کلیشه‌ای نیست! از چه منظر؟

-  ببینید، من تا کنون تقریباً پیشنهادهای زیادی با موضوع قبل از انقلاب و دهه پنجاه داشته‌ام که صرفاً به اتفاقات آن زمان پرداخته و قصه‌های سطحی داشته‌اند، ولی قصۀ حانیه دراماتیک و جذاب است که علاوه بر اتفاقات آن دوره ما با یک رمان و داستان طرفیم که قصه گوست و مخاطب پسند است. اینکه بازیگر تهرانی در کنار بازیگران بومی ‌‌یزد قرارگرفته  و کارگردان با زیرکی از ‌این لهجه استفاده کرده است، خودش به تازه بودن کار کمک می‌‌کند و به داستان رنگ و لعاب خاصی می‌‌دهد.

 

  شخصیت سعید چه ویژگی خاصی   داشت؟

-  نقش سعید اسحاقی یک شخصیت صد در صد مثبت است.من تا به حال یک شخصیت مثبت صرف را بازی نکرده بودم. سعید آدم منظم و آرام است؛ تناقض این ستوان شهربانی که از قضا مثبت هم هست، از ویژگی‌های نقش محسوب می‌‌شود که حالا بعد از دیدن کار به ‌این ابهامها خواهید رسید. من تا به حال نقشی شبیه سعید را نداشتم و می‌‌توانم بگویم با تمام نقشهایی که تاکنون‌ ایفا کرده‌ام، خیلی متفاوت است و همین قضیه جذبم کرد. مطمئنم که مورد قبول مخاطبان هم قرار می‌‌گیرد.

 

  آیا سعید اسحاقی ما بازای بیرونی هم دارد؟

-  بله همه شخصیتهای ‌این سریال ما بازای بیرونی دارند، ولی چیزی که شما شاهد آن هستید دراماتیزه شده است؛ البته من ما بازای سعید را در اطرافم پیدا نکردم که بتوانم نقش را سر و شکل بیشتری بدهم. تحقیقات من در خصوص خود فیلمنامه و اتفاقات آن زمان بود تا بتوانم خودم را در آن حال و هوا بگنجانم و سعی کردم در‌این کار از تمام تجربیات کارهای قبلی‌ام استفاده کنم.

 

  کار با جلال دهقانی اشکذری چگونه بود؟

-  سیدجلال دهقانی اشکذری انسان بسیار متعهد و مثبتی است. او کارگردانی جوان، کاربلد ، با استعداد و با انگیزه‌ای است و من ارتباط خیلی خوبی با او گرفتم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.