پیمان طالبیان : سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران شامگاه پنج شنبه میهمان برنامه تلویزیونی 90 بود، عادل فردوسی پور که پیش از این نیز نشان داده بود با تفکرات کارلوس کی روش موافق است،

کی‌روش: با این شرایط به جام جهانی 2018 هم نمی‌رویم

 در این برنامه بسته حمایتی جالب توجهی را روی آنتن فرستاد و با دعوت از بیژن ذوالفقارنسب و علیرضا منصوریان به نوعی عملکرد این مربی را مورد آنالیز قرار داد تا سرمربی تیم ملی در نخستین حضور رسانه‌ای‌اش پس از جام ملتها به صورت زنده و مستقیم با مردم گفت و گو کند.

کی روش در این برنامه تلویزیونی عملکرد تیم ملی در جام ملتهای آسیا را مثبت ارزیابی کرد و در این‌باره گفت:« کار ما به دو بخش تقسیم می شود: عملکرد ایران و نتیجه گیری. مسلماً در آینده این نتیجه است که در یاد خواهد ماند و ناراحت کننده خواهد بود. با توجه به عملکردمان در جام ملتها لیاقتمان بیش از این بود، اما داوری بسیار بد و افتضاح در بازی اخیر مانع از حضور ما در نیمه نهایی شد. البته این به هیچ وجه توجیه یا بهانه نیست. اما از بعد عملکرد ، نگرش و تعهد بازیکنان با در نظر گرفتن اینکه ایران بدترین شرایط آماده سازی را در میان تیمها و برگزاری بازی‌های دوستانه و اردوها داشت، عملکرد ما فراتر از آن چیزی بود که انتظار می رفت.»

 

     درد داریم

کی‌روش با تقدیر از عملکرد هواداران ایرانی در استرالیا گفت:«از جانب بازیکنان مراتب تقدیر و تشکر خود را از هواداران ایرانی در استرالیا اعلام می کنم. درد داریم و ناراحت هستیم. می خواستیم این هدیه را به هواداران فوتبال ایران اهدا کنیم. به عنوان مربی، فلسفه من این است که ما باید هر کاری که لازم است، انجام دهیم تا جایگاه پیراهن تیم ملی را در جایگاه بهتری قرار دهیم و افتخار و غروری که در هواداران تیم ملی در استرالیا می دیدیم، بهترین مدالی بود که در زندگی‌ام به دست آورده ام.»

     پیشنهاد به منتقدان

کی روش در ادامه درباره نداشتن پلان B در تیم ملی گفت :« مگر پلان B رئال مادرید و بارسلونا چیست؟ تیمها سعی می کنند که همیشه یک سیستم و سبک خاصی پیدا کنند و احمقانه است که بخواهیم این سبک را در مسابقات عوض کنیم. باید به کار خود ایمان داشته باشیم و باید اعتقاد داشته باشیم که این برنامه و راهکاری که در اختیار داریم بهتر از قدمهایی است که فقط در برخی دقایق قابل استفاده هستند. من هیچ وقت در ارتباط با گزینه‌های تاکتیکی خودم صحبت نمی کنم، این مربوط به مربیان و کارشناسان ورزشی است. من انتقادات درباره نداشتن پلان B را نمی پذیرم، اما به آن احترام می گذارم. به برخی از افراد دو پیشنهاد می دهم: اول اینکه بیشتر درباره فوتبال تحقیق کنند و دوم اینکه بیشتر به مسائل فوتبالی توجه کنند. من در جایگاه مناسبی نیستم تا پاسخگوی چنین پرسشهایی باشم؛ زیرا نقطه نظر مخالفی دارم.»

     کمک مالی عراق!

در پرسشی فردوسی پور از کی روش پرسید، شاید بهتر بود که ایران با حریفی به جز عراق بازی دوستانه برگزار می کرد که کی‌روش در این باره بیان کرد:«بازی‌های دوستانه فضای کاملا متفاوتی دارند. می توان 6 تعویض انجام داد و مربیان سعی می‌کنند که در آن بازی نکات مختلفی را امتحان کنند. در ایران از هر بازی دوستانه استقبال می‌کنیم؛ زیرا مردم باید حقیقت را بدانند. اگر عراق برای بازی مقابل ایران ابراز آمادگی می کرد، هیچ بازی دوستانه ای نمی توانستیم انجام بدهیم. آنها همه هزینه های این بازی را تقبل کردند. من حتی توان مالی را در اختیار نداشتم تا یکی از دستیارانم را بفرستم و حریفان را آنالیز کند. اگر برونئی، سریلانکا یا هر تیم دیگری برای  بازی دوستانه ابراز آمادگی می کرد، می پذیرفتم؛ چون این برایمان خیلی مهم بود.»

