گروه سیاسی- یاسمین مشرف: «فریدا گیتیس»، روزنامه نگار و مقاله نویس درزمینه امور بین المللی طی مطلبی در پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی «ورلد پالیتیکس ریویو» با عنوان «سقوط یمن، تازه ترین پیروزی ایران در مقابل عربستان سعودی»،  ...

تهران پیروز میدان رقابت میان ایران و عربستان

ضمن مقایسه پیروزی های سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان، ایران را برنده رقابتهای میان دوکشور دانست.

در این مقاله آمده است: یک روز قبل از مرگ پادشاه عربستان سعودی، شبه جزیره عرب، ناآرام و آشفته بود. دولت یمن در مرزهای جنوبی عربستان بتازگی استعفا کرد. با به محاصره درآمدن رئیس جمهور مورد حمایت سعودی ها در یمن توسط مخالفان، وی در نهایت توسط گروه           حوثی ها که از حمایت ایران برخوردار هستند، به شکل خفت باری مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

نویسنده ادامه می دهد: این رخداد دقیقاً همان تقابل قدرت میان ایران و عربستان سعودی بود که بسیاری از تحلیلگران آن را پیش بینی کرده بودند. وقایع یمن بیش از پیش این موضوع را تأیید می کند که رقابت تاریخی میان ایران و عربستان که مدتهاست روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار داده، از طریق نیروهای نیابتی دو کشور وارد مرحله تازه ای شده است.

ورلد پالیتیکس در ادامه نوشت: هرچند هریک از دو کشور ایران و عربستان تاکنون به پیروزی های عمده ای دست یافته اند، اما درحال حاضر سمت و سوی تنشها تقویت کننده مواضع تهران است. به عبارت دیگر، می توان ایران را پیروز رقابتهای نیابتی میان تهران و ریاض دانست. شاید با وجود منافع زیادی که ریاض توانسته است در سایر تنشهای منطقه ای، که ایران در آنها  یکی از طرفهای مرتبط  نبوده است، کسب کند، این حقیقت که  ایران پیروز رقابتهای نیابتی با ریاض بوده است بتواند به راحتی نادیده گرفته شود، اما درحقیقت سال 2014 – به جز در زمینه کاهش قیمت نفت که عربستان مسؤولیت بخش عمده آن را به عهده داشت- برای ایران سال بسیار خوبی بود.

نویسنده ادامه می دهد: از زمانی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و نزدیکترین متحد تهران در بین دو انتخاب ماندن و رفتن قرار داشت، مدت زیادی نمی گذرد. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از بشار اسد می خواست که از قدرت کناره گیری کند و نیروهای دولت سوریه نیز پیوسته درحال از دست دادن  مواضع خود بودند، اما در یک چرخش وضعیت شگفت انگیز، ایالات متحده به جای بمباران نیروهای دولت اسد، به بمباران دشمنان او پرداخت، موضعی که چهره های برجسته در ایالات متحده هم اکنون درحال تلاش برای تغییر آن هستند. این نقطه عطف برای دولت سوریه در شرایطی ایجادشد که ایران در همکاری با حزب ا... لبنان- نظامیان شیعی متحد تهران- در حال آماده سازی نظامیان در مرزهای لبنان با سوریه بود. حزب ا... لبنان، که با حمایتهای ایران تشکیل شد، همواره نقش برجسته ای در حیات سیاسی لبنان ایفا کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: با قدرت گرفتن حوثی ها در یمن، ایران اکنون می تواند روی چهار پایتخت عربی که نوسانهای قدرت عمده ای را از سر گذرانده اند، حساب کند: دمشق، بیروت، بغداد و اکنون صنعا. اگرچه بحثهای زیادی در این مورد که ایران تا چه اندازه از حوثی ها حمایت می کند، وجود دارد، اما سردار «باقرزاده» هفته گذشته اعلام کرد که مرزهای ایران اکنون به داخل یمن رسیده است. وی موفقیت حوثی ها را « یک پیروزی تاریخی برای انقلاب اسلامی ایران» دانست.

پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی در ادامه آورده است: حوثی ها اگرچه همچون حزب ا... لبنان نبوده و  متعلق به شاخه ای از اسلامی شیعی به نام «زیدی» هستند، با این حال حمایتهای ایران از این گروه نقش کلیدی در پیروزی آن ایفا کرده است. به محض آنکه حوثی ها، دولت یمن را سرنگون کردند، ریاض حمایت مالی خود از دولت یمن را متوقف کرد. با این حال این احتمال وجوددارد که گروه حوثی ها که درحال جنگ با القاعده هستند، اگرچه شعارشان «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» است، این فرصت را به آمریکا بدهند که به بمباران مواضع القاعده ادامه دهد.

