استاندار خراسان رضوی گفت: دولت یازدهم، اعتدال در سه حوزه رفتار، تصمیم و اجرا رامد نظر دارد و به دنبال مرزبندی بین گروه‌هایی که به نظام دلبسته هستند نیست و در همین راستا در استان هم ما تصمیم‌گیری‌ها را بر مبنای خرد جمعی انجام می‌دهیم و از کارشناسان با سلایق سیاسی مختلف کمک و همفکری می‌گیریم.

اظهار نظر استاندار در خصوص پروژه های ریلی و حواشی پدیده و میزان

رشیدیان در نشست با خبرنگاران افزود: ما مشکلاتی نظیر کمبود آب در تابستان را با کمک کارشناسانی از سلایق مختلف سیاسی پشت سر گذاشتیم و در حالی که بسیاری معتقد بودند بایستی آب را جیره‌بندی کنیم بدون قطعی آب این بحران را از سر گذراندیم.

وی خاطرنشان کرد: اتاق گفت‌وگوی دولت با اصحاب صنعت، تجارت و کشاورزی نیز برکات زیادی داشت و برگزاری این نشست‌ها به ما کمک کرد که برای توسعه شرایط اقتصادی و تثبیت مشاغل گام‌های خوبی را برداریم و در شرایطی که در پاییز کشور دچار بحران اشتغال شد، بیکاری استان از 9.2 به 8.9 برسد.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: معاونت برنامه‌ریزی ما سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تدوین کرده است که به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان این که نشست گفت‌وگو با اصحاب فرهنگ و هنر نیز یکی دیگر از اقدامات انجام شده در استانداری خراسان رضوی بوده است.

رشیدیان گفت: ما به دنبال توسعه متوازن در بخش‌های مختلف هستیم زیرا معتقدیم که توسعه یک بعدی در زمینه اقتصادی نمی‌تواند توسعه مطلوبی باشد.

استاندار خراسان رضوی افزود: محوریت تمام برنامه‌های ما در بخش‌های مختلف منافع ملی است و تصمیمات خود و برنامه‌های پیشنهادی را بر مبنای اصل سازگاری با منافع ملی اجرا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در خصوص مساله مبارزه با فساد که مورد تاکید مقام معظم رهبری و مردم نیز هست از دستگاه‌های مربوطه و نظارتی استفاده کردیم و در همین مسیر اجرای طرح دولت الکترونیک را در دست اجرا داریم چرا که بخش عمده زمینه بروز فساد درهمین مراجعات مستقیم ایجادمی شود.

رشیدیان عنوان کرد: کریدور علم و فناوری خراسان رضوی بین ما و 5 استان دیگر به تصویب رسیده است که در این بین خراسان رضوی وضعیت خوبی دارد و ما امیدواریم که روزی این کریدور که هم اکنون محدود به مشهد است در سراسر استان فراگیر شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه خاطرنشان کرد: دولت متعهد به رشد و توسعه همه جانبه بوده و هست و در همین راستا توسعه روستا جزو برنامه‌های ما بوده و هست اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی با سرعت مطلوب ما پیش نرفته است اما تجربیات خوبی را در این زمینه به دست آورده‌ایم و توانسته‌ایم اعتبارات خوبی را در این راستا جذب کنیم.

وی اضافه کرد: باید با افزایش کیفیت زندگی در روستاها جمعیت را در روستاها حفظ کنیم و در همین مسیر اصلاح و تکمیل جاده‌های روستایی در دستور کار قرار دارد.

رشیدیان با اشاره به نقش مهم کشاورزان در مسیر توسعه گفت: ما در سال جاری در زمینه صادرات 8 درصد افزایش ارزشی و 12 درصد افزایش وزنی داشته‌ایم که بیشترین درآمد صادرات را از زعفران، سیب زمینی و تخم مرغ داشته‌ایم که به حوزه کشاورزی برمی‌گردد و در مراحل بعد هم نان و شیرینی قرار دارد و بعد به سیمان و امثال آن می‌رسیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ما در حوزه دانشگاهی نیز موفقیت‌های خوبی را به دست آورده‌ایم که ایجاد شبکه دانشگاهی با محوریت رؤسای دانشگاه‌ها از این دست بود و خوشبختانه به مرحله تصویب مرامنامه منتهی شد و به دستور کاری برای دانشگاه رسیدیم.

