معتمدی:  قدس ویژه خراسان - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه 100 درصد جمعیت شهری استان شامل 74 شهربا جمعیت یک میلیون و 750 هزار نفر تحت پوشش آبرسانی قرار دارد،گفت: ...

سال آینده 28 شهر خراسان رضوی با تنش آبی مواجه می‌شوند

 28 درصد جمعیت شهری معادل 420 هزار نفرمعادل دو درصد جمعیت تحت پوشش کشور نیز تحت خدمات جمع آوری فاضلاب قرار دارند.

اسماعیلیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای سبزوار،نیشابور،تربت حیدریه و گلبهار در دست اجراست،افزود: تقریباً 50 درصد جمعیت این شهرها تحت پوشش خدمات جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند و در شهرهای تربت‌جام، تایباد، گناباد، قوچان، طرقبه و شاندیز و کاشمر نیزاین پروژه در حال احداث است.

* عقب ماندگی 13 درصدی

وی تعداد چاه‌های تأمین آب در استان را 406 حلقه معادل 6 درصد کشوربا طول خطوط انتقال هزارو 763 کیلومتراعلام و گفت:در استان 215 مخزن ذخیره آب و 54 ایستگاه پمپاژ وجود دارد.

وی با اشاره به وجود چهار تصفیه خانه با ظرفیت 50 هزار مترمکعب در شبانه روز در استان یادآورشد:خراسان رضوی در بحث فاضلاب نسبت به کشور با عقب ماندگی 13 درصدی مواجه است، درحالی که با توجه به مشکلات جدی استان در بحث تأمین آب شرب، استفاده از پس آب فاضلاب برای کاهش این مشکل لازم و ضروری است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه 70 تا 80 درصد آب مصرفی بخش شرب قابل بازیابی است،تصریح کرد: اگر پروژه‌های نیمه تمام در بخش فاضلاب در شهرهای استان و نیز در شهرهای در حال احداث سرعت یابد، در یک مدت کوتاهی می‌توان به نرم متوسط کشور رسید.

وی با تأکید بر اینکه با اتکا به منابع دولتی این امر محقق نمی‌شود،اظهار داشت: بنابراین راهبرد شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی استفاده از سرمایه  گذاری بخش خصوصی در این حوزه است.

*نیاز 800 میلیارد تومانی

اسماعلیان با اشاره به نیاز 800 میلیارد تومانی خراسان رضوی برای پروژه های فاضلاب 10 شهر یاد شده خاطر نشان کرد:با اینکه طرح جمع آوری فاضلاب در سبزوار از 30 سال گذشته شروع شده، اما میزان پیشرفت فیزیکی آن 80 درصد است و اگر قرار باشد همین روند به خاطر کمبود منابع مالی طی شود 30 سال زمان لازم است تا پروژه‌های نیمه‌تمام بخش فاضلاب استان تکمیل شود، بنابراین حضور بخش خصوصی در این عرصه لازم است.

*ورود بخش خصوصی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد:احداث سه تصفیه خانه بزرگ در شهرهای سبزوار،نیشابور و گلبهار با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی  بخش خصوصی در مراحل اخذ مجوز نهایی قرار دارد.

وی اضافه کرد:همچنین قرارداد پروژه اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب به صورت یکپارچه در کاشمر توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری 108 میلیارد تومان در حال انجام است .

وی جمع پروژه‌های استان در بخش آب و فاضلاب  از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی را 450 میلیارد تومان شامل 168 پروژه اعلام کرد.

وی در خصوص وضعیت آب شرب شهرهای خراسان رضوی یادآورشد: در تابستانی که گذشت 18 شهر استان در آستانه تنش آبی قرار داشتند،.به طوری‌که برخی شهرها با کسری آب و در دیگر شهرها میزان تولید با مصرف در نقطه سربه سر قرار داشت.

وی با بیان اینکه آمار این تعداد شهر در سال 94 به 28 شهر خواهد رسید، گفت:این شهرها با با هزارو 20 لیتر کمبود آب مواجه خواهند شد، ضمن اینکه در سال 95 نیز تعداد شهرهایی که با تنش آبی مواجه می‌شوند 33 شهر با کمبود هزار 300 لیتر بر ثانیه است و با مطالعات بلند مدت سال 1420 استان کسری 2/6 مترمکعب آب بر ثانیه در پیک مصرف خواهد داشت.

وی راهکار مقابله با این وضعیت پیش‌بینی شده را مواردی مانند جداسازی آب شرب از مصارفی مانند فضای سبز،جداسازی آب شرب از بهداشتی و جلوگیری از هدر رفت آب اعلام کردو گفت:بیش از 35 درصد شبکه توزیع آب استان فرسوده است که طول آن هزارو 800 کیلومتر است، ضمن اینکه 27 درصد هم میزان هدر رفت آب است.

وی با تأکید بر ضرورت کاهش سرانه مصرف آب در استان به خاطر  اقلیم خراسان رضوی تصریح کرد:سالانه 140 میلیون متر مکعب آب در استان استحصال که 110 میلیون مترمکعب آن مصرف می‌شود.

وی در خاتمه از بهره برداری و گلنگ زنی  15 پروژه در سطح شهرستانهای استان با اعتبار 100 میلیارد ریال خبردادو گفت:این پروژه‌ها در شهرهای طرقبه و شاندیز، کلات، سبزوار، سلطان آباد، زاوه ، رشتخوار و نیشابور اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمانکار اب وفاضلاب IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    سلام به فکر پرداخت مطالبات 2سال قبل پیمانکاران باشید شما حقوقتان را اول هر ماه میگیریدولی پیمانکاربایددوسه سال صبرکندفکرنکنم کسی راضی به این باشد