رئیس جمهوری آمریکا و دالایی لاما قرار است طی روزهای آینده در صبحانه دعای ملی آمریکا در واشنگتن شرکت کنند اما هنوز مشخص نیست که آیا مانند سال گذشته دیدار خصوصی خواهند داشت یا نه.

حضور دالایی لاما و اوباما در صبحانه دعای ملی آمریکا
به گزارش (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور قرار است در رخداد 5 فوریه (16 بهمن) درباره ضرورت وجود آزادی مذهبی سخنرانی کند. این در حالی است که برنامه‌ریزان این مراسم دالایی لاما را نیز دعوت کرده‌اند.

در همین حال یکی از مقامات کنگره اعلام کرد که رهبر معنوی تبتی‌ها حضور خود در این مراسم را تایید کرده است.

برنادت میهان، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره وجود برنامه‌ برای دیدار خصوصی با دالایی لاما گفت: مانند گذشته رئیس جمهور در این مراسم با بسیاری از رهبران مذهبی دیدار می‌کند اما برنامه مشخصی برای دیدار با دالایی لاما وجود ندارد.

وی افزود: آنها تاکنون سه بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند. رئیس جمهور از حامیان اصلی آموزه‌های مذهب یگانه دالایی لاما محسوب می‌شود.

در فوریه سال گذشته اوباما دو گفت‌وگو با دالایی لاما داشت و این دیدارها به شدت پکن را خشمگین کرد تا جایی که مقامات چینی درباره آسیب رساندن این دیدارها به روابط بین دو کشور هشدار دادند.

در همین حال سخنگوی سفارت چین در این باره اظهار کرد: مسائل مرتبط با تبت امور داخلی چین محسوب می‌شود. چهاردهمین دالایی لاما یک تبعیدی سیاسی محسوب می‌شود و چین مخالف دیدار مقامات کشورها با او تحت هر شرایطی هستیم.

پکن، دالایی لاما را که پس از شکست در آشوب‌های 1959 به هند گریخت، "گرگی در لباس میش" توصیف می‌کند که در پی استفاده از روش‌های خشونت آمیز برای ایجاد یک تبت مستقل است. در مقابل دالایی لاما می‌گوید وی تنها یک خودمختاری حقیقی برای تبت می‌خواهد و ادعاها درباره استقلال یا خشونت را رد می‌کند.

در همین حال فعالان حقوق بشر معتقدند چین آزادی مذهبی و فرهنگی را در تبت پایمال می‌کند.

اما چین انتقادات را رد می‌کند و می‌گوید، حاکمیت چین به برده داری و زندگی فلاکت بار در تبت پایان داده و موجب پیشرفت این منطقه شده است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.