«پل پیلار» تحلیلگر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) گفت مسئله افزایش تحریم ها علیه ایران به بهانه افزایش قدرت چانه زنی آمریکا در مذاکرات پوششی برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته ای است.

توافق سیاسی راه را هموار می‌کند/ تحریم جدید توجیه‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزها شاهد شکاف در میان کنگره و دولت آمریکا بر سر وضع دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران هستیم. اصرار گروهی از سناتورهای تندرو موجب شد تا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با حضور در کنگره این کشور تهدید کند که در صورت تصویب چنین تحریم هایی آنها را وتو خواهد کرد.

از سویی دیگر «جان بوینر» رئیس کنگره آمریکا در واکنش به تهدیدات باراک اوباما با رد اظهارات وی از نخست وزیر رژیم اسرائیل خواست تا با حضور در کنگره این کشور درباره تهدیدات ایران به سخنرانی بپردازد.

همچنین کمیته بانکی سنای آمریکا طرح افزایش تحریم ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران را تصویب کرده است. از ۲۲ عضو این کمیته همه ۱۲ سناتور جمهوریخواه و ۶ نفر از ۱۰ عضو دموکرات کمیته به این طرح رأی مثبت دادند و ۴ سناتور دموکرات با آن مخالفت کردند.

در این خصوص گفتگویی با پروفسور "پل پیلار" که سابقه ۲۸ سال حضور در سازمان سیا را داشته و برای مدتی نیز ریاست تحلیل عملیات های سازمان سیا در خلیج فارس بر عهده او بوده است داشتیم.

پروفسور پل پیلار در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از ۲۸ سال حضور در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) بازنشسته شد. آخرین پست وی در سازمان سیا افسر اطلاعات ملی در امور شرق نزدیک و جنوب آسیا بود. البته پیلار پیش از این پست مسئولیت های متعددی را در اختیار داشت که از جمله آنها می توان بر ریاست واحدهای تحلیل عملیات های سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره کرد. پیلار سابقه حضور در شورای امنیت ملی امریکا به عنوان یکی از اعضای اصلی آن را نیز دارد. پیلار از جمله متخصصان بنام موضوع هسته ای ایران است که آثار او مورد توجه است.

در حالیکه مذاکرات هسته ای در جریان است، منطق آن دسته از کسانی که در کنگره در تلاش هستند تا تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب برسانند چیست؟

آنهایی که به دنبال اعمال تحریم جدید علیه ایران هستند می خواهند مذاکرات را از بین ببرند زیرا آنها هیچگونه توافقی با ایران را نمی خواهند. آنها سعی می کنند اینگونه وانمود  کنند که در تلاش هستند تا قدرت چانه زنی آمریکا را در مذاکرات هسته ای بالا ببرند و البته شاید برخی از مردم این حرف را باور کنند.

پل پیلار

تلاش برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران بیانگر این است که جمهوری خواهان به دیپلماسی با ایران حداقل به آن صورت که اوباما معتقد است معتقد نیستند. در صورتیکه جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی کنترل کاخ سفید را در اختیار خود گیرند آیا مذاکرات و توافقات هسته ای را از مسیر خود خارج خواهند کرد؟

در حال حاضر به نظر نمی رسد که جمهوری خواهان رای کافی برای بی تاثیر کردن وتوی باراک اوباما را داشته باشند. در صورتیکه مذاکرات جاری به نتیجه برسند قبل از آنکه رئیس جمهور جدید کار را در دست گیرد حداقل یک سال و نیم وقت برای اجرایی شدن آن باقی خواهد بود و درصورتیکه در این زمان  این توافق با موفقیت اجرایی شود حتی برای یک رئیس جمهور جمهوری خواه هم نقض آن سخت خواهد بود.

اگر در دوره ریاست جمهوری اوباما تمامی تحریم های ایران لغو شوند آیا با روی کار آمدن یک رئیس جمهور جمهوری خواه در آمریکا امکان برگشت دوباره تحریم ها وجود دارد؟

همانگونه که اشاره شد با وجود اینکه برقراری مجدد تحریم ها امکان پذیر خواهد بود، اما کشتن یک توافق بعد از گذشت ۲ سال از اجرایی شدن آن بسیار سخت تر از کشتن آن در این مرحله خواهد بود.

طرف های مذاکرات هسته ای ابراز امیدواری کرده اند تا بهار به توافق سیاسی دست یابند. دستیابی به توافق هسته ای به نظر شما تا چه حد راه را برای دستیابی به توافق جامع هسته ای هموار می کند؟

اگر بتوان به یک توافق سیاسی که گفته می شود دست یافت، آن موقع می توان گفت که به احتمال زیاد مذاکره کنندگان خواهند توانست ظرف ۳ ماه دیگر تمامی جزئیات فنی را نیز با موفقیت حل و فصل کنند. خطری که در این فاصله زمانی مذاکرات را تهدید خواهد کرد این است که تندروها ممکن است فرصتی بیابند تا راه های جدیدی برای به شکست کشاندن مذاکرات بیابند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.