قدس آنلاین-ساحل عباسی:انقلاب ايران كه گاه از آن به عنوان آخرين انقلاب قرن بيستم ياد مي شود بي گمان رويدادي شگرف و واقعه اي تاريخي در سلسله رخدادها و تحولات سياسي و اجتماعي عصر ما محسوب مي شود رويدادي كه نه تنها به سرنگوني نظام سلطنتي چند هزار ساله در ايران انجاميده و سر منشأ تاريخ و تحولات جديد شد.

تبلیغ علیه مرجعیت مهم ترین فعالیت غرب در مقابله با فرهنگ سیاسی شیعه است/شعارهای انقلاب اسلامی  برگرفته از نهضت عاشورا بود

به گزارش قدس آنلاین ، انقلاب اسلامي ايران بازتاب گسترده اي را در وراي مرزهاي خود داشته و به لحاظ هوا خواهاني كه جلب كرده به عنوان يك نيروي قابل محاسبه توسط دولتهاي خارجي و همچنين دولتهاي منطقه عنوان شده است. و در مجموع تأثير آن بر سايرين از گرايش و پذيرش ارزشها و آرمانهاي انقلاب تا الگو برداري شيوه ها و روشهاي اتخاذ شده را شامل مي شود.در آغازین روز از دهه مبارک فجر در گفتگویی با دکتر جواد منصوری معاون اطلاع رسانی سازمان اسناد انقلاب اسلامی و محقق و پژوهشگر معاصر نقش فرهنگ سیاسی تشییع را در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار دادیم.آنچه می خوانید ماحصل این گفتگوست.

 -با مروری بر جریانات سیاسی پیروزی انقلاب اسلامی روند تحول و آغاز حرکت به سمت و سوی برقراری نظام اسلامی را از چه زمانی ارزیابی می کنید؟

 مبارزات سیاسی دولتهای شیعی و همچنین فرهنگ مبارزاتی تشییع مقوله ای است که در واقع از اوایل قرن دوم هجری آغاز می شود و به تدریج در اشکال مختلفی بر تاریخ زندگی مسلمین  دنیا تاثیر گذاشته ولحظه لحظه آن ثبت می شود .در کتابهای تاریخی مبارزاتی تحت عنوان مبارزات شیعیان،زیدیه،اسماعیلیه،شیعیان اثنی عشری و حسنیون از جمله مبارزات و فعالیتهای شیعیان در طول تاریخ است که بدان بسیار پرداخته شده است .اما آن دسته از اتفاقاتی  که مد نظر گفتگوی ما است مربوط  به انقلاب اسلامی و دوره ی معاصر یعنی دوره پهلوی است .از ابتدای قرن چهاردهم هجری با کودتایی که توسط انگلیسی ها طراحی شد و رضا خان به عرصه قدرت گام گذاشت به جرات می توان گفت از آن زمان  زمینه برای  تشکیل انقلاب اسلامی ، حکومت اسلامی و قدرت جدید شیعی و  بحث های جدیدی مثل ولایت فقیه و بیداری اسلامی و دولت اسلامی که بین الملی وجهانی باشد به وجود می آید .

به عبارتی دیگر قبل از دوران پهلوی حداقل بعد ازدوران صفویه حکومتها به شیعه بودن و در کنار مردم بودن تظاهر می کردند وسعی شان بر این بود که با علماو مراجع شیعی  در حکومت داری نوعی تقسیم کار داشته باشند ولو به صورت ظاهری .اما دولت پهلوی کاملا سکولار و مخالف مذهب و آموزه ها و ارزشهای دینی و در صدد حاکم کردن ارزشهای غربی در ایران بود. واسناد و مدارک باقیمانده از آن زمان نشان می دهد رژیم پهلوی برنامه دین زدایی از کشوررا مد نظر داشته است.شاه رسما در سال 1350در جشن های 2500ساله در تخت جمشید اعلام کرد که کوروش آرام بخواب که ما فقط به ایران فکر می کنیم بدین معنا که  اسلام در ایران جایی ندارد و نظام حاکم بر کشور فقط نظام شاهنشاهی و سکولار است.

