معاون وزیر خارجه درباره کشته شدن ماهیگیر ایرانی در خزر در پی شلیک نیروهای پلیس دریایی ترکمنستان، گفت: این اتفاق مربوط به آذرماه بوده، ولی برای من جای شگفتی است که چرا تاکنون گزارشی در این زمینه به وزارت امور خارجه نرسیده است.

گزارشی درباره غرق شدن قایق ماهیگیری و کشته شدن ماهیگیر ایرانی دریافت نکرده‌ایم
حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با  فارس در مورد غرق شدن یک قایق ماهیگیری ایرانی در پی شلیک نیروهای پلیس دریایی ترکمنستان و کشته شدن یکی از ماهیگیران، خاطرنشان کرد: این اتفاق مربوط به آذرماه سال جاری بوده، ولی برای من جای شگفتی است که چرا تاکنون گزارشی در این زمینه به وزارت امور خارجه نرسیده است.

وی اظهار داشت‌: در حال حاضر به دنبال نفی یا تکذیب این موضوع نیستیم، ولی چون در خبرها اینگونه مطرح شده که یک قایق ایرانی در دریای خزر غرق و یکی از ماهیگیران آن کشته شده است علی‌القاعده باید معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه زودتر از همه در جریان امر قرار گیرد. ضمن اینکه من بعد از آذرماه سفری به عشق‌آباد داشتم که این موضوع اصلاً در آنجا بحث نشد.

قشقاوی ادامه داد: آقای ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز سفری به این کشور داشته و وی نیز باید در جریان امر قرار می‌گرفت. همچنین سه رئیس‌ جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در زمان افتتاح راه‌آهن نیز دیداری با هم داشتند که در تمام این موارد این موضوع بررسی نشده، ولی اینکه چرا این خبر هم‌اکنون رسانه‌ای شده، مبهم است.

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه با اشاره به مسئولیت وزارت امور خارجه در دفاع از اتباع ایرانی گفت: ابتدا باید اینگونه اخبار به وزارت امور خارجه برسد که ما تاکنون هیچ گزارشی در خصوص غرق شدن قایق ماهیگیری ایرانی و کشته شدن ماهیگیر آن دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: چنین حوادثی در مرزهای آبی و دریایی رخ می‌دهد که ضرورتاً رسانه‌ای هم نمی‌شود و بروز این حوادث در جنوب و شمال ایران همواره رخ داده، زیرا برخی کشتی‌های ماهیگیری از مرزهای تعیین شده عبور می‌کنند، ضمن اینکه گاهی هم بین ماهیگیران دو کشور مشکلی پیش می‌آید که بسیار عادی و طبیعی است.

لازم به ذکر است برخی رسانه‌ها روز گذشته از شلیک پلیس دریایی ترکمنستان به یک قایق ماهیگیری ایرانی خبر داده و اعلام کردند که یک ماهیگیر بر اثر این حمله کشته شده است.

برپایه این گزارش، پلیس دریایی ترکمنستان اواخر آذرماه تعدادی از ماهیگیران «ترکمن» ساکن روستاهای خواجه‌نفس و چپقلی در استان گلستان ایران را که با قایق‌های خود برای صید ماهی به دریا رفته بودند «در یک عملیات غافلگیرانه در کمین خود قرار داد و به سمت آنان گلوله‌های جنگی شلیک کرد که یکی از قایق‌ها با شلیک گلوله پلیس ترکمنستان غرق و از سرنوشت سرنشینان آن اطلاع دقیقی در دست نیست، اما بر اساس اظهارات شاهدان، یک ماهیگیر کشته شده و بقیه به اسارت پلیس دریایی عشق‌آباد درآمده‌اند.»

بر اساس این گزارش، این ماهیگیران ایرانی که با شش قایق عازم صید شده بودند، نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم ماهی صید کرده بودند. روستاهای خواجه‌نفس و چپقلی که این ماهیگیران ساکن آنها بوده‌اند، از روستاهای شهرستان ترکمن در استان گلستان‌ هستند.

قشقاوی در ادامه این گفت‌وگو به روابط مثبت ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: روابط بسیار خوبی بین تهران و عشق‌آباد وجود دارد که در این زمینه ماه گذشته شاهد افتتاح راه‌آهن بین دو کشور بودیم و به زودی هم مذاکرات کنسولی را آغاز خواهیم کرد و تبادل زندانیان را نیز چندی پیش انجام دادیم که تمامی این موارد، نشان دهنده روابط بسیار عالی ایران و ترکمنستان است.

وی همچنین اعلام کرد که قرار است نشست کمیسیون مشترک کنسولی بین ایران و ترکمنستان نیز تا پایان سال جاری (۱۳۹۳) برگزار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.