قدس آنلاین - راحله ندافی مقدم:ساعت 11صبح امروز صدها هزارنفرمردم در حالیکه سبدهای گل و عکسهائی از امام خمینی(ره) در دست داشتند از مقابل مدرسه نواب با شعار" خمینی بت شکن ، خوش آمدی به وطن" به راه افتادند.

"12بهمن" روزی که فرشته ی یک ملت به زمین بازگشت...

چقدراین مصرع ازغزل حضرت حافظ را دوست دارم.

{دیو چو بیرون رود فرشته درآید}

این مصرع ازاین غزل حافظ که تبدیل به  سرودی شد که به مناسبت ورود امام خمینی(ره) تنظیم و پخش شد به همراه سرودهایی ازاین دست نوستالوژی حداقل دو نسل است. نسل انقلاب که پدران و مادران ما بودند و این سرود را با شوق درخیابانها و کوچه پس کوچه های شهرو کشورایران می خواندند و نسل من که یک دهه ی شصتی هستم و درسالهای دانش آموزی ام هربارکه تقویم ورق می خورد و دم دمای بهمن می شد شورو شوقی عجیب وجود من وهم کلاسی هایم را فرا میگرفت.

ذوقی که برای تزیینات کلاس و مدرسه و رقابتی که بین بچه ها دراین باره بوجود می آمد،عده ای از بچه ها که در گروه سرود و نمایش و فوق برنامه های مدرسه شرکت داشتند و درساعت های کلاس برای تمرین می رفتند وحس غروری که بین این بچه ها حاکم بود، آن لحظه ها، آن سرودهای خاطره انگیز که هرسال تکرارمیشد اما چون حالا، حتی یک لحظه ازتکرارش خسته نمی شدی، آن پرچم های کوچک ایران که درجشن های انقلاب دردستان  کوچک شاید سیصد؛ چهارصد نفردانش آموز به رقص درمی آمد...

"بهمن" همیشه برای من نیز،چون پدران ومادرانم ؛ پر ازخاطرات شیرین است. برای شما چطور؟

امروز 12 بهمن 57 است .از نخستین ساعات بامداد امروز مردم مشهد مانند همه ی ملت ایران به انتظار شنیدن خبر ورود امام خمینی(ره) به ایران هستند. درمیان خیابانها مردم چراغهای ماشینها را روشن کرده و یک حالت انتظار توام با نگرانی داشتند چندین ماشین نفر برنظامی در شهرگردش می کردند و آنها هم چراغهای ماشین را روشن کرده و درتماس با مردم ابراز مسرت می کردند. مغازه ها بسته و کارمندان در ادارات دولتی که نیمه باز و اصولا دراعتصاب و کم کاری بسر می بردند بمحض شنیدن خبر ورود آیت الله خمینی(ره) که درساعت 9 و ربع صبح با جمبوجت ارفرانس وارد ایران شداغلب بهم تبریک می گفتند و نقل و شیرینی پخش می کردند. بیشترمردم پای تلویزیون نشسته بودند که مراسم ورود امام(ره) و استقبال تاریخی ملت ایران را مستقیما پخش نمایند ولی متاسفانه تلویزیون با مختصر پخشی که ازاستقبال کرد فورا قطع شد و مردم سخت عصبانی شدند و دولت را درین کاردست اندر کار دانستند.

بهرحال شنیدن خبر ورود امام خمینی(ره) به تهران مردم از زن و مرد، پیر و جوان حتی کودکان سرازیر خیابانها شده فریاد زنان بهم تبریک می گفتند و شعارمی دادند:

           {جشن ما امروزه    خمینی پیروزه}                                      {الحمدالله            آمد روح الله} و...  

مردم بیشتر روی ماشینها و وانت بارها و تریلی ها سوار وبا دردست داشتن عکسهائی از امام شادی کنان دو انگشت خود را به  پیروزی به مردم نشان می دادند.  (Yعلامت(

به نوشته روزنامه خراسان که در زیر یکی ازعکسهای چاپ شده نوشته است:" زیرلبشان شعار، بر چهره شان شادی و بر دستشان علامت پیروزی نقش بسته است."