-از چه زمانی فعالیت های سیاسی و انقلابی مردم اغاز می شود و رژیم پهلوی این فعالیت ها را چگونه تحت نظر داشته یا کنترل می کند؟

از سال 1320 که فضای سیاسی ایران تحت شرایط خاصی تغییر پیدا می کند گروه هایی مبارزاتی،فرهنگی ،سیاسی و نظامی به روی کار آمده و فعال می شوند اما بعد از کودتای 28مرداد با ورود آمریکا به صحنه سیاسی ایران تمامی جریانات یاد شده به شدت سرکوب می شوند و عملا در اواخر دهه 30 شاهد تحرک فوق العاده ای از گروه های مبارز نیستیم جز  در بخش فرهنگی به صورت محدود شاهد حضور مدارس دینی ،انتشارات دینی و یا حوزه های علمیه هستیم که به تدریح فعال شده و گسترش می یابند.رژیم پهلوی سعی می کند بخش فرهنگی مذهبی را تا حدودی تحمل کند و به تصور خود برای مقابله با کمونیسم از یک سو و برای اینکه به جهانیان نشان بدهد که رژیم دیکتاتوری نیست با کنترل شدید جریانات فرهنگی مذهبی کشور را زیر نظر می گیرد تا مانع مقابله آنها با رژیم پهلوی شود، اما از سال 1341 اتفاق غیر منتظرانه و کاملاغیر پیش بینی شده ای برای رژیم شاه و دولتهای حامی و نگاه دارنده شاه پیش می آید که به عنوان نهضت اسلامی وارد جریانات مهم و تاثیر گذار در عرصه سیاسی و فرهنگی کشورمی شویم  .

چون آمریکا و انگلیس و رژیم پهلوی چون چند دهه جریانات مذهبی را منکوب کرده بودند تصور می کردند  مراجع و مردم در مقابل سلطه خارجی و رژیم وابسته دست به حرکت گسترده ای نخواهند زد  زیرا گمان می کردند سرکوب دوره رضا خان و دهه سی آنها را آنچنان ضعیف و منزوی کرده که به چنین کارهایی دست نخواهند زد.

-مهمترین تحولات انقلابی و فرهنگی در راستای مبارزه با رژیم پهلوی در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در چه عرصه هایی متبلور می شود؟

- تحولات سال 1341 و 15خرداد سال 1342کاملا صحنه را عوض کرد به عبارتی دیگر آمریکا و انگلستان احساس کردند با یک جریان بسیار نیرومندی مواجه هستند که به طور کامل با سلطه آنها مخالفند و به آنها اجازه حاکمیت  در ایران را نمی دهند بنابراین امریکایی ها به صورت مستقیم وارد صحنه شده و با شکل دهی دولت حسنعلی منصور رسما او را به شاه تبعید می کنند و خواستار تبعید امام از ایران می شوند ودر سال 1343 بعد از قضیه کاپیتولاسیون امام به ترکیه تبعید می شود باید گفت شاه مخالف تبعید حضرت امام به ترکیه بود و نگران بوده با این تبعید قضایای 15خرداد سال 1342باز هم تکرار شود بنابراین با آماده باش ها و سرکوب های داخلی رژیم توانست   اوضاع را به صورت موقت تحت کنترل قرار دهد، اما نکته ی مهمی که اتفاق می افتد نشان می دهد جریان مبارز و  مخالف شیعی در ایران تسلیم نمی شود، بلکه در لایه های مختلف اجتماعی ،  فرهنگی و سیاسی مبارزه خود را تداوم بخشیده است. اگر چه بخشی از نیروها هم مبارزه مسلحانه را انتخاب کردند اما اکثر مبارزان با فعالیت های دینی آموزش و فرهنگی به مبارزه با رژیم برخواستند .

رژیم شاه از  جریان فرهنگی مذهبی حاکم چندان احساس خطر نمی کرد زیرا تصور می نمود به طور کامل از قدرت و ارتش ساواک و دولت و تمامی امکانات دولتی برخوردار است و هر زمان بخواهد مانع جریان فرهنگی و مذهبی شده و خود را در برابرتهدیدها مصون نمایند.

-در فاصله 15 ساله قیام سال 42 تا پیروزی انقلاب چه مفاهیم و ارزشهایی بر حرکت مردم تاثیر می گذارد که جهان  خروش و عظمتی تاریخی را بر علیه رژیم پهلوی مشاهده می کند؟

جریان مبارزات تا سالهای 55و 56 ادامه می یابد و  در این سالها هر گونه حرکت و جنبشی علیه رژیم پهلوی  به شدت سرکوب می گردد، رژیم سعی می کند با انواع شکنجه،اعدام و تبعیدها  مردم را آرام و روانه خانه هایشان کند تا از هر گونه حرکت و تقابل  با خاندان سلطنتی  جلوگیری نماید تا همچنان آمریکا به سلطه خود در کشور ادامه دهد .

در تمامی این دوران ها مفاهیم عاشورا،شهادت و تسلیم ناپذیری ،نفی سلطه و تداوم مبارزه با طاغوت همیشه مطرح بوده و هیچ گاه تسلیم شدن به طوری که نشان دهنده تعطیلی مبارزه باشد به معنای واقعی اش وجود نداشته است. اما در مقاطعی مبارزه شدید و پررنگ بوده و  در مقاطعی هم به صورت معمولی و ضعیف پیگیری می شده است، اما مبارزه همچنان تداوم داشته است .

