قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: «نه منظور من فاطمه معصومه در قم است به قم بروید برای زیارت آن بانو، اگر حضرت زهرا (س) قبر شناخته شده داشتند هر جلال و جبروتی که خداوند برای قبر ایشان قرار می داد همان را برای قبر حضرت معصومه (س) قرار داده است.»

نشانی قبر مخفی حضرت زهرا (س)!/چرا کریمه اهل بیت (ع) را معصوم می دانیم؟

به گزارش قدس آنلاین، دهمین روز از ربیع الثانی در تقویم شیعی سیاهپوش رحلت بانویی کریمه است که وجود مقدسشان در قم مرکز ثقل علم آموزی و صدور علم به جهان است. به مناسبت فرا رسیدن این روز با حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر مهدی پور، استاد حوزه، پژوهشگر تاریخ اسلام و مولف کتاب هایی همچون «کریمه اهل بیت (ع)»، «زندگانی کریمه اهل بیت (ع)»، «کرامات معصومیه» و «در حریم حضرت معصومه (س)» درباره برخی از ابعاد زندگانی آن حضرت (س) به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

 

برای ورود به بحث لطفا چرایی شهره شدن حضرت معصومه (س) به این نام و لقب در میان دختران امام کاظم (ع) توضیح دهید.

وجود مقدس حضرت معصومه (س) تنها خواهر تنی امام رضا (ع) هستند یعنی در میان حداقل 18 پسر و 19 دختر امام کاظم (ع) که شیخ مفید آنها را نام می برد تنها ایشان از نجمه خاتون، مادر امام رضا (ع) متولد شده اند اما با فاصله سنی 25 ساله چراکه امام رضا (ع) در یازدهم ذی القعده 148 هجری متولد شدند اما حضرت معصومه (س) در یکم ذی القعده سال 173 هجری متولده شده اند.

در میان دختران حضرت موسی بن جعفر (ع) که همگی بافضلیت بوده اند، چهار دختر امتیاز خاصی داشته اند که هر چهار تن فاطمه نام داشته اند به جهت عشق و علاقه آن حضرت (ع) به حضرت فاطمه زهرا (س)؛ بزرگترین این دختران حضرت معصومه (س) هستند ملقب به فاطمه کبری، دیگری فاطمه صغری که قبر مطهرشان در باکوی آذربایجان است و معروف به بی بی حیدر است و کرامات بسیار دارند، دیگری فاطمه اخری است که در رشت مدفون شده اند و مشهور به خواهر امام رضا (ع) است و نیز فاطمه وسطی معروف به فاطمه ستی که حرم مطهرش در اصفهان واقع شده است.

اما باید توجه داشت که واژه معصومه از القاب فاطمه کبری (س) نبوده و تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند با همان نام فاطمه خوانده می شدند اما بعد از ارتحال، امام رضا (ع) به یکی از محدثان قم به نام سعد اشعری فرمودند: «ما در میان شما قبری داریم.» پرسید: منظورتان فاطمه بنت موسی (ع) است؟ فرمودند: «بله» و بعد زیارتنامه معروف حضرت معصومه (س) را انشاء کردند که علامه مجلسی متن آن را در کتاب بحارالانوار آورده است.

در حدیثی دیگر امام رضا (ع) در بیان مقام خواهر گرامیشان فرموده اند: «هر کس معصومه را در قم زیارت کند همانند آن است که مرا زیارت کرده باشد.»

از اینجا و این کلام عصمت آن حضرت (س) معلوم می شود.

 

مگر نه آن است که ما چهارده معصوم (ع) بیشتر نداریم، پس چطور برای حضرت فاطمه معصومه (س) نیز مقام عصمت قائل می شویم؟

بله، ما چهارده معصوم (ع) داریم که در قله عصمت قرار دارند اما ما 124 هزار پیامبر را نیز معصوم می دانیم و نیز اوصیای همه پیامبران که عصمت آنها وجوبی است چراکه حجت خدا باید معصوم باشند و در این میان تعداد انگشت شماری داریم که در عین اینکه حجت الهی نیستند معصوم اند، همچون حضرت ابوالفضل العباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت زینب (س) و حضرت معصومه (س).

 

چه نشانه هایی این عصمت را تایید می کند؟

باید توجه داشت برای عصمت علائم و نشانه هایی است یکی از آن علائم انشای زیارتنامه از لسان معصوم (ع) است و ما برای این چهار نفر زیارت ماثور از معصوم (ع) داریم، اما برای دیگر امامزادگان علی رغم مقام بالا چنین چیزی نداریم به عنوان مثال حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، شاهچراغ و .. که مقام بالایی دارند اما زیارتنامه از معصوم (ع) ندارند.

یکی دیگر از نشانه های عصمت تجهیز توسط معصوم (غسل، کفن و دفن) است در تاریخ داریم که وقتی حضرت فاطمه معصومه (س) از دنیا رفتند و ایشان را در مصلا قرار دادند، در قم کسی به ایشان محرم نبود از این رو دنبال پیرمردی متدین به نام قادر فرستادند، که ناگهان دو اسب سوار با نقاب بر صورت از راه رسیدند که امامان رضا و جواد علیهاالسلام بودند.

در نتیجه آنچه از ائمه معصوم (ع) درباره مقام حضرت معصومه (س) رسیده شاهدی بر جایگاه و شان آن حضرت (ع) است، علاوه بر روایات امامان رضا و جواد علیهماالسلام، ائمه (ع) پیش از ایشان نیز بر این مقام تصریح کرده اند.

