قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: براي سلامتي در دوران سالمندي و پيشگيري از بيماري هاي مختلف، تغذيه متنوع و متعادل ضروري است. آنتي اكسيدان ها براي حفظ جواني بسيار مؤثر هستند زيرا با راديكال هاي آزاد مقابله كرده و از بدن در برابر بيشتر بيماري ها و پيري زودرس پوست محافظت مي كند. اين تركيبات عالي در ميوه ها، سبزيجات، گوشت ها،‌ ماهي ها و همچنين روغن هاي گياهي وجود دارد اما در اينجا به 5 نمونه عالي اشاره مي شود.

اين خوراكي هاي سرشار از آنتي اكسيدان را حتما ميل كنيد

آلو خشك

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ ‌آلو خشك جز غني ترين منابع غذايي از نظر آنتي اكسيدان است كه شكل معمول يا خيس شده آن در آب براي رفع يبوست بسيار مفيد است زيرا مقدار بالايي فيبرهاي غذايي دارد. قدرت آنتي اكسيداني اين خوراكي خوشمزه به تشكيل تركيبات جديد طي فرايند خشك شدن برمي گردد. آلو همچنين سرشار از ويتامين هاي E ، C و پتاسيم است كه به حفظ فشار خون مطلوب كمك مي كند. به علاوه منيزيوم موجود در آن نيز در مقابله با اضطراب مؤثر است. توصيه مي شود در صورت گرسنگي خفيف آلو خشك ميل شود زيرا برطرف كننده طبيعي گرسنگي است و به رغم مزه بسيار شيرينش فقط 20 كيلو كالري دارد. در واقع، ماده اي به نام سوربيتول در آلو به تنظيم متابوليسم قندها كمك مي كند.

كلم بروكلي

كلم بروكلي جز سبزيجات گروه چليپايي هاست كه بر اساس تحقيقات از بدن در برابر بسياري از سرطان ها محافظت مي كند چنانكه مصرف منظم كلم بروكلي ( چند بار در هفته) در پيشگيري از سرطان معده، ريه و سينه در خانم ها مؤثر است. همچنين حاوي تركيبات آنتي اكسيداني است كه به مقابله با بيماري ها قلبي عروقي كمك مي كند. زماني كه اين كلم پخته مي شود به منبع غني از ويتامين هاي C، B2، Aٍ E و آهن تغيير مي يابد. براي اينكه از مزاياي اين كلم بيشترين بهره را ببريد، توصيه مي شود مدت كمي پخته شود.

ماهي تن

ماهي تن قرمز نوعي ماهي چرب است كه غني از اسيدهاي چرب امگا 3 و ويتامين A بوده كه تاثير آنتي اكسيداني دارد. اين ويتامين محافظت از استخوان ها، پوست و همچنين بينايي را تسهيل مي كند. اين ماهي منبع واقعي از پروتئين هاي كامل است و در كاهش خطر بيماري هاي قلبي عروقي مؤثر خواهد بود. مطالعات نشان مي دهد افرادي كه به طور منظم ماهي هاي چرب مصرف مي كنند كمتر در معرض افسردگي و بيماري آلزايمر هستند. ماهي تن منبع غني سلنيوم است كه اين عنصر ضروري براي بدن به محافظت اجزاي سلولي در برابر اكسايش راديكال هاي آزاد كمك مي كند و نقش مهمي در عملكرد سيستم ايمني و غده تيروئيد دارد.

خيار

اين صيفي خوشمزه از 95% آب تشكيل شده و سرشار از كالري است و در تامين آنتي اكسيدان بدن نقش دارد. اين تركيبات آنتي اكسيداني در پوست خيار وجود دارد و به همين دليل توصيه مي شود خيار با پوست ميل شود. خيار منبع غني فيبرهاست و در عملكرد روده ها مؤثر است. خيار معمولا به شكل ماسك پوستي نيز براي تغذيه و تقويت پوست استفاده مي شود.

سيب

سيب زرد، قرمز و سبز منبع خوب آنتي اكسيدان ها و فيبرهاي غذايي است. اين ميوه به طور ويژه از خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري مي كند. در واقع،‌ مقدار كلسترول و بر اساس تحقيقات اخير شاخص سندروم كرونر حاد كه شامل آنژين سينه و آنفاركتوس ميوكارد قلب است را كاهش مي دهد. آب سيب تازه و طبيعي براي پيشگيري از سرطان كولون و آسيب هاي ناشي از استرس اكسايشي مؤثر است. همچنين بين عملكرد ريه ها و تعداد سيب هاي مصرف شده در هفته تناسب وجود دارد. توصيه مي شود سيب با پوست ميل شود زيرا پوست سيب حاوي تركيبات آنتي اكسيداني قوي است.

منبع:www.Passportsante.fr

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.