قدس انلاین-سیدحبیب قاانی:وضعیت استخدام معلمان پیش دبستانی با گذشت سه سال همچنان درهاله ای ازابهام قراردارد ومعلوم نیست ایا قانون مصوب برای استخدام حق‌التدریسی‌ها و آموزشیاران نهضت اجرایی خواهد شد یا خیر؟!

بلاتکلیفی سه ساله استخدام35 هزارمربی پیش دبستانی/آغازرایزنیها برای استخدام 10 هزارمعلم

به گزارش قدس انلاین چنین وضعیت بلاتکلیفی حتی باعث شده نمایندگان علاوه بر ارجاع شکایت خود به قوه قضائیه در پی اجرایی نشدن قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی یکی از دلایل طرح استیضاح وزیر را هم در این امر بدانند. مهر ۹۱بود که نمایندگان مجلس پس از مدت‌ها بحث و بررسی، طرح الحاق ۲تبصره به قانون تعیین تکلیف استخدامی حق‌التدریسی‌ها و آموزشیاران نهضت را تصویب کردند که براساس آن آموزش و پرورش باید طی ۲سال از لازم‌الاجراشدن این قانون همه مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمت را با برگزاری آزمون استخدامی تعیین تکلیف کند. مهلتی که مجلس برای اجرای این قانون سال ۹۱تعیین کرده بود، مهر امسال پایان یافت و آموزش و پرورش در این دو سال هیچ گامی برای تحقق این مصوبه برنداشت. معاونت منابع انسانی ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرد که آموزش و پرورش ردیف استخدامی ندارد و نمایندگان مجلس هم اصرار بر اجرای این قانون دارند. از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش نیز با این استدلال که سهمیه استخدام این افراد، در دولت قبل «پیش‌خور» شده، استخدام این افراد را منوط به اختصاص ردیف استخدامی جدید و تأمین منابع مالی اعلام کرد.

*پیش‌خور نشده است

اما ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر سابق آموزش و پرورش این ادعای وزیر آموزش و پرورش را تکذیب کرد و گفت که مصوبه مجلس برای استخدام این افراد جداگانه بوده است. از سویی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز نسبت به مطرح‌شدن این موضوع واکنش نشان داد و در نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشت: در طول ۸سال گذشته ۴۰۰هزار نیرو در آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند این در حالی است که فقط ۲۰۰هزار نفر جذب شده‌‌اند.

* انتقاد از بلاتکلیفی

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی از بلاتکلیفی وضعیت استخدامی مربیان پیش دبستانی انتقاد کرد.

سلیمان عباسی با بیان اینکه تعیین تکلیف وضعیت استخدامی مربیان پیش دبستانی و حق التدریسی، قراردادی و شرکتی موضوع دیگری است که این عزیزان هنوز نگران هستند، افزود:  وضعیت و امنیت شغلی آنها مشخص نیست در صورتی که این مهم در قانون دیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: از سویی اقدام به جذب بیش از 200 نفر نیروی جدید بدون تجربه معلمی مشکل دیگری است که این در آینده توقع استخدامی برای آموزش و پرورش ایجاد می کند در صورتی که هنوز جذب 35 هزار نفر معلم پیش دبستانی بلاتکلیف گذاشته ایم و می گوییم اینها تجربه معلمی ندارند لذا باید وزیر آموزش  و پرورش سرنوشت دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد.

* ضرورت ایجاد ردیف استخدامی برای تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با انتقاد از بلاتکلیفی مربیان پیش دبستانی به بهانه نبود ردیف استخدامی برای آنان٬ گفت: برای تسریع در تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی دولت باید به این وزارتخانه ردیف استخدامی مشخص بدهد.

 ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی  با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت مربیان پیش دبستانی تا تاریخ 17 مهر 93 یعنی پایان مهلت زمان دوساله خود٬ گفت: تسریع در تعیین تکلیف این مربیان جزو مصوبه مجلس بوده تا بر اساس نیازی که آموزش و پرورش دارد در مناطق مختلف با برگزاری آزمون جذب نیروی انسانی صورت گیرد.

نماینده مردم تربت حیدریه٬ مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه امکان جذب نیروی جدید در وزارت آموزش و پرورش با توجه اظهارات اخیر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور وجود ندارد٬ افزود: با توجه به اظهارات اخیر آقای نوبخت مبنی بر پر شدن سقف جذب نیروی انسانی درنظر گرفته شده برابر قانون برنامه پنجم توسعه استخدام نیروی جدید در این وزارت‌خانه به صلاح نیست.