راوی می گوید امام صادق (ع) پیش از ولادت امام کاظم (ع) فرمودند: «در شهر قم یک خانمی از دنیا می رود که از نسل من و نامش فاطمه دختر موسی است» و این را بیش از نیم قرن قبل از ولادت حضرت معصومه خبر داده اند و چنین خبری از حجت خدا نهایت عظمت آن شخص را بیان می کند. بعد می فرمایند: «که همه شیعیان ما با شفاعت آن بزرگوار وارد بهشت می شوند.»

 

با چنین جایگاه والایی، حضرت معصومه (س) چه کراماتی داشته و دارند؟

در کتاب «کرامات معصومیه» 300 کرامت از این بانو درج شده که قالب آنها میدانی است یعنی سراغ افرادی رفتیم که این کرامات را درک کرده بودند. اگر کسی عمری در این مسیر هزینه کند بسیار بیشتر از اینها است کرامات حضرت معصومه (س).

 

چرا حضرت فاطمه معصومه (س) به کریمه اهل بیت (ع) شهرت دارند؟

پدر آیت الله مرعشی یعنی سید محمود مرعشی که ساکن نجف اشرف بودند ختمی چهل روزه گرفتند که در خواب یا بیداری از محل دفن حضرت فاطمه (س) مطلع شوند و این ختم را ادامه داد تا در شب سی و هفتم یا سی و هشتم در عالم رویا به خدمت امام باقر (ع) یا امام صادق (ع) رسید (نقل خودش است که یا امام باقر (ع) بوده اند یا امام صادق (ع))، حضرت (ع) به او فرمودند: «بر تو باد کریمه اهل بیت!» ایشان تصور کردند منظور حضرت زهرا (س) است و گفت: من دنبال همان هستم و می خواهم محل دفنشان را بدانم.

اما حضرت (ع) فرمودند: «نه منظور من فاطمه معصومه در قم است به قم بروید برای زیارت آن بانو، اگر حضرت زهرا (س) قبر شناخته شده داشتند هر جلال و جبروتی که خداوند برای قبر ایشان قرار می داد همان را برای قبر حضرت معصومه (س) قرار داده است.»

بنابراین، این لقب کریمه نیز از لسان معصوم (ع) برای ایشان بیان شده است آنهم در عالم رویا؛ آیت الله مرعشی می گوید همان روز پدرم گفت آماده شوید به قم می رویم.

از آن پس از این لقب برای حضرت معصومه (س) به کار می رود و امروز نیز دهه کرامت با روز ولادت ایشان در یکم ذی القعده آغاز می شود و ایشان به بانوی کرامت شهرت دارند.

 

چقدر وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه (س) در قم در تبدیل شدن این شهر به قطب دینی فرهنگی آن موثر بوده است؟

در جلد شصتم بحارالانوار 60 روایت درباره عظمت شهر قم بیان شده است، وقتی از امام صادق (ع) درباره قم پرسیدند که قم کجا است؟ چراکه این شهر در محیط مدینه شناخته شده نبود، حضرت (ع) فرمودند: «قم شهری است در نزدیکی ری» بعد فرمودند: «از این شهر قم به تمام دنیا علم پخش و سرریز می شود.»

اینجا تعبیر حضرت (ع) مهم است چراکه روزی این سخن را گفتند که این شهر شناخته نشده نبود، چراکه تصور اینکه از یک نقطه به تمام دنیا علم پخش شود قابل درک و تصویر نبود چون معصوم (ع) فرموده بود مردم پذیرفتند، تا زمان گذشت و روزی رسید که از همین قم شیخ صدوق ها و کلینی ها به وجود آمدند و حدود 200 هزار محدث از اصناف مختلف احادیث را حفظ و یادداشت می کردند و کتب معروف به تمام دنیا پخش شد.

بعدها که رسانه ها به وجود آمدند نخستین قدم توسط آیت الله بروجردی برداشته شد، ایشان حاج مهدی حائری را به آمریکا فرستادند و او در نیویورک نخستین نماز جمعه را اقامه کرد، بعد هم در هامبورگ مرحوم آیت الله بروجردی مسجدی ساختند و مرحوم محققی به تبلیغ در آنجا مشغول شد و بعد هم در قم دارالتبلیغ اسلامی تاسیس شد و در ان علاوه بر تربیت و اعزام طلاب، از 24 کشور طلبه را پذیرفته و تعلیم دادند که توسط اینها علم قم به تمام دنیا منتشر شد اما امروز در قم از بیش از 100 کشور طلبه داریم و می ایند و درس می خوانند و به کشورشان باز گشته و احادیث معصومین (ع) را ترویج می دهند.

اما بالاتر از اینها ماهواره ها هستند که در تمام دنیا حرف نخست را می زنند در کنار رادیو و تلویزیون و علوم اهل بیت (ع) را منتقل می کنند و الان دهم ربیع الثانی سالروز رحلت حضرت معصومه (س) است و سه روز در حرم مطهر ایشان عزاداری می کنند که به ایام معصومیه مشهور است و بازار تعطیل شده و دسته جات عزاداری به خیابان می آیند و این تصاویر توسط ماهواره ها به همه دنیا پخش می شود و اینگونه اتصال روحی در سراسر جهان با اهل بیت (ع) و کریمه آنها و حوزه علمیه قم به وجود می آید، بنابراین قبل از ولادتشان چنین عظمت و جایگاهی توسط امام صادق (ع) برایشان بیان شده و این علم و حوزه علمیه بر محوریت مضجع مطهر حضرت معصومه (س) است.

انتهای خبر/

 

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.