معتمدی:   قدس ویژه خراسان - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با تقدیر از عملکرد مجموعه دادسرا در حوزه پیشگیری از وقوع جرم بویژه دادستان مشهد به عنوان دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال اظهار داشت:....

ایجاد مجتمع قضایی زمین و مسکن برای مقابله با زمین خواری در مشهد

 اقدامهای انجام شده در ارتفاعات جنوبی مشهد ازعزم جدی دادگستری استان برای مبارزه با پدیده  زمین خواری حکایت دارد.

سید امیر مرتضوی در جلسه کارگروه مقابله با زمین خواری با بیان اینکه دادگستری در این حوزه آماده هرنوع همکاری با دستگاه‌های متولی است ،افزود:با این حال این عزم و  اراده و جدیت دادگستری بعضا در برخی دستگاه‌های متولی زمین و مسکن آن طور که باید دیده نمی شود، در حالی که باید حضور جدی و پر رنگ تری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای برخورد با زمین خواری کمبود قانون وجود ندارد ،تصریح کرد:قوانین متعدد و متنوعی در حوزه حفاظت از اراضی وجود دارد بنابراین اگر قرار به مقابله با تغییر کاربری های غیر مجاز و نیز تصرفات غیرقانونی است، دستگاه‌های متولی می توانند و باید از این ظرفیتهای قانونی بخوبی و به موقع استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون از این ظرفیتهای قانونی کامل استفاده نمی شود،گفت:بارها توسط دستگاه قضایی استان به دستگاه‌های متولی زمین و مسکن اراضی تصرف شده اعلام، تا شکایت کنند که این یک آسیب است و نباید کار به جایی برسد که دستگاه قضایی آنها را از تصرف اراضی تحت حوزه وظایفی خود خبردارکند.

 مجوز ایجاد مجتمع قضایی زمین و مسکن

این مقام مسؤول در دادگستری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در حوزه زمین خواری چند کار اساسی باید انجام شود، از موافقت رئیس کل دادگستری استان برای تشکیل و ایجاد مجتمع قضایی زمین و مسکن خبر داد و گفت: این مجتمع با شعب و دادسرای ویژه ظرف یک ماه آینده با حضور هشت قاضی آغاز به کار می کند. مرتضوی ادامه داد:این یک فرصت در برخورد با زمین خواری است که باید از آن بخوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به تصویب گشت تلفیقی و ترکیبی در پیشگیری از زمین‌خواری یادآور شد: استفاده از توان نیروی انسانی دستگاه‌ها در جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی مؤثر است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بـه تنهایی نمی توان با پدیده زمین خواری مقابله کرد، خاطر نشان کرد: دستگاه‌های متولی باید با تمام توان و ظرفیت در این میدان حضور یابند؛ ضمن اینکه یکی دیگر از مباحث مهم آینده نگری درخصوص اراضی رفع تصرف شده است. وقتی زمینی رفع تصرف و به دستگاه مربوط برگردانده می شود نباید رها شده باشد، بلکه برای حفاظت از آن باید برنامه ریزی داشت.

وی ادامه داد:مواردی بوده است که زمین برگردانده شده توسط دستگاه قضایی اما به خاطر حفاظت نشدن از سوی دستگاه متولی دوباره در قطعات کوچک تر از سوی زمین خواران تصرف و به فروش رسیده است.

 گوناگونی متولیان زمین و مسکن

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی اذعان داشت:ماموریت اصلی دستگاه‌هایی مانند مسکن و شهرسازی حفاظت از اراضی است از این رو، این انتظار قابل قبول نیست که خودشان بی‌تحرک باشند، ولی دیگران پای کاربیایند.

