نرم افزارهای فضای مجازی بویژه در تلفنهای هوشمند در کنار ویژگی‌هایی که دارند، این روزها عملاً نشان داده‌اند که قادرند به یک سلاح مخرب و هولناک امنیتی و اقتصادی نیز تبدیل شوند. 

فضای مجازی و احمقهایی که  ابزار دست دزدان می‌شوند!

در چند هفته اخیر تجربیات تلخی حاصل شد که به واسطه آن می‌توان دغدغه مسؤولان را برای رصد مداوم و حتی مسدود کردن این فضاها دریافت. عمده این ایراد هم به کاربران بی‌مسؤولیت و گاه کم خردی برمی‌گردد که در تکثیر هر آنچه می‌یابند، هیچ تعهد و مسؤولیتی احساس نمی‌کنند. همین که خبری به دستشان می‌رسد، بی آنکه در صحت و سقم آن اندک تحقیقی بکنند، مثل یک دستگاه فتوکپی، در هر جا که بتوانند، آن را کپی می‌کنند. این افراد مشخصاً سلاح پنهان و بسیار مؤثر غرضی ورزان و شایعه سازانی هستند که با امید به جهالت ایشان، دروغی را می‌سازند و این سنگ مفت را در فضای مجازی رها می‌کنند. آنها خوب می‌دانند همیشه و همه جا، جماعت کم خرد و البته مدعی و بیکاری هستند که همچون عوامل آنها، به طور مجانی این شایعه را برایشان به اقصی نقاط کشور و به دست تمام گروه‌ها می‌رسانند.

چند روز پیش یک بابایی که با یک مؤسسه مالی مشکلی یافته بود، شایعه‌ای ساخت، عده‌ای نادان هم بی‌آنکه بدانند یا حتی سعی کنند با یک جست و جوی چند ثانیه‌ای دروغ بودن خبر را دریابند چپ و راست آن را هر جا رسید باز نشر کردند و عده‌ای شبیه آنها این کار را ادامه دادند و ناگهان یک دردسر عظیم برای کشور درست کردند مردم برای اخذ سپرده‌هایشان هجوم بردند و هر چه مسؤولان تذکر می‌دادند این یک توطئه است و یک آدم فاسد اما زبل آغاز کننده بوده و عده‌ای جاهل هم سبب پخش بوده و ندانسته به ابزار دست آن بابا بدل شده‌اند، اما گوش مردم بدهکار نبود. خلاصه پس از کلی تلاش رسانه‌ای و البته زیان هنگفتی که هم مردم و هم مؤسسه مربوطه دچارش شده، اندکی این تب فروکش کرد.

حیرتا که هنوز تب این یکی تمام نشده بود که در گروه‌های مجازی، بسرعت خبری دیگری دست به دست شد که رئیس فلان بانک و چند معاونش با نامهای فلان و فلان، همین چند ساعت پیش با کلی پول سپرده‌های مردم از کشور فرار کرده‌اند و آی ملت حمله کنید و پولهایتان را از این بانک بردارید! عده‌ای ساده لوح هم بی‌آنکه بدانند با پخش کردن این خبر چه ضربه‌ای به مردم و اقتصاد این کشور می‌زنند، دوباره، چپ و راست، اینجا و آنجا این خبر ناجوانمردانه را کپی می‌کردند. حیرتا که این آدمهای جاهل که با این کپی کردنهای از سر بیکاری چنین اخباری مشکلات عظیمی را نادانسته و ناخواسته برای انبوهی از مردم درست می‌کنند، آن قدر تنبل هستند که قبل از این کار زشتشان کوچکترین زحمتی به خود نمی‌دهند تا ببینند این خبر از کجا آمده؟ چقدر درست است و پیامد انتشار آن توسط ایشان چیست؟ جالب است که در این مورد خاص، روز قبل مدیر آن بانک، به عنوان مدیر شایسته تقدیر شده و معلوم بود عده‌ای حساب شده و از سر حسادت چنین چیزی درست کرده و عده‌ای هم از سر جهالت شده‌اند عمله مجانی آنها برای پخش این دروغ. باری باید جلوی این رفتارهای مفسده برانگیز را تا بیشتر رایج نشده گرفت. باید این فضاها را رصد کرد تا هر که هوس کرد با کمک عده‌ای نادان هر نوع شوکی که عشقش بود را به جامعه وارد نکند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.