     اعتراض به داور

سرمربی تیم ملی ایران در پاسخ به پرسشی در مورد انتقادهایش از ویلیامز در بازی ایران و بحرین و خشم او از عملکرد داور استرالیایی در بازی ایران و استرالیا اظهار داشت:« پس از بازی در کمال آرامش و احترام از عملکرد داوری تجلیل کردم و گفتم که هرگز در مورد عملکرد داور نقد فنی انجام نمی دهم. فقط گفتم که داوران باید تمرکز بیشتری روی آرنج زدن داشته باشند؛ زیرا این روی سلامت فیزیکی بازیکنان اثر منفی می گذارد. من فقط از این کلمات استفاده کردم. گفتم که داور باید “ پیش فعال” تر می بود. این شرایط در فوتبال آسیا حاکم است. ویلیامز به خاطر حس بدی که نسبت به یک مربی داشت، به کل یک کشور و کل فوتبال ایران لطمه زد. متاسفانه فوتبال ایران قدرت لازم را در کرسی های AFC ندارد.»

     پرتاب سنگ

کی‌روش در مورد حرفهای خود درباره سرمربیان پرسپولیس و استقلال بیان کرد: «من در چهار سال حضورم در اینجا الگو بودم و هرگز درباره لیگ و باشگاه ها صحبت نکردم. اعتقاد قلبی دارم که مربیان با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می کنیم. ما خانواده هایی داریم که در زمان شکستهایمان درون خانه می گریند. مربیان همیشه باید در کنار هم باشند. ممکن است که آنها دیدگاه‌های مختلفی داشته باشند، اما وقتی که می‌دانند پس از بازی ، هنوز اشکهای بازیکنان روی صورتشان است، یک آقایی می‌گوید که سرمربی باید اخراج شود، این یک مشکل تاکتیکی نیست، این یک مشکل شخصی است. برای اولین بار در چهار سال اخیر این را گفتم. فراموش نکنیم که حتی وقتی برخی مسؤولان مدعی شدند، من قصد فروش بازی‌ها را به قطر دارم، هرگز واکنشی نشان ندادم. تصمیم من این بود که به این افراد ثابت کنم که اگر قصد صحبت کردن داشته باشم، توانش را دارم. اگر یک مربی بخواهد پاسخ بدهد این  کار را خواهد کرد. باید بگویم که کاری که کردم، کار صحیحی نبود، اما می خواستم بگویم که از آنها نمی ترسم و سکوت نشانه ضعف من نبود. اگر کسی می خواهد سنگی پرتاب کند، باید به حرف دو طرف قضیه گوش کند تا درک بهتری داشته باشد. ما مربیان می توانیم متحد کنار هم باشیم تا به موفقیت برسیم.»

     چیزی به هواداران ندادم

فردوسی پور خطاب به کی‌روش گفت، از دو میلیون شرکت کننده در نظرسنجی، ۸۸ درصد از عملکرد وی در چهار سال اخیر رضایت داشتند. مربی پرتغالی گفت: «ایران به من همه چیز داد، هواداران به من همه چیز دادند، اما من نتوانستم چیزی به آنها بدهم. نسبت به این پیامکهای برنامه شما می توانم دو واکنش داشته باشد: یا اینکه سکوت کنم و کارم را ادامه بدهم یا اینکه آمار به دست آمده را یک وظیفه سنگین ببینم؛ زیرا نمی‌توانم به مردم دروغ بگویم. من راه دوم را انتخاب می کنم. با کمال احترام و عشقی که نسبت به بازیکنان و هواداران فوتبال ایران دارم، باید بگویم که نمی توانیم به این سبک از آماده سازی ادامه بدهیم. ما پیش از جام جهانی مشکلاتی داشتیم، اما پس از جام جهانی این شرایط بدتر شد. این صحبت من به خاطر احترامی است که برای مردم قایل هستم.  به نظر می‌رسد، در مسیر جامهای جهانی آینده این مسایل عوض نمی‌شود و از کفاشیان خواستم تا با یک تفاهم دو جانبه به مسیرمان پایان بدهیم. بازی‌های بعدی ما در ژوئن خواهد بود. اگر نتوانیم بدرستی روند آماده‌سازی را داشته باشیم، احتمال حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی وجود دارد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.