وی افزود: بر این اساس بنا شده است که ما مسائل عمده و مشکلات عمده دانشگاه را برای حل و بررسی به دانشگاه‌های مشخصی بسپاریم تا آن دانشگاه تولید علم متناسب را انجام دهد و در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهد و راه اندازی بنیاد نخبگان استان نیز در همین مسیر انجام شده است.

کاهش 50 درصدی روزهای آلوده مشهد

استاندار خراسان رضوی گفت: در مقوله محیط زیست که مورد تاکید شخص رئیس جمهور بوده است نیز گام‌های خوبی را برداشته‌ایم و توانسته‌ایم از طریق تهیه گازوئیل با کیفیت‌تر روزهای آلوده مشهد را نسبت به سال قبل 50 درصدکاهش دهیم و امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که 100 درصد روزهای ما پاک باشد.

رشیدیان اظهار کرد: تعامل با کشورهای همسایه نیز در دستور کار ما بوده است و ما در این مسیر 8 نمایشگاه مختلف در این کشورها برگزار کرده‌ایم و هیات‌های مختلفی را رد و بدل کرده‌ایم و در حوزه سیاست سعی کرده‌ایم سیاست‌های کلان دولت را دنبال کنیم.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی نیز در برخی مانند کاهش جرایم موفق بودیم اما در برخی موارد مانند طلاق نتوانسته‌ایم موفق باشیم که برنامه‌ریزی‌هایی را در این زمینه باید انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: در راستای برنامه‌ریزی برای مشهد 2017 هماهنگی‌هایی را انجام دادیم تا انشاا... کارگروه مشهد 2017 در مشهد تشکیل جلسه دهد.

علیرضا رشیدیان در خصوص وضعیت خطوط ریلی استان نیز گفت: در خصوص قطاربرقی تهران مشهد تمام اقدامات انجام شده و پیمانکار نیز مشخص است و تنها شروع رسمی باقی مانده است که امیدواریم تا پایان سال عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در خصوص قطار سریع السیر نیز پیگیری مفصل انجام شده است و با یکی از کشورهای شرق آسیا نیز به توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: راه آهن مشهد به گرگان نیز در حال پیگیری است ولی امیدواریم مترو مشهد گلبهار زودتر به نتیجه برسد.

وی گفت: راه آهن مشهد به چابهار نیز در سفر رئیس جمهور به زاهدان مورد تاکید قرار گرفت و مطالعات مسیر چابهار به زاهدان در سال آینده آغاز می‌شود.

رشیدیان تصریح کرد: برای سفرهای نوروزی ستاد تسهیلات سفر با 12 کارگروه کار خود را آغاز کرده است و خوشبختانه به نتایج خوبی نیز در این راستا دست پیدا کرده‌ایم.

استاندار خراسان رضوی افزود: در خصوص کمبود ایستگاه‌های اورژانس و آتش‌نشانی در اطراف حرم به توافقاتی با مسئولان مربوطه رسیده‌ایم که با رسیدن اعتبارات و کمک‌های دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت بهداشت در این مسیر اقدام خواهیم کرد.

نمی‌خواهیم پدیده را تعطیل کنیم

رئیس شورای اداری استان در پاسخ به سوالی در خصوص شرکت پدیده نیز اظهار کرد: ما به هیچ عنوان به دنبال تعطیل کردن پدیده نیستیم بلکه می‌خواهیم کار و فعالیت این مجموعه در چهارچوب قانون ادامه پیدا کند.

رشیدیان ابراز امیدواری کرد: شرکت پدیده وارد بورس شود تا هم ارزش‌گذاری سهام آن و هم جذب سرمایه این مجموعه به صورت شفاف و صحیح صورت بگیرد.

استاندار خراسان رضوی در خصوص موسسه میزان نیز عنوان کرد: موضوع این مجموعه عجیب است و در شرایطی که برای تبدیل شدن به بانک اقدام کرده بود با یک شایعه در یکی از شهرستان‌ها دچار مشکل شد و در ادامه نیز این بحران با یک مصاحبه تشدید شد و این مجموعه مجبور شد مبلغی از آنچه را که برای تبدیل شدن به بانک مرکزی سپرده بود مجددا پس بگیرد البته به نحوی که مانع از تبدیل شدن این مجموعه به بانک نشود.

