اعلام خلافت اسلامی‌توسط داعش، بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، مصر و دولتهای حاشیه خلیج فارس را به خطر گسترده این گروهک آگاه  کرد. 

ترس آفرینی نمایشی داعشی‌ها

گروهکی که ادعای موهوم احیای خلافت اسلامی‌را در سرزمینهای اسلامی‌داشته و «بغدادی» را خلیفه اول «دولت اسلامی» خوانده است.

این گروه تروریستی  که پیش از این مورد حمایت کشورهای تندروی عربی بود و اساس تشکیل و پیشرفت آن به کمکهای مالی عربستان سعودی و حمایتها و آموزشهای تکنیکی کشورهای غربی و پوشش مثبت سرزمینی از سوی ترکیه وابسته بود، اکنون به ظاهر با همین کشورها به مبارزه می‌پردازد.

اعلام خلافت اسلامی‌و مبارزه با کفار و شیعیان از سوی این گروه تروریستی، حتی عربستان سعودی را به عنوان حامی‌اصلی این گروه در فشار قرار داده است. زیرا این کشور همواره خود را رهبر اصلی مسلمانان جهان و برادر بزرگتر کشورهای عربی می‌داند و کشورهایی را که با شیوه فکری این حکومت موافق نیستند، در فشار منطقه‌ای قرار داده است.

در این وضعیت اگر دولت عراق با تشکل همه گروه‌های مبارز موفق شود جبهه‌های متحد و یک‌دستی در برابر داعش ایجاد کند، می‌تواند با مقاومت سرانجام این گروه تروریستی را منهدم کند، اما در صورتی که تک‌روی‌ها ادامه یابد، منابع لازم به اتلاف رفته، کمکها و همکاری‌های بین‌المللی نیز نمی‌تواند چاره‌ساز جلوگیری از تجزیه عراق شود.

از سوی دیگر، کمک گرفتن از ضعفهای اساسی داعش می‌تواند به پیروزی ارتش عراق بینجامد. گفتنی است، بسیاری از ساکنان شهرهایی که داعش بر آنها مسلط شده است، با سخت‌گیری‌های وحشیانه‌ای مواجه شده‌اند که به گمان کارشناسان، بزودی سر به شورش برداشته و به دنبال سازش با دولت عراق خواهند بود. این مسأله در کنار حمایتهای ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابله با این گروه که البته برخی از اعضای این ائتلاف پیش از این خود در شکل‌گیری داعش نقش داشتند، رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد.

از طرفی به دلیل دایره تسلط کم  این گروهک و نیز پاسخ قاطع شیعیان، گروهک داعش شکست خواهد خورد. استفاده گسترده داعش از شیوه‌های تبلیغاتی و جنگ روانی برای نشان دادن قدرت خود در حالی است که این گروه در برابر درگیری‌ها و جنگهای واقعی به هیچ وجه قادر به مقاومت نیست.

داعش برای سیطره بر مناطق وسیعی از عراق و سوریه از شیوه جنگ تبلیغاتی و روانی استفاده می‌کند، اما نکته قابل توجه اینکه در برابر هر درگیری و جنگ واقعی عقب نشینی می‌کند و پرده از قدرت پوشالی آن کنار می‌رود.

راهبرد این گروهک که عوامل تبلیغاتی و روانی نقش اصلی را در آن بازی می‌کنند، از طریق ایجاد رعب و وحشت در میان غیرنظامیان اجرا می‌شود تا داعش از طریق آن بتواند سلطه و سیطره خود را با کمترین میزان خسارات بگستراند. این گروه از به کار گیری هیچ ابزار تروریستی اعم از پخش فیلم و تصویر در پایگاه های ارتباط اجتماعی خودداری نکرده است. علاوه بر این، استفاده داعش از اموال مسروقه برای خرید مزدوران و افراد مسلح برای سیطره سریع بر مراکز و پایگاه های نظامی‌و پیشروی به سمت راه ها و مسیرهای اصلی که شهرها و مناطق مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند، از دیگر شیوه های این گروه به شمار می‌رود. درگیری هایی که این گروه چه با ارتش سوریه یا عراق و طرفداران آن داشت، از ترکیب نظامی‌و فقدان سازماندهی در این گروه پرده برداشت. داعش بسیاری از مناطق را از دست داده و بسیاری از مناطق تحت سیطره این گروه نیز در آستانه سقوط قرار دارد و این نشان می‌دهد قدرت داعش به آن شکلی که برای آن تبلیغ می‌کند، نیست. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرخی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    امام خمینی(ره) فرمود با پرورش این تروریستها دودش به چشمان خودتان خواهد رفت. دقیقا" الآن همین چیزیست که امام (ره) به امریکا؛اروپا و عربهای منطقه هشدار داده بودند.