۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
کد خبر: 262215

بخش نخست / لیلا کردبچه - در سالی که گذشت، سینمای ایران، هنرمندانِ عزیزی را از دست داد که برخی، به‌گونه‌ای، پیوندی با جشنوارۀ فیلم فجر داشته‌اند؛ جشنواره‌ای که شاهدِ سی و سومین دورۀ برگزاریِ آن هستیم.

آنهایی که نیستند

انوشیروان ارجمند از تازه درگذشتگان سینمای ایران است که خاطرات زیبایی از بازی‌ در فیلم‌های سینمایی و سریالهای تلویزیونی برجا گذاشته است. پیوند او با جشنوارۀ فیلم فجر را باید در بازی در دو فیلم «قارچ سمی» و «محیا» دانست. «محیا» در بیست و ششمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر، برندۀ بهترین بازیگر نقش اول مرد(شهاب حسینی) شد و «قارچ سمّی» ساختۀ رسول ملاقلی‌پور، با بازیِ درخشانِ انوشیروان ارجمند، کاندیدای بهترین فیلمنامه و کارگردانیِ جشنوارۀ فیلم فجر گردید. همچنین باید به درگذشت اکبر خواجوی، کارگردان فیلم «محیا»، در تابستان 1393، و درگذشت رسول ملاقلی‌پور، کارگردان «قارچ سمی» در سال 1385 اشاره کرد. زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، همچنین برندۀ سیمرغ بلورینِ بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی برای فیلم «هیوا» در هفدهمین جشنوارۀ فیلم فجر، و نیز برندۀ لوح زرینِ بهترین فیلم، برای فیلم «پرواز در شب» در پنجمین جشنوارۀ فیلم فجر بود، و علاوه بر «قارچ سمّی»، فیلمِ «سفر به چزّابه»او نیز، کاندیدای بهترین فیلمنامه و کارگردانی در جشنوارۀ فیلم فجر بوده است.

از دیگر تازه درگذشتگانِ سینمای ایران در سال 1393، باید به ناصر گیتی‌جاه اشاره کرد که سالِ گذشته در جشنوارۀ فیلم فجر، دیپلمِ افتخار بهترین بازیگرِ نقش مکمّل مرد را برای فیلم «خوابم میاد»، به کارگردانیِ رضا عطاران به دست آورد.

مرتضی احمدی از دیگر تازه در‌گذشتگان سینمای ایران است که آثاری ارزنده در زمینۀ بازیگری و صداپیشگی دارد. پیوندِ زنده‌یاد مرتضی احمدی با جشنوارۀ فیلم فجر، بازی در فیلم سینماییِ «ناصرالدین‌شاه آکتور سینما» است که در دهمین جشنوارۀ فیلم فجر، کاندیدای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. مجید بهرامی از دیگر درگذشتگان سینمای ایران در پاییز 93 بود. او در فیلم‌های «گیلانه»، «بدرود بغداد» و «دانه‌های ریز برف» بازی کرده بود. در سال 1392، سینمای ایران، عسل بدیعی را از دست داد، بازیگری که با فیلم «بودن یا نبودن»ِ کیانوشِ عیاری وارد سینما شد، و به‌خاطرِ بازی در «دست‌های آلوده» به کارگردانیِ سیروس الوند، کاندیدای سیمرغِ بلورینِ نقش مکملِ زن، در جشنوارۀ فیلم فجر شد.

ژیلا مهرجویی، خواهر داریوش مهرجویی، از درگذشتگانِ سینمای ایران در سال 1392 است که سال‌ها در عرصۀ طراحیِ صحنه و لباس و نیز فعالیّت به‌عنوان منشی صحنه، به سینمای ایران خدمت کرده و در کارنامۀ کاریِ خود، طراحیِ صحنه و لباس آثار ارزشمندی چون «دایرۀ مینا»، « اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «بانو»، «سارا»، «لیلا» و... را دارد.

مازیار پرتو از دیگر درگذشتگان سال 1392 است . از کارهای او که ارتباطی با جشنوارۀ فیلم فجر پیدا می‌کند، باید به فیلم «آدم‌برفی» اشاره کرد که در سیزدهمین جشنوارۀ فیلم فجر، توقیف شد و سه سال بعد، از توقیف درآمده و اکران شد و با استقبال مردم مواجه گردید. همچنین فیلم «برزخیها» با کارگردانیِ ایرج قادری و فیلمبرداریِ او، در سال 1367، با هشت میلیون تومان فروش، رکورد فروشِ فیلم را در ایران شکست، هرچند در فاصلۀ زمانیِ کوتاهی از اکران برداشته و توقیف شد.

سعید امینی نیز از بازیگرانِ جوانِ سینمای ایران بود که در سال 1392 درگذشت. او در فیلم «نفس عمیق» بازی کرد و به‌خاطر بازی در همین فیلم، برخی به او عنوانِ «جیمز دین»ِ سینمای ایران را دادند. از دیگر درگذشتگانِ سینمای ایران در سال 1392، باید به هوشنگ کاوه (تهیه‌کنندۀ «جهان پهلوان»، «شکوه جوانمردی»، «داش‌آکل» و...)، جهانگیر جهانگیری (کارگردانِ «کنسرت روی آب»، «افراطی‌ها»، «غریبه‌ای در شهر»، «ملودی» و...)، پروین میکده (بازیگر فیلم‌های «پوپک و مش ماشاا...»، «خوابگاه دختران»، «عشق شیشه‌ای» و...) و محرّمِ بسیم ملقّب به «پدربزرگ مهربان سینمای ایران» (بازیگرِ فیلم‌های «دونفر و نصفی»، «گلنار»، «افسانۀ دو خواهر» و...) اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.