اما آنچه مسلم است این مجموعه هیچ مشکل خاصی نداشته و در حال طی مراحل قانونی برای تبدیل شدن به بانک است.

رئیس شورای اداری استان در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص وضعیت سیاسی استان از نظر وجود شرایط برای فعالیت گروه‌های مختلف سیاسی نیزعنوان کرد: هرچه به انتخابات سال آینده نزدیک می‌شویم فعالیت سیاسیون بیشتر می‌شود و از آنجا که دستگاه‌های اجرایی بایستی بی‌طرفی خود را حفظ کنند و شرایط را برای فعالیت تمامی گروه‌های مجوز دار در چهارچوب قانون فراهم کنند ما نیز همین رویه را دنبال می‌کنیم.

رشیدیان افزود: سخنرانی‌هایی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند تابع تصمیم شورای مربوطه در دانشگاهاست و ما توصیه کردیم که دعوت از سخنرانانی از هر دو جناح صورت بگیرد تا مشکلی پیش نیاید البته باید در نظر داشته باشیم که نباید از احساسات دانشجویان در مسیر نگاه‌های جناحی استفاده کرد.

 خراسان رضوی پیشتاز کاهش آمار بیکاری

معاون برنامه ریزی استاندار نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی پیشتاز کاهش آمار بیکاری است.

رضا جمشیدی ادامه اظهار کرد: در خصوص نرخ بیکاری، در تابستان گذشته ما شاهد بیکاری 9.5 درصدی و در پاییز شاهد نرخ 10.5 درصدی در کشور بوده‌ایم اما در استان ما از 9.2 درصد در تابستان به 8.9 درصد در پاییز رسیده‌ایم و بر خلاف روند کشوری کاهش نرخ را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: نرخ تورم کشور نیز تا پایان دی ماه‌ سال جاری ‌16.8 درصد بوده ‌اما این رقم در خراسان رضوی 13.2درصد بوده که گواه بهتر بودن وضعیت استان از متوسط کشوری است.

وی در ارتباط با وضعیت اجرایی شدن مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان رضوی گفت: این پروژه‌ها اساسا به دوبخش تقسیم می‌شوند که یکی تفاهم‌نامه‌ایست که در تمام استان‌ها به امضا می‌رسد و دومی مصوبات جلسه هیات دولت در استان است که به طور اختصاصی فقط در خراسان رضوی برگزار شده است که بر این اساس در بخش تفاهم‌نامه تمامی اعتبارات تخصیص یافته است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در بخش مصوبات جلسه هیات دولت که شامل مقولاتی از قبیل حاشیه نشینی در مشهد است بنا بر گفته آقای دکتر نوبخت اعتبارات در قالب ردیف‌های متفرقه در بودجه سال 94 قابل تامین است.

وی در خصوص بودجه زیارت نیز اظهار کرد: این بودجه صرفا محدود به مقوله زیارت نیست بلکه به سایر بخش‌ها همچون مساجد و بقاع متبرکه نیز اختصاص پیدا می‌کند اما به طور کلی مبلغ بودجه زیارت در سال جاری 25 میلیارد تومان خواهد بود.

معاون برنامه ریزی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مجموع اعتبارات خراسان رضوی هزار و 56 میلیارد تومان بوده که تاکنون 72 درصد تخصیص داشته است، خاطر نشان کرد: تاکنون 99.7 درصد اعتبارات دستگاه‌ها اجرایی استان جذب شده است.

جمشیدی تصریح کرد: اعتبارات هزینه‌ای‌ 334 میلیارد تومان بوده که 88 درصد تخصیص داشته است؛ اعتبارات عمرانی نیز با 812 میلیارد تومان بوده ‌که 61.3 درصد این اعتبار تخصیص پیدا کرده است.

وی همچنین اعتبارات ماده 180 خراسان رضوی را 209 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از مجموع اعتبارات مربوط به ماده 180 مبلغ 183 میلیارد تومان ماهیت استانی و 26 میلیارد تومان ماهیت ملی داشته است.