بی گمان شاید فقط یکی از مسافرین، راننده را بشناسد، اما "همدلی" آنها را به " همزبانی" کشانده است و در کنار یکدیگر،بی احساس اندک غربتی شعار می دهند، شعارشوق و شادی، شادمانی مردم مشهد در این روز که روزتاریخی است و روز ورود آیت الله خمینی(ره) بعد از حدود 15 سال تبعید ازوطن است براستی تماشائی است مردمانی که ازفریاد و عصیان و شکنجه و خون و شهادت گذشته و امروزسمبل آزادی و اعتراض را در میان وطن خود احساس می کنند، سخت شادمانند و همه همدرد و هم زبان.

ساعت 11صبح امروز صدها هزارنفرمردم در حالیکه سبدهای گل و عکسهائی از امام خمینی(ره) در دست داشتند از مقابل مدرسه نواب با شعار" خمینی بت شکن  ،  خوش آمدی به وطن" به راه افتادند. ده ها عکاس و خبرنگارو فیلمبردار ازاین مراسم عکس و خبر تهیه می کنند. در حین حرکت مردم سپند آتش کرده و ورود رهبر را به فال نیک می گرفتند.

درمقابل منزل آیت الله شیرازی روی پرده نقش بسته بود:" ملت ایران مژده  ورود رهبر انقلاب امام خمینی(ره) را که سلطه طاغوتیان را برانداخت گرامی می دارد."

درتابلوی دیگر دردست راهپیمایان که حمل می شد نوشته بود:" خراج شاه مخلوع را که اولین مرحله رهائی از استعمارخارجی و استبداد داخلی به رهبری امام خمینی(ره) می باشد به ملت ایران تبریک می گوئیم."

جمعیت که هرلحظه برتعدادشان افزوده می شد از چهارراه نادری به خیابانهای شاهرضا و خسروی وازآنجا وارد خیابان حضرت رضا(ع) شده با شعار: "خمینی پیروز است ، عید ما امروز است"

مردم شادی کنان گل برروی راهپیمایان می انداختند. مشک وعنبرفضا را معطر کرده بود. مسیر به طرف موزه تغییر جهت داد و در ساعت 45/12 وارد صحن امام خمینی(ره) شد.

موج مردم بی سابقه بود و همه با یکصدا و پای کوبان می گفتند:

"وای اگرخمینی حکم جهادم دهد ، توپ و مسلسل نتواند که جوابم دهد".

اشک شوق با خشم مردم آمیخته شده بود. در این موقع یکی ازروحانیون سخنانی پیرامون ورود امام (ره) گفت که: "رهبر به میان ما آمد اما امپریالیسم از این آب و خاک خارج نشده بنابراین انقلاب ما نه تنها پایان نیافته بلکه آغازکار است و باید هرچه بیشتر همبستگی ادامه یابد" . وی سپس گفت: "این خون پاک شهیدان ما بود که ما را به پیروزی رسانید اما هنوز پیروزی بزرگتری درپیش داریم."

دراین هنگام غریو جمعیت فریاد کرد:

{درطلوع آزادی ، جای شهداء خالی...}

و ناگهان صدای مواج زنان مسلمان به گوش رسید و آنها فریاد می زدند:

{صل علی محمد(ص)  ، رهبر ما خوش آمد}

این اجتماع تاریخی و با شکوه که درآن اشک بود و شادی، نقل بود و شیرینی و مشک و عنبر؛ روح تفاهم ملتی ستمدیده بود که با یگانگی و برادری در میان احساسات شدید که یکدیگر را سخت درآغوش می فشردند و می بوسیدند پایان یافت و این غریو شادی تا نیمه های شب درسطح شهر ادامه داشت.

امروز تحصن علمای مشهد درصحن امام خمینی(ره) که برای ورود آیت الله خمینی(ره) متحصن شده بودند پایان یافت و از جانب آیت الله شیرازی و آیت الله قمی تلگراف تبریک ورود و خیر مقدم  به حضور حضرت امام خمینی(ره) به تهران مخابره شد.*1

 

*عکس از آرشیومرکزاسناد آستان قدس رضوی

*1 شاکری، رمضانعلی،انقلاب اسلامی مردم مشهد از آغاز تا استقرارجمهوری اسلامی،چاپ دوم آبان 1362

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.