در سال 1356 حرکت جدیدی به وجود می آید و تمامی شعارهای این قیام شعارهایی برگرفته از نهضت عاشورا و در راستای آموزه های قرآنی و انقلابی اسلامی است.تمامی شعارها در نهایت به مکتب شهادت ختم می شود و رژیم شاه این مساله را جدی نگرفته و تصور می کند می تواند با تکرار واقعه 15خرداد سال 42مجددا حکومت را به دست بگیرد غافل از اینکه در طی 15 سال فاصله سال 42 تا 57 نسلی به وجود آمده اند که تربیت شده مبانی و،تاریخ و شهادت در  راه اسلام هستند و از آن سو اگر در سال 42 امام در زندان به سر می بردند، ولی امام در سالهای 56 و 57 در نجف اشرف و پاریس انقلاب را هدایت و رهبری می نمودند .بدین ترتیب انقلابی کاملا غیر منتظرانه نیرومند وناشناخته به وجود می آید به گونه ای که رئیس سازمان سی آی ای در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می گوید آنچه که در ایران اتفاق افتاد یک واقعه عجیب و فوق العاده بود و برای ما باور نکردنی .زیرا ما ایران را به گونه ای ساخته بودیم که قرار بود برای همیشه در ایران باشیم بدین ترتیب درروز عاشورای سال 1357 هنگامی که میلیونها نفر در سراسر کشور به صورت هماهنگ و یکپارچه شعار (بگو مرگ بر شاه،مرگ بر آمریکا) را سر دادند ،هنگامی که شاه به کاخ می آید با دعوت از سران کشور به آنها می گوید شما گفتید فقط عده ای کمونیست مخالف ما هستند در حالی که تمامی این مردم مسمان و شیعه هستند و چون سران کشور پاسخ کارآمد و صاد قانه ای نداشتند شاه همان روز تصمیم بر جمع آوری ثروت زیادی گرفته و آماده  خروج از ایران می شود.

-بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استعمارگران با کدام رویکرد و با استفاده از چه ابزارهایی سعی در استحاله فرهنگی و ضد ارزش نشان دادن ارزشهای اسلامی به جهانیان برآمدند؟

-نکته حائز اهمیت این است که از ابتدا دولتهای سلطه گر بر این تصور بودند که قیام مردم ایران  فقط یک شورش مردمی است که حکومت شاه نتوانست این شورش را مهار کرده و در نتیجه حکومت شاه سقوط می کند. اما بعدها که با مطالعات بیشتر ، روند پیروزی وتثبیت انقلاب اسلامی   و مواضع امام و نظرات مردم  مورد بررسی قرار می گیرد آنها  تعریف متفاوتی از انقلاب اسلامی به دست می آوردند.

امروزنظام استکباری اصطلاحاتی نظیر اسلام انقلابی،اسلام سیاسی،اسلام خمینی را جایگزین اصطلاحاتی نظیر غول کمونیست،بلوک شرق،دنیای پشت پرده آهنین کرده است از این رو پس از اضمحلال کمونیست و بلوک شرق در سال 1371 اسلام سیاسی به عنوان دشمن اصلی غرب و بشریت معرفی شد .اگر چه بنابر دلایلی  از جمله منافع اصلی دولتهای دست نشانده جهان اسلام مجبور به انتخاب کلمه تروریست شدند و در ذهن و تصور زمامداران و مردم در اروپا،اسلام را همان تروریزم معرفی کردند به همین علت اسلام در ذهن آنها محکوم به نابودی شد از این رو باید جنگ صلیبی جدیدی راه اندازی شود که دولت بوش بعد از حادثه 11سپتامبر 2001 به گونه ای عمل کرد که نشان دهد جنگ جهان اسلام در قالب تروریزم با آمریکا شروع شده است ابتدا از ورود به جنگ صلیبی خبر داد و آنگاه انگشت اتهام را به سمت مسلمانان ،گروه های اسلامی و در نهایت ایران گرفت.اما عملکرد بعدی آن در سه بخش نظامی،سیاسی و تبلیغاتی نشان داد  که اتخاذ سیاست نظامی گری فصلی تنظیم شده از برنامه تغییر در نظم جهانی برای ارتقاء نقش موقعیت آمریکا به عنوان تنها ابر قدرت باقیمانده از جنگ سرد است.پ