مرتضوی با اشاره به مشکلات پیش آمده در خصوص موقوفات رضوان گفت:باید پرسید عامل اصلی این مشکل  که 7 تا 8 استان را درگیر و مشکلاتی را در کشورایجاد کرد، کیست؟ آیا غیر از متولیان اصلی است؟

وی با اشاره به تعدد متولیان زمین و مسکن تصریح کرد: دستگاه قضایی آماده هر گونه همکاری برای برخورد و پیشگیری از زمین خواری است، البته نیاز است کمیسیون حقوقی که در آن مسایل و مشکلات دستگاه‌های مرتبط با زمین قابل رفع است نیز تشکیل شود. ضمن اینکه کار تثبیت اراضی در طرح حد نگاری یا همان کاداستر می تواند در کاهش بروز معضل زمین خواری مؤثر و تأثیرگذار باشد.

وی همچنین بر ارتباط بین مردم و سازمانهای متولی زمین و مسکن برای ارایه گزارشهای زمین خواری تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود مصوبات کارگروه زمین خواری استان از سوی دستگاه‌های مرتبط پیگیری و اجرایی شود که اگر این مهم انجام نشوداسامی دستگاه‌ها در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

 استفاده از تجارب ارزنده آستان قدس رضوی در حراست از اراضی

این مقام قضایی همچنین برضرورت  استفاده از تجارب ارزنده آستان قدس رضوی در حوزه  حفاظت از اراضی و موقوفات امام رضا(ع) تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های متولی زمین و مسکن می توانند از این تجارب استفاده کنند.

وی ادامه داد:حفاظت و صیانت آستان قدس رضوی از اراضی موقوفه امام رضا(ع) ، کاهش قابل توجه ورودی  پرونده های قضایی استان را به دنبال داشته است.

مرتضوی در ادامه از اجرای مرحله سوم برخورد با زمین خواری در ارتفاعات جنوب مشهد خبر داد و گفت: این اقدام در نیمه اول اسفند ماه سال جاری انجام و احکام صادره اجرایی خواهد شد.

 کاداستر راهی برای مقابله با زمین خواری

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی نیز با اشاره به طرح کاداستر(حد نگاری) به عنوان راهکاری برای پیشگیری از زمین خواری گفت:تاکنون نقشه های اراضی 74 شهر و روستای استان جانمایی شده است.

رحمتی زاده افزود: دستگاه‌های متولی اراضی ملی،منابع طبیعی ،موقوفات، باید بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نقشه اراضی تحت مسؤولیت خود را با رعایت استانداردهای حد نگاری به سازمان ثبت اسناد تحویل تا در نقشه های کاداستر جانمایی شود،  بدین ترتیب دست زمین خواران از تملک اراضی ملی، منابع طبیعی و رودخانه ها کوتاه می شود.

 بازدید هر 30 دقیقه از تمامی اراضی موقوفه امام رضا(ع)

مدیرحفاظت املاک و اراضی آستان قدس رضوی نیز در این کارگروه اظهار داشت: یکی از موارد مهم در بحث مقابله با زمین خواری و حفظ اراضی به میزان  اراده دستگاه‌های متولی زمین و مسکن در حفاظت از اراضی تحت مسؤولیت خود بر می گردد.

شریعت مداری با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی  در حفاظت از اراضی نباید از هر نیروی انسانی استفاده کنند، گفت: بعضا این مسأله رعایت نمی شود و افرادی را  که فاقد اراده و جدیت و تعهد لازم در حفظ اراضی هستند به کار می گمارند که  ممکن است خود منشأ مفاسد زمین خواری باشند.

وی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی بخوبی این مسأله مهم رعایت می شود، تصریح کرد:تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر این است که نخستین و مهمترین وظیفه همه کارکنان مجموعه آستان قدس رضوی، حفظ و صیانت از موقوفات حضرت رضا(ع) می باشد.

وی ادامه داد:با وجود گستردگی موقوفات امام رضا(ع)، به طور میانگین هر 30 دقیقه کل اراضی موقوفه آستان قدس بویژه در مشهد توسط گشت های آستان قدس بازدید  و سرکشی می شود.

 ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی زمین خواران

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادستان مشهد نیز بر ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی از باندهای زمین خواری در استان و مشهد تأکید کرد و گفت: همان طور که بانک اطلاعاتی اوباش و اراذل وجود دارد باید بانک اطلاعاتی افرادی که در پدیده زمین خواری فعال هستند نیز ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی مقدم افزود:به نظر می رسد  15 تا 16  باند در حوزه زمین خواری فعالند که عمدتا هم شناخته شده هستند، بنابراین ایجاد بانک اطلاعاتی این افراد لازم است.

وی همچنین از شناسایی اراضی بویژه اراضی رها شده به عنوان یکی از راهکارهای مهم در راستای پیشگیری از زمین خواری و تصرفات غیرقانونی و تغییر کاربری اراضی یاد کرد.

  آزاد سازی 20 هکتار

مدیر کمربند سبزشهرداری مشهد هم با اشاره به اقدامهای قابل توجه انجام شده در ارتفاعات جنوبی این کلانشهر برای رفع تصرفات صورت گرفته ،گفت: این اقدامها در سه مرحله تعیین شده است که دومرحله آن اجرا و مرحله سوم نیز بزودی عملیاتی می شود.

پاک سیما افزود:مرحله اول در خردادماه سال جاری در انتهای صابر2 اجرا شد که با تصرفات غیرقانونی، به محلی برای تجمع افراد شرور و مراکز فساد تبدیل شده بود، البته با صدور حکم قلع بنا در 18 خرداد سال جاری پاکسازی و رفع تصرف شد.

وی ادامه داد:اقدام بعدی در خسرو آباد گاش بود که از 15سال گذشته با تصرفات انجام شده به عنوان  محلی برای  نگهداری دام و طیور استفاده می شد، اما به محل خلاف بدل شده بود، بنابراین محل یاد شده نیز در 28 دی ماه با حکم قضایی تخلیه شد.

وی با بیان اینکه  کاربری اراضی رفع تصرف شده  فضای سبز است؛ گفت: مجموع اراضی رفع تصرف شده در دو مرحله پاکسازی حدوداً 20 هکتار است که دارای قابلیت غرس هشت هزار اصله نهال را دارد.

 ثبت بدون مجوز

معاون حقوقی اداره کل اوقاف خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت:طبق ماده 10 قانون اوقاف ثبت معاملات مرتبط با موقوفات بدون مجوز و نظر اوقاف ممنوع است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده قناد، با بیان اینکه از این امر قانونی غفلت شده است و اجرا نمی شـود،گفت:اگر قرار است پرونده های دادگستری در حوزه زمین و مسکن کاهش یابد، باید به این امور قانونی توجه شود.

  مرحله سوم پاکسازی معادن

 دادیار اجتماعی پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز با بیان اینکه موضوعات مرتبط با ارتفاعات جنوبی مشهد حاد و مهم است،گفت:این ارتفاعات به عنوان ریه و همچنین کاهش آلودگی هوای کلانشهر مشهد بسیار حایز اهمیت است.

محمد بخشی محبی با بیان اینکه بیش از یکسال است موضوع ارتفاعات جنوبی مشهد در دستور کار است، افزود: معادن زیادی در این ارتفاعات وجود دارد که ضمن ایجاد مزاحمت برای مردم فاقد مجوز نیز هستند.

وی با اشاره به اینکه در مرحله سوم رفع و پاکسازی تصرفات جنوبی مشهد باید به سراغ این معادن رفت،اضافه کرد:تا پیش از نیمه اول اسفند با دستور قضایی این اقدام انجام می شود.

وی ادامه داد:موضوع مهم بعدی تغییر کاربری اطراف مشهد است، این در حالی است که قوانین متعددی برای حفظ کاربری اراضی در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دارد.

وی ادامه داد:در یک تعامل صورت گرفته بیش از 13 هکتار از زمینهای کشاورزی که تغییر کاربری و در آن   آلونک ساخته شده بود در یک روز قلع و قمع و حکم قضایی اجرا و به جهاد کشاورزی برگردانده شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    جان ما شما خودتان از عالم بد ترین