آوات یوسفی: ﺑﺎ وﻗﻮع ﺑﺤـﺮان در ﻛﺮدﺳـﺘﺎن، ﺳﻴﺎﺳﺖاﻣﻨﻴﺘﻲ دوﻟﺖ ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﺮدﻣﻲ کردن اﻣﻨﻴﺖ شکل ﮔﺮﻓﺖ، ...

 روز به یاد ماندنی رزمندگان در کامیاران

 از اﻳﻦ رو، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺤﺮان ﺑﺎ اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻛـﻪ ﺑﺮﻗـﺮاري اﻣﻨﻴـﺖ و ﺗﺤﻘـﻖ اﻫـﺪاف اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ در ﮔﺮو ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻓﻌﺎل و ﮔﺴﺘﺮده ﻣﺮدم اﺳﺖ، زﻣﻴنه ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ ﻣﺮدم را درﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺷﻮرش ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺖ.

 

 «پیشمرگان کرد مسلمان» چگونه شکل گرفت

در دوره‌ای که ضد انقلاب بر مناطق کرد‌نشین مسلط شده بود، مردم مسلمان کرد به استانهای همجوار مهاجرت کردند و این گونه کردهای مسلمان فعال در برخورد با این گروهکهای تروریستی همراه نظام شدند. همین حرکتها زمینه تشکیل سازمان «پیشمرگان کرد مسلمان» به همت «محمدبروجردی»، فرمانده سپاه غرب کشور در پاییز 1358 شد که با استقبال گسترده مردم غیور کرد همراه شد و درمیان عموم به اصطلاح «قیادت موقت» شناخته شده و رواج پیداکرد.

سازمان پیشمرگان کرد مسلمان با جذب نیروهای بومی استان کردستان به سرعت گسترش یافت و درعملیات پاکسازی کامیاران که دهم بهمن‌ماه 58 انجام شد، با سپاه همکاری کرد. در پی این موفقیت، سازمان در عملیاتهای پاکسازی شهرهای مختلف شرکت کرد و در سالهای 1359 تا 1361 نیز درپاکسازی جاده‌های مواصلاتی و روستاها نقش بسیار مؤثری ایفا کرد.

دهم بهمن ماه مصادف با آزاد‌سازی شهرستان کامیاران از لوث گروهکهای ضد انقلابی است که مردم این شهرستان هر ساله در استقبال از جشن بزرگ دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، این روز را گرامی می دارند.

دیروز به یاد روزی که رزمندگان شیعه و سنی از استانهای مختلف کشور دست برادری و وحدت همدیگر را در آزادسازی مناطق کردنشین از لوث گروهکهای ضد انقلابی و دست نشانده دشمنان اسلام و انقلاب، فشردند، اجتماع بزرگی با حضور رزمندگان مهاجر و انصاری در کامیاران برپا  شد. دیروز جمع زیادی رزمندگان از سراسر کشور از خراسان رضوی و جنوبی گرفته تا همدان، لرستان، کرمانشاه، اصفهان و سایر استانها به شهرستانی آمدند که سالها قبل برای آزادسازی آن جانشان را خالصانه در طبق اخلاص نهاده بودند.

دیروز انگار دیگر اشک مردانه از جاری شدن ابا نداشت، آسان با هر یادی جاری و از خاطره هر شهیدی خون ‌شد. دیروز رزمندگان همدیگر را با عشق خاصی در آغوش کشیدند، انگار در آغوش همرزمان قدیمی خواستند خاطرات تلخ و شیرین ماندگار ترین دورانشان را زنده کنند و بگویند: «دلاوری در جان است و در خون، هر کس یارای دلیر بودن نیست، دلیری شهید نهراسیدنش از تانک و توپ و تیر و شیمیایی بود، از قرار گرفتن در مقابل دشمن سراپا مسلح بود، گذشتن از جان شیرین جوانیشان بود، آنها از همه چیز گذشتند...».

 

 امنیت پایدار کردستان مدیون خون شهدا

در آغاز برنامه فرمانده سپاه کامیاران، امنیت پایدار در کردستان را مدیون خون پاک شهدای انصار و مهاجر دانست و اظهار داشت: روز دهم بهمن ماه، روزی است که به همت پیشمرگان کرد مسلمان و سپاه پاسداران، این شهرستان از لوث گروهکهای ضد انقلاب و دست نشانده دشمنان انقلاب نوپای اسلامی ایران پاکسازی شد.

