فضای مجازی یک دانشگاه است، لکن هم‌اکنون به صورت آرایشگاه درآمده است. آنها به صورت مغرضانه مسائل سطحی را به صورت نیاز و جذاب و به عنوان کل زندگی به کاربران معرفی می‌کنند وجوانان‌مان تمام زندگی‌شان را در این نیازهای سطحی خلاصه کرده‌اند.

دانشگاهی که به صورت آرایشگاه درآمده است

به گزارش قدس آنلاین حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان این مطلب که فضای مجازی با تکیه بر لذت‌های بصری، انسان‌ها را از دیگر جنبه‌های زندگی غافل می‌کند، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از بهترین ابزارهایی باشد که ما را نسبت به نیازهای بصری، جنسی و هزاران نیاز دیگر آگاه و مطلع کند.

وی افزود: از آنجا که کاربران در فضای حقیقی عادت به مطالعه ندارند، بنابراین در فضاهای مجازی هم به دنبال مطالب بلند، اثرگذار و آگاهی بخش نمی‌روند و همیشه در پی متن‌های کوچک هستند و لذت‌ها را با همین متن‌های نازل کسب می‌کنند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: جهت‌گیری کاربران از متن‌های بلند به سوی متن‌های کوچک در فضای مجازی به صورت عامدانه و ناهوشیارانه سبب می‌شود که از یک دانشگاه به یک محلی سوق یابند که در آن کالاهای بسیار نازل را به قیمت گران می‌فروشند.

وی بیان کرد: فضای مجای می‌تواند یک دانشگاه بسیار ارزشمند و پل ارتباطی عالی باشد. عمدتا این فضای مجازی برای ارتباطات بین قاره‌ای ابزار خوبی است و علاوه بر آن، ابزاری است که می‌تواند ما را با همه نیازهای‌مان آشنا کند. البته اگر آنها به هردلیلی مغرضانه آمدند و کاربران را تنها به یک جنبه جذاب کشاندند، این امر انسان را به سوی تکامل سوق نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب اظهار کرد: کاربران در فضای مجازی صاحب انتخاب هستند و اگر بیشترین وقت را برای لذت بردن از مسائل پیش دستی و نازل بگذارد، از بقیه انتخاب‌ها باز خواهیم ماند.

وی بیان کرد: فضای مجازی یک دانشگاه است، لکن هم‌اکنون به صورت آرایشگاه درآمده است. آنها به صورت مغرضانه مسائل سطحی را به صورت نیاز و جذاب و به عنوان کل زندگی به کاربران معرفی می‌کنند وجوانان‌مان تمام زندگی‌شان را در این نیازهای سطحی خلاصه کرده‌اند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: سوق یافتن به سوی نیازهای سطحی سبب می‌شود که جوانان از انتخاب‌های دیگر باز بمانند و مدتی می‌گذرد و سپس متوجه می شوند که این لذت‌ها را گران خریدند و آنچه که بدست آورده‌اند بسیار نازل بوده است و در نهایت قابل جبران نیست.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم مطالب و تصاویر تأثیرگذاررا در فضای مجازی بیش از گذشته ترویج دهیم و این فضا را به صورت دانشگاه بدانیم قطعا از بسیاری آسیب‌ها در امان خواهیم ماند.

مدیرنشر جمال تصریح کرد: ما نمی‌توانیم فضای مجازی را نادیده بگیریم اما چقدر حکمت و لطیفه‌های تأثیرگذار منتشر کرده‌ایم؟ این نیاز جامعه ماست نه تنها در فضای مجازی بلکه در فضای حقیقی به آن نیاز داریم. عمق‌بخشیدن به فضای مجازی با کنار نشستن و محکوم کردن و تحقیر کردن و ناسزا گفتن به کاربران ایجاد نمی شود نیازمند حکمت‌ها و طنزهای شیرین که در این فضا سرازیر کنند. چطور اپراتورها گاهی برای کارشان لطیفه می‌سازند و ترویج می‌دهند این پیامک‌ها جنبه اقتصادی دارد ما می‌توانیم به عنوان جنبه فرهنگی انجام دهیم. باید وارد میدان شد برای این فضای مجازی خوراک متناسب آماده کرد کمااینکه آنسو خوراک‌هایی می‌فرستند اما این لذت‌ها سطحی است. باید جایگزینی برای این لذت ها باشد تا کاربران ترک کنند و فضا را سالم‌تر کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.