حوثی های یمن همانند القاعده و به اصطلاح «دولت اسلامی» عمل نخواهند  کرد. آنها احتمالاً  در به دست گرفتن قدرت و کسب حمایت مردمی و در عین حال باز کردن درهای یمن برای گسترش نفوذ ایران از الگوی حزب ا... پیروی خواهند کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: ایران افزون بر گسترش قدرت منطقه ای خود، به میزان عمده‌ای شاهد کاهش تهدید اقدام نظامی از سوی آمریکا بوده است. تحریمهای اقتصادی علیه تهران کاهش یافته و قدرتهای جهانی حتی بدون  دست یافتن به توافق کلی بر سر برنامه هسته ای ایران، اساساً با حفظ بخش عمده برنامه غنی سازی این کشور موافقند. درحالی که اوباما و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل بشدت با یکدیگر منازعه دارند، ایران در «بلندی های جولان»، چند مایل دورتر از مرزهای اسراییل، حضور پیداکرده است. اگرچه کشته شدن یکی از فرماندهان ایران در این مناطق طی حمله هوایی اسراییل، ضایعه نظامی برای ایران به شمار می آید، در عین حال این اتفاق، حاکی از گسترش حضور ایران در سراسر خاورمیانه پر آشوب است.

روزنامه نگار آمریکایی در ادامه به آنچه که پیروزی های عربستان سعودی عنوان می کند، پرداخته و آورده است: قطعاً عربستان سعودی نیز شاهد برخی پیروزی ها در عرصه سیاسی بوده است. ریاض به شکل غیر مستقیمی در بسیاری از منازعات سراسر خاورمیانه مشارکت داشته است. سعودی ها با ایفای نقش کلیدی در جلوگیری از پیشرفت و ظهور اخوان المسلمین توانستند در مقابل این جنبش  به پیروزی های نیابتی  دست یابند. با وجود آنکه  موجی از انتخابات، گروه‌های وابسته به اخوان المسلمین را در چندین کشور به قدرت رساند، اما این موجها به شکل موفقیت آمیزی توسط ریاض به عقب رانده شدند و ریاض توانست نقش کلیدی در تغییر مسیر دادن به این موجها ایفا کند.

در مصر، سعودی ها با سیلی از کمکهای نقدی خود، برای حفظ دولت ژنرال «عبدالفتاح السیسی» که زمانی حلقه اتصال نظامی کشورش با عربستان به شمار می آمد، وارد عمل شدند. ریاض با کمک 12 میلیارد دلاری خود  شانس السیسی را  برای کسب قدرت افزایش داد. عربستان سعودی همچنین  از نامزد جناح ضد اسلامگرا در تونس حمایتهای مالی و رسانه ای کرد و نتایج رضایت بخشی نیز به دست آورد. در کشور همسایه خود لیبی نیز سعودی ها درحال تجهیز مالی نظامیان ضد اسلامگرا  هستند. وقتی موج انقلابها به بحرین رسید، عربستان سعودی با بسیج کردن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه فرستادن نیروی نظامی و سرکوب اعتراضهای مردمی در این کشور، مستقیم ترین مداخله خود را به نمایش گذاشت. در موضوع بحرین، ریاض و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، شرایط به وجود آمده را به دو دلیل مستقیم ترین تهدید برای خود می دانستند: نخست به این دلیل که شورشها در بحرین یک کشور سلطنتی عضو شورای همکاری خلیج فارس را درگیر می کرد و دوم به این دلیل که انقلاب در بحرین می توانست به قدرت گرفتن شیعیان که از حمایت ایران برخوردار بودند، منجر شود.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب آورده است: هرچند نمی توان انکار کرد که عربستان سعودی در جریان نا آرامی هایی که خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده، موفقیتهایی داشته، اما این ایران بوده است که مهمترین گامها را در منطقه برداشته است. در رقابت مداوم میان ایران و عربستان سعودی، ایران درحال برنده شدن است. این روندی است که پادشاه جدید عربستان و نزدیکترین مشاورانش از مواجه شدن با آن گریزی ندارند، اگرچه بدون شک برای مقابله با آن تلاش خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.