قدس آنلاین یزد - کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: نتایج برخی مطالعات نشان داده است که مصرف هویج، گوجه فرنگی و مرکبات در برنامه غذایی روزانه موجب کاهش خطر سرطان کولون می‌شود.

کاهش خطر ابتلابه سرطان کولون با مصرف هویج و گوجه فرنگی

به گزارش قدس آنلاین ازیزد ، مهدیه سادات حاجی میرزاده با اشاره به نتایج برخی از مطالعات انجام شده در ارتباط با تغذیه و سرطان اظهار داشت : نتایج بررسی‌های مختلف نشان داده است که مصرف خانواده کلم و گل کلم موجب تخریب مواد سرطان زا می‌شود. همچنین پیاز، سیر، خطر سرطان معده را کاهش می‌دهد. انار نیز از سرطان پروستات پیشگیری می‌کند.

وی افزود: نتایج برخی مطالعات نیز نشان داده است که مصرف هویج، گوجه فرنگی و مرکبات در برنامه غذایی روزانه موجب کاهش خطر سرطان کولون می‌شود. مصرف پیاز، چای سبز، انگور، مرکبات نیز به توقف تغییرات بدخیم در سلول‌ها منجر می‌شود.

حاجی میرزاده با بیان اینکه منابع غذایی  حاوی اسیدفولیک مانند سبزی‌های برگ سبز (کاهش خطر سرطان کولون و سینه) و منابع غذایی ویتامین E مانند روغن جوانه گندم و آفتابگردان (کاهش خطر سرطان پروستات) را نشان داده است خاطرنشان ساخت: غذاهای دریایی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم، روی، ویتامین E و... در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان و روده نقش مهمی دارند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: نتایج برخی از مطالعات انجام شده نشان داده است که برخی از مواد غذایی مانند انواع توت‌ها (توت فرنگی؛ توت سیاه و..) به دلیل پلی فنل‌ها؛ ماهی‌های چرب مانند سالمون؛ ساردین و قزل آلا (منابع غذایی حاوی امگا-۳)، انگور، پیاز، سیر، کلم بروکلی، سیب (به دلیل دارا بودن فلاونوئید)، پرتقال و گوجه فرنگی منبع ویتامین c و آناناس ،آنزیم Bromelain خاصیت ضدالتهابی دارند. بنابراین مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی که خاصیت ضدالتهابی دارند به منظور پیشگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه از جمله سرطان توصیه می‌شوند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.