وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه پیشنهاد بخشودگی جرایم کارفرمایان در بودجه سال آینده خبر داد و با اشاره به دستور جلسه آینده شورای عالی اشتغال، حمایت بانکی از بنگاه‌های خرد و کوچک را گامی مؤثر در جهت رونق بازار کار دانست.

پیشنهاد بخشودگی جرائم کارفرمایان در بودجه 94

به گزارش (ایسنا)، علی ربیعی افزود: یکی از پیشنهادات برای حمایتهای بیمه‌ای کارفرمایان بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی است و از این طریق می‌توانیم در بازار اشتغال تحرک جدیدی ایجاد کنیم.

به گفته وی تاکنون 100 هزار نفر از طریق حمایتهای بیمه‌ای و معافیتهای جریمه‌ای مشغول کار شده‌اند.

وزیر کار با اشاره به اجرای طرح تکاپو خاطرنشان کرد: طرح تکاپو یکی از بسته‌های اشتغال دولت است که مورد تأیید رییس جمهور واقع شده است.به همین منظور ایجاد اشتغال را در شهرهای کوچک دنبال کرده‌ایم و به سمت شناسایی افراد بازمانده از مهارت حرکت کرده‌ایم.

ربیعی اضافه کرد: درطرح تکاپو، استانها از بنگاه‌های خرد و کوچک و کارآفرینی در این حوزه حمایت می کنند و اعتبار از ازصندوق کارآفرینی مختص کارآفرینان تامین می شود.

وی با بیان اینکه در قالب طرح تکاپو افراد توانمند و مهارت لازم برای تولید را می‌آموزند، گفت: طرح تکاپور در 7 استان کشور آغاز شده و اکنون در حال شناسایی سایر ظرفیت‌های استانی باهمکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و صندوق مهر امام رضا هستیم.

ربیعی درعین حال از دستور جلسه جدید شورای عالی کار خبر داد و گفت: در جلسه آینده شورای عالی اشتغال، بحث حمایت سیستم بانکی از بنگاه‌های کوچک و خرد را در دستور کار داریم و درصددیم تا به تعامل بهتر سیستم بانکی و بنگاه‌های خرد و کوچک بپردازیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حاشیه کارگاه آموزشی سیاستهای توسعه با اشاره به دو مشکل عمده در بحث اشتغال افزود: فرهنگ نادرست اشتغال یکی از معضلات بازار کار است در حال حاضر مفهوم شغل دچار آفت زدگی است و جوانان اشتغال را به معنی استخدام می‌دانند به همین منظور تمایلی به فعالیت در بسیاری از شغل‌ها ندارند.

ربیعی در بیان مشکل دوم گفت: عده‌ای تصور می‌کنند که شغل باید در بنگاه بزرگ ایجاد شود در حالی که سیاست اشتغال بزرگ در بنگاه کوچک، چنین چیزی را دنبال نمی‌کند. چون همیشه اشتغال بزرگ در کارخانه با تندیس بزرگ ایجاد نمی‌شود با توانمند کردن افراد است که می‌توان ضمن استفاده از ظرفیت بنگاه‌های خرد و کوچک، اشتغال‌ در سطح گسترده ایجاد کرد.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که درسالهای اخیر، هر زمان فشار اقتصادی بیشتر شده سهم بنگاه‌های خرد و کوچک و غیررسمی دراشتغال کشور بیشتر شده است بنابراین نگاه کلی ما به این مساله، اشتغال با رویکرد اشتغال بزرگ از طریق کسب و کارهای کوچک است.

ربیعی با بیان اینکه عدم سیاست‌گذاری صحیح در توانمندکردن افراد نتایج نامطلوبی به همراه داشته است، گفت: افراد بدون مهارت به دریافت پول عادت کرد‌ه‌اند درصورتی که مسیر صحیح آن است که افراد توانمند به سمت ایجاد اشتغال و کارآفرینی حرکت کنند.

به گفته وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، قانون اساسی بر ایجاد شغل برای مردم از سوی دولت تاکید دارد و دولت را مکلف کرده است تا ابزار تولید را برای افراد مهیا کند.

وی تاکید کرد: همه رشته‌های کسب و کار در ایجاد رشد اقتصادی منفی یا مثبت تاثیردارند اما حمایت از این رشته‌ها به عنوان نیروی محرک وضعیت اشتغال را بهبود داده و زمینه رونق سایر رشته‌ها را فراهم می‌کند.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم استفاده از تجارب و دانش موجود تاکید و اظهار کرد: یکی از دستاوردهای دانش جهانی و تجارب گشته در کشور این است که اشتغال ایجاد شده از طریق تخصیص وام و منابع مالی، نه تنها پایدار نیست بلکه می تواند فساد آورهم باشد.

وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی از برنامه توانمندسازی و ایجاد اشتغال به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت کار نام برد و با بیان اینکه پشت میز نشینی چاره ساز نیست، اظهار کرد: برای توانمندسازی افراد راهی جز آموزش مهارتی به آنها نداریم و برای دست یابی به طرح تکاپو باید گام اساسی در آموزش برداریم.

وی گفت: اشتغال ناشی از تحرک بالا است و به همین منظور برای سال آینده رشد 3 درصدی خواهیم داشت اما نباید منتظر افزایش رشد بالا برای ایجاد اشتغال باشیم بلکه باید ظرفیت شناسی در سراسر استان‌ها و توانمند کردن افراد را در دستور کار قرار دهیم.

به گفته ربیعی در حال حاضر ایجاد شغل در بخش پتروشیمی 2 میلیارد تومان و در سایر شغل‌ها به ازای ارزش دفتری 250 میلیون تومان هزینه نیاز است.

وی در پایان از اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها برای ایجاد اشتغال در بودجه 94 خبر داد و گفت: نزدیک به سه هزار میلیارد تومان نیز در بخش تقویت صنعت، کشاورزی وصنایع تولیدی به کار خواهیم گرفت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.