عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه تفاوت هزینه‌ و درآمد زمینه‌ساز بروز فساد اداری می‌شود، گفت:‌ تا زمانی که حداقل هزینه خانوار سه نفره یک میلیون تومان است و به کارگر یا کارمند دولت حدود 700 هزار تومان حقوق داده می‌شود طبیعی است که گاهی برای جبران این کمبود مالی تخلفاتی رخ دهد.

پتانسیل فساد اداری در سازمان‌ها وجود دارد/ هزینه تخلفات اداری در کشور پایین است

 

حمیدرضا طباطبایی نائینی در گفت وگو با خانه ملت،‌ درباره بروز فساد اداری در کشور، افزود: تا زمانی که زمینه‌های فساد در سازمان اداری کشور را از بین نبریم شاهد این معضل خواهیم بود به گونه‌ای که چنین تخلفاتی با شدت و ضعف بسیار صورت می‌گیرد.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون‌شک بحران اقتصادی، پایین بودن حقوق کارکنان دولت و پایین بودن سطح زندگی افراد منجر به بروز تخلف در برخی سازمان‌ها می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه گاهی خستگی مردم در اثر مراجعه به ادارات باعث می‌شود راه‌های میان‌بر در برخی ادارات انتخاب شود، تصریح کرد: راه میان‌بر مساوی است با تخلف یک کارمند در اخذ رشوه که بدون‌شک مجازات به تنهایی نمی‌تواند این تخلف را کاهش دهد.

 

ضرورت توجه بیش از پیش دستگاه‌های نظارتی به معضل فساد اداری در کشور

وی با تاکید بر اینکه قوانین زیادی در تعزیرات و مقررات استخدامی وجود دارد اما بعد از انقلاب اسلامی هیچ‌گاه فکری برای حقوق کافی کارمندان دولت نداشتیم، یادآور شد: در کشورهای همسایه گاهی شاهد دریافت مبالغ کلان از توریسم به بهانه گذر از کشورشان بودیم اما اکنون این کشورها به این وضعیت سروسامان داده و هیچ تخلفی دراین زمینه وجود ندارد.

طباطبائی نائینی تاکید کرد:‌ رعایت جایگاه اداری و رسیدگی مالی به کارکنان دولت باعث جلوگیری از تخلف می‌شود در غیر این صورت مجازات تاثیری در کاهش این معضل نخواهد داشت تا جایی که در دهه‌های گذشته بارها مجازات متخلفان را تجربه کرده‌ایم اما شاهدیم که نه‌تنها فساد اداری کاهش نداشته بلکه به شکل دیگری ادامه می‌یابد.

نماینده مردم نائین در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت توجه بیش از پیش دستگاه‌های نظارتی به معضل فساد اداری در کشور،  افزود: ورود دستگاه نظارتی به این معضل امری بدیهی است اما تا زمانی که زمینه فساد اداری در کشور برچیده نشود بازهم شاهد چنین معضلی خواهیم بود.

 

زمینه‌های بروز فساد اداری در سازمان‌ها وجود دارد

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: در دستگاه‌های اداری، افراد از فیلترهای سختی عبور کرده تا در این سازمان‌ها مشغول به کار شوند اما اینکه بعد از مدتی برخی‌ها روی به سمت تخلفات اداری می‌آورند نشان از آن دارد که زمینه‌های ایجاد چنین فساد اداری در سازمان‌ها وجود دارد که باید به شکل دقیق اصلاح شود.

وی تصریح کرد: تا چه زمانی‌ قرار است هزینه‌ها با دلار و پرداخت‌ها با ریال محاسبه شود؟ تا زمانی که حداقل هزینه خانوار سه نفره یک میلیون تومان است و به کارگر یا کارمند دولت حدود 700 هزار تومان حقوق داده می‌شود طبیعی است که گاهی برای جبران این کمبود مالی تخلفاتی رخ خواهد داد.

 

باید هزینه تخلفات در کشور را افزایش دهیم

طباطبائی نائینی درباره تخلف برخی مقامات در کشور، تاکید کرد: به طور حتم اگر مقامات دچار تخلفاتی شوند باید با شدیدترین مجازات‌ها با آن‌ها برخورد شود زیرا این اقدامات هزینه‌های تخلفات را بسیار افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: بدون‌شک اگر کشور با سیستم اداره شود این‌گونه تخلفات نیز کاهش می‌یابد، اشکال در آن است که سیستم ها جوابگو نیستند بر این اساس مقامات از قدرت اختیار خود استفاده کرده و در این میان تخلفاتی نیز رخ خواهد داد لذا باید عملکرد افراد صاحب منصب در کشور به دقت مورد بررسی واقع شود و در صورت بروز تخلف با جدیت و قاطعیت با آنها برخورد شود./

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.