سرهنگ منصور ولی ئی افزود: هدف اصلی برگزاری مجمع رزمندگان اسلام، حضور دوباره‌فرماندهان و رزمندگان درمنطقه‌کامیاران است که  در کنار هم، با خون آمیخته شده‌مهاجر و انصار باعث ایجاد امنیت پایدار در کردستان و کامیاران شدند.

جانشین فرمانده سپاه کامیاران نیز به آغاز فعالیتهای عمرانی در کامیاران بعد از آزاد سازی اش اشاره کرد و اظهار کرد: بعد از اینکه کامیاران به زیر چتر پر خیر و برکت انقلاب بازگشت، بحث آبادانی، محرومیت زدایی، خدمات رفاهی مانند برق، گاز، آب، جاده، ایجاد خانه‌های بهداشت، مدرسه و غیره در آن شروع شد.

ساعدی در خصوص فعالیتهای فرهنگی در این شهرستان افزود: سپاه پاسداران در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این شهرستان، هر ساله در فصول مختلف سال و در تمامی ایام اقدام به برگزاری یادواره شهدا می کند و بیش از 44یادواره در شهرستان برگزار  شده است.

 سازمان «پیشمرگان کرد مسلمان» نمونه یک تشکل مردمی موفق

منوچهر قیسوندی، از رزمندگان اهل تسنن بازمانده از دوران جنگ و مبارزه علیه دشمنان انقلاب اسلامی که اکنون 52 سال از عمرش می گذرد، می گوید: من اهل کرمانشاه هستم و در هنگام آزادسازی کامیاران 19 سال داشتم.

وی ادامه داد: از زمانی که خبر تشکیل سازمانی با نام سازمان پیشمرگان کرد مسلمان به فرماندهی شهید بروجردی در شهرهای کردنشین پیچید، کردهای زیادی در مبارزه با گروهکهایی که آرامش و امنیت را از این مناطق ربوده بودند، به این سازمان انقلابی پیوستند.وی از آزادسازی کامیاران به عنوان حماسه‌ای بزرگ در ابعاد کوچک یاد کرد و افزود: شکست بیش از 800 ضدانقلابی که در این شهرستان مستقر بودند، تنها با 36 نفر از رزمندگان مهاجر و انصار به واقع حماسه ای بزرگ بود که به یاری خداوند و خلوص، وحدت و اخوتی که بین رزمندگان مهاجر و انصار شکل گرفته بود، محقق شد.

حیدر حیدری از دیگر رزمندگان مهاجر اهل تشیع که اکنون 51 سال از عمرش می‌گذرد، اظهار کرد: امروز دشمن با چهره مذهبی وارد میادین جنگ با اسلام و انقلاب شده و فرقی با کمونیست و لیبرالیسم و کومله و دموکرات ندارند.  وی چهره امروز دشمن در مبارزه با اسلام و انقلاب را در پس گروهکهای تکفیری از جمله داعش و بوکوحرام و غیره می‌داند و ادامه داد: در دهم بهمن ماه 58 مردم شیعه و سنی در کنار هم بدون هیچ گونه اختلاف و تفرقه مذهبی در کنار هم با کافران می جنگیدند.  وی در خصوص روز آزادسازی کامیاران گفت: قبل از آزادسازی کامیاران، تمامی شهرستانهای همجوار هم در دست ضدانقلابیون بود، اما به همت رزمندگان، این شهرستان کاملاً تجهیز بود و آمادگی هرگونه مبارزه ای را داشت.

وی به تشکیل سازمان پیشمرگان کرد مسلمان به فرماندهی شهید بروجردی از کرمانشاه اشاره کرد و بیان کرد: در آن روز با کمک خداوند و تدبیر هوشیارانه رزمندگان، بدون هیچ گونه خونریزی و شلیک توپ و تانک و بدون آسیبی به مردم ساکن در شهرستان، کامیاران آزاد شد.

شایان ذکر است: 30نفر از رزمندگان استانهای خراسان- که بسیاری از آنها فرماندهان و مسؤولان جنگ در کامیاران بودند- در این مراسم حضور داشتند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.