پوشش برای شکل دادن و بنیانگذاری نظام جدید که با جهان بینی مادی و سلطه گرا در تضاد است تلاش برای تحقق نظم دیگری متفاوت از نظام تحمیلی دولت ملت به عبارت دیگر حرکت در جهت همگرایی و در نهایت وحدت جهان اسلام به منظور مقابله با سلطه فرهنگی و ارزشی غرب و احیای فرهنگ و ارزشهای دینی توحیدی با نگرش شیعی که زمینه ساز بسیج امکانات و جنگ می باشد برنامه جدیدی است که آغاز گشته است زیرا اسلام انقلابی مستقیما فهم رایج از نقش خنثی و خاموش مذهب در سیاست و اخلاق را هدف قرار داده است.لذا تغییر برنامه های آموزشی،ایجاد شبکه های ماهواره ای ویژه مسلمانان و تغییر اسامی اسلامی و حذف مفاهیمی همچون جهاد،امر به معروف و نهی  از منکر،شهادت و ترویج سکولاریسم و لائیسم و رواج گسترده فساد و شهوت و فحشا بخشی از اقدامات در حال اجرا در راستای استراتژی بلند مدت غرب برای استحاله فرهنگی جهان اسلام و جلوگیری از گسترش فرهنگ تشییع می باشد.

-در حال حاضر اصلی ترین برنامه غرب برای نابودی فرهنگ سیاسی شیعه استفاده از چه راهبردهایی است؟

-باید بدانیم دنیای سرمایه داری خود را در مقابل فرهنگ اسلامی –شیعی به شدت در حال تهدید و خطر می بیند تمامی امکانات خود را برای جنگ با این فرهنگ و پیروزی بر آن بسیج نموده است ،فلذا یکی از معاونین سازمان سی آی ای آمریکا به نام مایکل براند در کتاب خود نوشته مراجع شیعه در طول تاریخ هیچ گاه از حاکم غیر اسلامی و ظالم تبعیت نکردند

او می گوید:در ایران با فتوای آیت الله شیرازی سیاست های انگلیس با شکست مواجه شد و حکومت شاه که هم پیمان با آمریکا بود توسط آیت الله خمینی برچیده شد در عراق صدام با تمام توان نتوانست حوزه علمیه نجف را مجبور به تبعیت از خود کند و به همین منظور مجبور شد این مرکز دینی را تا سالها از فعالیت باز دارد درلبنان نهضت آیت الله امام موسی صدر ارتش های فرانسه،انگلیس و اسرائیل را مجبور  به فرار از این کشور کرد و حزب الله لبنان در جنوب این کشور نیز صدمات سنگینی به ارتش اسرائیل وارد کرداین تحقیقات ما را به این نتیجه رساند که به طور مستقیم نمی تون با مذهب شیعه رودررو شد و امکان پیروزی برآن بسیار سخت است و باید پشت پرده  کار کنیم ما به جای ضرب المثل انگلیسی اختلاف بیانداز و حکومت کن ،از سیاست حکومت اختلاف بیانداز و نابود کن  استفاده کنیم در همین راستا برنامه ریزی های گسترده ای برای سیاست های  بلند مدت خود طرح کردیم.حمایت از افرادی که با مذهب شیعه اختلاف دارند ،ترویج کافر بودن شیعیان به گونه ای که در زمان مناسب علیه آنان توسط دیگر مذاهب اسلامی اعلام جهاد شود همچنین باید تبلیغات گسترده ای را علیه مراجع و رهبران دینی شیعه صورت دهیم تا آنان مقبولیت خود را د رمیان مردم از دست بدهند  یکی دیگر از موارد مهم موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی است هر ساله شیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگاه می دارند ما تصمیم گرفتیم با حمایت های مالی از برخی سخنرانان و افراد در این گونه مراسم که افراد سودجو و شهرت طلب هستند عقاید و بنیانهای شیعه و فرهنگ شهادت طلبی را سست و متزلزل کنیم و در آن انحراف به وجود بیاوریم به گونه ای که شیعه یک گروه جاهل و خرافاتی به نظر بیاید در مرحله بعد بایدمطالب فراوانی علیه مراجع شیعه جمع آوری کنیم و به وسیله مداحان و نویسندگان سودجو انتشار دهیم و تا سال 1400مرجعیت را که سد راه اصلی ما می باشد تضعیف کرده و آنها را با دست خود شیعیان و دیگر مذاهب اسلامی نابود کنیم و در نهایت تیر خلاص را بر این فرهنگ و مذهب بزنیم .

بنابراین از این طراحی دشمن بر می اید که روی مرجعیت شیعه هدفگذاری و سرمایه گذاری ویژه ای کرده اند لذا ضرورت دارد تا هرچه بیشتر به تبیین نقش مرجعیت در جامعه همت کرد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.