وی ادامه داد: منطقی نیست که آزمون استخدامی برای مربیان پیش دبستانی برگزار شود اما ردیف استخدامی برای آنان وجود نداشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ گفت: به لحاظ اینکه ردیف استخدامی مشخصی برای آموزش وپرورش قابل پیش‌بینی نیست وزارت آموزش وپرورش نیز حتی اگر آزمون استخدامی برگزار کند موفق به تعیین تکلیف این افراد تا مهلت تعیین شده از سوی مجلس نخواهد شد.

خسروی‌سهل‌آبادی با انتقاد از وجود ناهماهنگی بین دولت به ویژه آموزش و پرورش و مجلس در خصوص قانون مصوب در خصوص تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی٬ گفت: این ناهماهنگی منجر به ایجاد انتظاراتی در بین مربیان شده که قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 35 هزار نفر مربی پیش دبستانی در سراسر کشور خواستار تعیین تکلیف از سوی دولت هستند٬ گفت: نبود امکان لازم برای تعیین تکلیف این افراد تاکنون نارضایتی‌های عمومی بسیاری را به همراه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صورت اجرایی نشدن قانون تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی٬ گفت: استیضاح و سوال از وزرا حق نمایندگان است اما باید به این موضوع توجه کرد که وزیر آموزش دولت یازدهم تقصیری در اجرا نشدن این قانون ندارد و دولت قبل باید اجرای آن را برعهده می‌گرفت.

وی ادامه داد: به هر حال برای تسریع در تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی دولت باید به این وزارت خانه ردیف استخدامی مشخص بدهد.

خسروی‌سهل‌آبادی با بیان اینکه در برابر قانونی که تاکنون اجرا نشده دولت باید پاسخگو باشد٬ افزود: دولت قبل باید مقدماتی استخدام مربیان پیش دبستانی را طبق قانون فراهم می‌کرد و نباید این موضوع به آخرین روزهای مهلت دو ساله قانون منتهی می‌شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: مجلس تا حصول نتیجه منطقی در خصوص مریبان پیش دبستانی پیگیری های خود را ادامه خواهد داد.

*استخدام مربیان پیش دبستانی در گرو موافقت دولت

در نهایت امروز مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش از رایزنی با معاونت برنامه ریزی و و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای استخدام مربیان پیش دبستانی خبر داد و گفت: منتظر توافق معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری هستیم.

 محمد فاضل  مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در حاشیه مراسم نواختن زنگ گلبانگ انقلاب اسلامی درباره استخدام ۱۰ هزار مربی پیش دبستانی گفت: در این خصوص مکاتباتی با  معاونت برنامه ریزی و و نظارت راهبردی ریاست جمهوری داشته ایم.

وی افزود: برای استخدام مربیان پیش دبستانی منتظر توافق معاونت برنامه ریزی و و نظارت راهبردی ریاست جمهوری هستیم اگر مجوزی دریافت شود اعلام می کنیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم الدساری IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    4 0
    اینقدر استخدامی، اینقدر اداره چرا ما هر کاری میکنیم استخدام نمیشیم؟؟؟؟ خدا نصیب ما هم بکنه، همینایی که استخدام میشن چطوری میرن؟ طریقه استخدام شدن رو به ما هم یاد بدین. طلسم میکنین، معجزه میشه، چیکار میکنین. ما با شرایطی که تو استخدام مینویسه میریم آخرشم میزنه قبول نشدی! فاتحه همه چیز رو باید خوند خداییش، بیکاری، فقر، اعتیاد و هزارتا کوفت و زهر مار دیگه. البته ایرادی نداره، آقایون و خانومها که در کمال آرامش زندگی میکنن و زاد و ولد انجام میدن و عشق و حالشون هم بجاست! بقیه هم برن بمیرن دیگه خداییش خودم هم دوست ندارم از این حرفها بگم و دشمن رو شاد کنم ولی دیگه به اینجام رسیده، تا کی تظاهر به خوشبختی کنیم در حالیکه زیر زیر خط فقر هستیم، عصبی هستیم، دیوانه هستیم، دیگه میخوام منفجر بشم.... الکی نیست میگن شکم کشنه ایمان نداره واقعأ داریم خدارو هم فراموش میکنیم چون خدا هم مارو فراموش کرده...
  • مهربان IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    انشاا... معیشت ومنزلت مناسب برا معلمان فراموش نشود