گروه هنر- تکتم بهاردوست - امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، دو کارگردانی که از ابتدای ورودشان به سینما تا به حال، هیچ کار فردی و شخصی نداشتند، کم کم به جرگه زوج‌های هنرمند مثال زدنی مثل مسعود رسام و بیژن بیرنگ یا حمید جبلی و ایرج طهماسب می‌پیوندند. 

 « ارغوان» از دل ادبیات آمده است

خودشان این اتفاق را نتیجۀ قدمت دوستی و اشتراک سلیقه می‌دانند. این دو با سومین تجربه همکاریشان با فیلم «ارغوان» در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارند.

گفت و گوی ما  را با امید بنکدار بخوانید:

 

 آقای بنکدار ایدۀ فیلمنامه ارغوان از کجا پیدا شد؟

- از ادبیات. من و کیوان عادت به مطالعه داریم و وقتی داستان کوتاه علی اکبر حیدری از کتاب «بوی قیر داغ» را خواندیم، تصمیم گرفتیم از او دعوت و از داستانش به عنوان بستر اصلی فیلمنامه استفاده کنیم. بعد از اینکه علی با پیشنهاد ما موافقت کرد، داستان را با طراحی و کمک خودش بسط و گسترش دادیم قصه را گسترش دادیم و به یک ملودرام عاشقانه رسیدیم که در سه مقطع زمانی مختلف روایت می‌شود و این شد که فیلمنامه «ارغوان» متولد شد.

 بد نیست ، کمی‌‌در خصوص داستان فیلم بگویید.

- داستان ارغوان به رابطه‌های انسانی می‌‌پردازد و در دو مقطع زمانی و سه دهه پنجاه، هشتاد و نود روایت می‌‌شود. موسیقی، تنهایی و عشق مضامین داستان ارغوان است. داستان زن و مردی که در شب مرگ یک موزیسین معروف، برخورد اتفاقی شان بر گذشته و آینده هردوی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

 ارغوان نسبت به کارهای گذشته تان چه ویژگی‌هایی دارد؟

- ارغوان از دو ساختۀ قبلی ما قصه محورتر است و به لحاظ تعدد شخصیت، کار خلوت‌تری از دو فیلم قبلی است.یک قصه آرام که سراسرعشق و موسیقی است. ارغوان به لحاظ شیوۀ کارگردانی نیز با شبانه و شبانه روز تفاوت‌هایی دارد؛ البته تا دیده نشدن فیلم نمی‌‌توان در مورد جزییات آن صحبت کرد.ارغوان سرشار از زیبایی است و من مطمئنم که مخاطب بعد از دیدن این فیلم سالن سینما را با احساسی خوش ترک خواهد کرد.

 

 شرایط کار به چه شکل بود؟

- ارغوان در زمستان گذشته کلید خورد و تولید آرام و بی حاشیه‌ای داشت. اگرچه این فیلم در سینمای مستقل و بدون حمایت دولتی تهیه شده و تهیه کننده آن خود ما بوده ایم و تولید فیلم فرهنگی و مستقل همیشه دشواری‌های مالی به دنبال دارد.ما هم از این قاعده جدا نیستیم و با وجود تمام دشواری‌ها از شرایط تولید فیلم راضی هستیم و خدا رابه خاطر گروه همدلی که پا به پایمان ایستادند، سپاسگزاریم.

 

 کمی‌‌ازانتخاب بازیگرانتان بگویید.

- بازیگران این فیلم ترکیبی از شاخص ترین چهره‌های عرصۀ تئاتر و بازیگران سینما هستند. با گروهی از این بازیگران در فیلم‌های قبلی هم سابقه همکاری داشتیم.

از جمله مهتاب کرامتی که جدای از محبوبیت و وجه ستاره بودن، یک دوست بسیار همراه و یک بازیگر منضبط و کوشاست.

 الهام کردا بازیگر بسیار توانای عرصۀ تئاتر است که برای اولین بار در سریال تلویزیونی حیرانی با هم همکاری داشتیم و ارغوان دومین تجربه همکاری ماست.

مریم بوبانی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، نسیم ادبی همه از دوستان بسیار عزیز ما هستند که در ارغوان هم با حضورشان به کمک مان آمدند و مرتضی اسماعیل کاشی بازیگر بزرگ عرصۀ تئاتر که با سن کمش بازیگر بسیار پخته و توانایی است و برای اولین بار حضورش را مقابل دوربین در فیلم ارغوان تجربه می‌‌کند.

 

 آقای بنکدار با توجه به فهرست حاضر در بخش مسابقه، ارزیابی‌تان از جشنواره امسال و میزان موفقیت ارغوان در بین دیگر آثاربخش مسابقه چیست؟

- کار ما فیلمسازی است و ارزیابی در تخصص ما نیست. ما با تمام توان و تمام تلاش خود ارغوان را به تولید رساندیم و با اینکه همچنان با دشواری‌هایش دست به گریبانیم، فیلم آماده شده ومنتظراست تا دیده شود. این مخاطبین هستند که باید درباره آن به قضاوت بنشینند. امیدواریم که مردم آن را ببینند و قصۀ ارغوان بتواند جای خالی حس‌های فراموش شدۀ این زمانه را در قلبشان پر کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.