قدس :مدتهاست جرأت لب زدن به کالباس و سوسیس را ندارم. از بس گفته می‌شود در فضای مجازی فیلمی هم از انداختن مرغ با فضولات بدنش در دستگاه برای تبدیل به کالباس منتشر شده است. 

اندر حکایت غم‌انگیز  سوسیس و کالباس

در کالباس و سوسیس وطنی انواع مواد زاید حتی تاج خروس و مرغ و فضولات داخل معده آن ماکیان را می‌ریزند، کالباس و سوسیس وطنی درحال کنار گذاشته شدن از سبد خوراکی خانواده‌هاست.

وزیر بهداشت که مردی نیک است و مانند وزیران صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و نیرو، شاهد و ناظر ساکت نیست، چند ماه پیش فرمایش حکیمانه‌ای کرد که من و خانواده‌ام کالباس و سوسیس نمی‌خوریم. وقتی مرتضی پاشایی خواننده جوان در سی سالگی بر اثر ابتلا به سرطان معده جان سپرد وزیر بهداشت سرطان معده را کشنده‌ترین سرطان در ایران و بویژه در میان مردان دانست.

علت اصلی اشاعه سرطان معده در ایران، کاربرد سموم و کودهای غیراستاندارد کشاورزی بیش از حد متعارف است.

گذشته از آن، دایر شدن کارگاه‌های غیرمجازی است که در شرایطی کثیف و غیربهداشتی از مواد غذایی غیراستاندارد مانند پس‌مانده‌های خانگی و آلایش‌های قصابی و مرغ فروشی‌ها سوسیس و کالباس و همبرگر تولید می کنند و به وسیله دستهای پنهان بدون هرگونه مهر و نشان مشخص و نشانی و شماره تلفن کارگاه تولید روانه بازار می‌کنند.

متأسفانه در گذشته دو اداره به نام اداره مهندسی بهداشت و اداره بهداری شهرداری با تشکیلات گسترده که در همه برزنها (نواحی شهرداری) و سپس مناطق و نواحی دهگانه شهرداری مستقر شده بودند با بازرسی‌های پی‌درپی و با شناخت کل شهر و محلات مغازه‌ها و کارگاه‌های تولید مواد آرایشی، شیمیایی، بهداشتی و غذایی، نانوایی‌ها و قصابی‌ها و لبنیاتی‌ها را هفته‌ای دو سه روز مورد مراجعه قرار دادند و متقلبان را شناسایی، دکه و دکان آنها را تعطیل و به مراجع قضایی معرفی می‌کردند و چند ماه یک مرتبه طی مصاحبه، هشدارهای لازم  را به مردم می‌دادند. امروزه بهره‌برداری از هورمونهای رشد در مرغداری‌ها و گاوداری‌ها علت مرگزایی دیگر شده است.

چندی پیش گزارش اداره بهداشت شهرداری تهران در سال  1318 هـ.ش به دستم رسید. نام کارگاه‌های زیرزمینی تولید روغن حیوانی کرمانشاهی اصل و ناب با استفاده از پیه گوسفند و سیب‌زمینی و کمی دنبلان گوسفند، زعفران تقلبی با انواع مواد رنگی خطرناک و دیگر موادغذایی، آرایشی و کرم‌های زیبایی با برچسب جعلی کرم‌های آلمانی و فرانسوی در کتابچه مزبور به چاپ رسیده بود.

اکنون چند ماهی است فروش کالباس و سوسیس در کشور بیست تا سی درصد کاهش یافته است.

علت این کاهش فروش و مصرف خمیرمرغ از پس مانده‌های مرغ در سوسیس و کالباس است.

مردم کم‌کم آگاهی یافته‌اند در لبنیات ماده پالم و در کالباس و سوسیس خمیرمرغ به کار برده می‌شود.

گرچه مشکلات کمبود قبر در گورستان بزرگ تهران وجود دارد، اما مردم علاقه زیادی به مردن پیش از زمان مقرر و رسیدن اجل طبیعی ندارند و نیز مایل نیستند برای مسؤولان محترم بهشت زهرا مشکل ترافیک متوفیات ایجاد کنند!

این رویدادها و اخبار، نویسنده را به گذشته‌ها بازگرداند. به زمانی که دو ارمنی مهاجر که از روسیه تزاری و به هنگام انقلاب بلشویکی گریخته و به ایران پناه آورده بودند.در سالهای دهه 1300-1310 هـ.ش دو کارگاه تولید کالباس و سوسیس و ژامبون در تهران تأسیس کرده بودند. یکی از آرزومانیان و دومی میکاییلیان . آن دو ارمنی سالهای سال فقط برای کلنی خارجی مقیم ایران یعنی فرهنگیان و نیز ارمنیان کالباس و سوسیس و ژامبون تولید می‌کردند و از سال 1320 هـ.ش کم‌کم ایرانیان نیز به تناول تولیدات آن دو کارگاه راغب شدند.

ابتدا چند مغازه در خیابان استانبول و لاله زار نو و سپس ده‌ها و صدها و هزارها مغازه ساندویچ فروشی دایر شدند و سوسیس و کالباس در مدارس و کارگاه‌ها به صورت ساندویچ عرضه می‌شد. آن دو ارمنی و دو برادر به نام اختیاری (که یکی از آن دو را در لندن در سال 1355 ملاقات کردم و ساعتها به گفت‌و‌گو نشستیم) در کار خود درستکار و صادق بودند. هنوز عطر و بوی ساندویچ کالباس اختیاری‌ها که دکان دو دهنه‌شان در ابتدای خیابان لاله زار نو قرار داشت (کنار سینما متروپل) و ساندویچ کالباس را با خیارشور تبریز، نان سفید ترش مزه بولکی و چند حلقه گوجه تازه در وسط نان کره مالیده و عرضه می کردند در مشامم تازگی خود را حفظ کرده است.

شرکتهای آرزومانیان و میکاییلیان در تمام مدت فعالیت خود تقلب نکردند.

صادرات قوطی به کرانه‌های خلیج‌فارس و ترکیه داشتند و یک بار نشد بازرسان بهداری شهرداری ایرادی بر آنان وارد کنند.

من نمی‌دانم آن ارمنیان از کجا راه و رسم مسلمانی را آموخته‌ بودند و چه شد که اکنون کالباس و سوسیس متهم می‌شوند، از علل گسترش سرطان معده هستند؟ 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • kasra IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    10 1
    بارک اله جناب معتضد عزیز ...باز هم از این کارای نیک بکن بلکه مردم کمتر از این بیماری زاها استفاده بکنن.
  • مرداد IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    0 0
    مردم ما سختکوش ترین ادمای دنیا هستن چون الودگی هوا-فاسد بودن مواد غذایی-مصرف مواد مخدر-بیشترین امار تصادفات-تولید بی کیفیت ترین خودروهای دنیا و در اخر مسئولینی که فقط وعده وعید میدن باعث شده که مردم ما به هیچ کدوم از اینها توجه نکنند