معاون برنامه ریزی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: سهم شهرستان مشهد و کلات دراعتبارات ماده 180 خراسان رضوی 45 میلیارد تومان بوده است که بخش عمده آن به حاشیه شهر مشهد جهت توازن توسعه شهری اختصاص داده می‌شود.

جمشیدی در خصوص میزان صادرات استان نیز اظهار کرد: یک میلیارد و 500 میلیون تومان صادرات از استان ما انجام شده است که این میزان از نظر مالی 8 درصد رشد داشته است و از طرف دیگر بر اساس آمار مصرف گاز و برق صنایع تولیدی استان نیز افزایش پیدا کرده که این امر حاکی از افزایش تولید و رونق کسب و کار در استان است.

رونق دفاتر پیشخوان

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی نیزگفت: استانداری براساس اسناد بالادستی برنامه‌های تقویت و توسعه کمی و کیفی دفاتر پیشخوان را در دستور کار قرار داده است.

احسان ارکانی اظهار کرد: در همین راستا 22 تفاهم نامه جدید با دستگاه‌های اجرایی استان منعقد شده است.

وی ادامه داد: تدوین سند فناوری اطلاعات خراسان رضوی نیز از سال گذشته در دستور کار ما قرار گرفت و در شورای برنامه ریزی استانداری به تصویب رسید.

ارکانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از برنامه‌های ما توسعه دولت الکترونیک در استان است که موجب کاهش هزینه، جلوگیری از اتلاف وقت، جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیست، ایجاد کسب و کارهای جدید و ارتقای سلامت اداری می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندارخراسان رضوی گفت: دیگر برنامه ما در جهت تحقق دولت الکترونیک تبدیل دفاتر ICT روستایی به دفاتر پیشخوان مانند دفاتر پیشخوان شهری در جهت ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی به منظور رفاه حال بیشتر روستائیان است.

وی توسعه پرتال استان خراسان رضوی را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد و عنوان کرد: در حال حاضر 72 زیرپرتال با 475 خدمت الکترونیک در این پرتال وجود دارد که ما به دنبال توسعه کمی و کیفی آن نیز هستیم.

بهره برداری از هزار و ۴۸۴ پروژه عمرانی استان در دهه فجر

مدیرکل دفتر فنی استانداری از بهره برداری از هزار و 484 پروژه عمرانی استان در دهه فجر امسال خبر داد.

محسن کوهی دراین نشست  با بیان اینکه برای این تعداد پروژه اعتباری بالغ بر هزار و 63 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: 55 دستگاه اجرایی و 51 شهرداری مسئول اجرای این پروژه ها می باشند.

وی افزود: جهاد کشاورزی با 146 پروژه و صنعت و معدن با 225 میلیارد تومان دارای بیشترین پروژه ها از نظر تعداد و اعتبار بوده اند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: از مجموع پروژه ها 124 مورد ملی، 521 مورد استانی، هزار و 45 مورد داخلی و مابقی ملی استانی شده می باشند.

وی مشهد و نیشابور را به ترتیب با 177 و 149 پروژه شهرستان های پیشتاز از نظر تعداد پروژه های افتتاحی دانست.

وی پروژه های عمرانی مربوط به سفر ریاست محترم جمهور را 131 مورد عنوان و خاطرنشان کرد: از این تعداد هشت پروژه ملی استانی شده و 123 مورد از پروژه ها ملی است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی مجموع اعتبارات سفر در مجموع دو سال را 723 میلیارد تومان دانست.

کوهی گفت: پروژه های عمرانی سفر در سه سطح پروژه های تکمیل شده، در دست اجرا با 58 پروژه و اعتباری بالغ بر 450 میلیارد تومان و 58 پروژه در دست پیگیری با 51 میلیارد تومان اعتبار تقسیم شده است.

وی افزود: 108 پروژه تا پایان امسال و 23 پروژه نیز تا پایان سال 94 به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

کوهی از کسب رتبه نخست کمیته فنی استان و چهار کمیته زیر مجموعه اش در آخرین ارزیابی نظارت عالیه بر پروژه های عمرانی کشور خبر داد و گفت: همچنین استان از منظر ارزیابی پروژه ها جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.