قدس انلاین: راضیه کشاورز تاکسی‌متر یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا بوده که استفاده از این تکنولوژی مدرن و پیشرفته از چند سال پیش در اصفهان مطرح شده تا مشکل پول خرد به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی رانندگان و مردم برطرف شود.

تاکسی متر هنوز در تاکسی‌های اصفهان کارساز نیست!

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، امروز اکثر کشور‌‌های پیشرفته دنیا صاحب این تکنولوژی شده‌اند تا بیشتر مشکلات آنها در زمینه پرداخت کرایه تاکسی‌ها و به ویژه مشکل رانندگان و مردم در زمینه پول خرد برطرف شود.

البته مسؤولان و متولیان امر از حدود دو سال گذشته در راستای انجام اقدامات لازم و فراهم‌سازی زیر‌ساخت‌های مورد نیاز برای مجهز شدن تاکسی‌های اصفهان به تاکسی‌متر یا سامانه هوشمند تاکسی تلاش کرده‌اند و از حدود دو سال و نیم پیش تمام مسئولان شهری عزمشان را جزم کردند تا تمام تاکسی‌های اصفهان به این سیستم مجهز شوند.

در حدود یک سال و نیم پیش این تصمیم به مرحله اجرا رسید و تجهیز تاکسی‌های اصفهان به سامانه هوشمند تاکسی آغاز شد.

با توجه به تجربه مردم در استفاده از اصفهان کارت برای اتوبوس پیش‌بینی می‌شد که سامانه هوشمند تاکسی به راحتی جای خود را در میان تاکسی‌دار‌ها و مردم باز کند.

پیش‌بینی‌ها البته درست از آب در نیامد و اجرای چنین تکنولوژی‌ای روی تاکسی‌های اصفهان نوعی نگرانی در مردم مبنی بر افزایش کرایه‌ها ایجاد کرد.

کرایه تاکسی‌ها با استفاده از سامانه هوشمند تاکسی براساس مسافت و زمان طی شده محاسبه می‌شود که البته این نگرانی در زمان‌های پر‌‌ترافیک بی‌مورد نیست، چرا که نرخ کرایه تاکسی‌ها براساس محاسبه تاکسی‌متر در زمان‌ها و ساعات پر‌‌ترافیک روز افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر تاکسی‌دارها که تجربه ناکام تجهیز تاکسی‌ها به تاکسی‌متر‌ها را در خاطره داشتند در موفقیت سازمان تاکسیرانی اصفهان برای اجرای این طرح شک کردند.

تجهیز داوطلبانه پس از مدتی به اجبار برای رانندگان تاکسی تبدیل شد و در حال حاضر رانندگان تاکسی در اصفهان مجبور به تجهیز تاکسی‌های خود به سامانه هوشمند تاکسی هستند که از لحاظ مالی مصایب بسیاری را به این قشر تحمیل کرده است.

در شهر اصفهان 10 هزار و 300 دستگاه تاکسی پلاک قرمز تردد می‌کنند که تاکنون بیش از 5 هزار مورد از این تاکسی‌ها به سامانه هوشمند تاکسی مجهز شده‌اند و تاکسیرانی اصفهان اعلام کرده که تاکسی‌های دیگر نیز باید در آینده‌ای نزدیک به این سامانه هوشمند مجهز شوند.

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان می گوید: در حال حاضر حدود 50 درصد از تاکسی‌های پلاک قرمز فعال در سطح شهر اصفهان به سامانه تاکسی‌متر مجهز شده‌اند.

حسن سقایی مجهز شدن تاکسی‌ها به تاکسی‌متر را یکی از اقدامات و برنامه‌های اجرایی مهم این سازمان دانسته و اظهار می کند: تاکنون تجهیز حدود 50 درصد از تاکسی‌‌های پلاک قرمز فعال در سطح شهر به سامانه تاکسی‌متر در اصفهان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت مجهز شدن تمام تاکسی‌های فعال در سطح شهر به سامانه تاکسی‌متر، تصریح می کند: پول خرد یکی از مشکلات تاکسی‌رانان است که این مشکل با استفاده از سامانه تاکسی‌متر برطرف می‌شود و این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این سامانه است.

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان تاکید می کند: تمام رانندگان تاکسی که سامانه تاکسی‌متر روی تاکسی‌های آنها نصب شده است، ملزم به استفاده از این سامانه هستند و تعدادی بازرس نیز برای نظارت روی این موضوع در نظر گرفته شده و این افراد بازرسی‌های لازم را نسبت به استفاده یا عدم استفاده تاکسی‌رانان از این سامانه انجام می‌دهند.

وی ادامه می دهد: بازرسان تاکسیرانی با رانندگان متخلف در این بخش برخورد می‌کنند امامردم نیز در زمان استفاده از تاکسی‌های دارای سامانه تاکسی‌متر ، باید استفاده از این سامانه را از رانندگان تاکسی مطالبه کنند.

نصب سامانه هوشمند بر روي 5 هزار و 294 تاكسي
تعدادی از رانندگانی که نسبت به تجهیز خودرو‌های خود به تاکسی‌متر اقدام نکرده‌اند، بالا بودن نرخ سود بانکی را یکی از دلایل این موضوع عنوان می‌کنند و تعدادی دیگر نیز عنوان می‌کنند که به دلیل بدهی به بانک، بانک نسبت به ارائه وام به آنها به منظور تجهیز خودرو‌های آنها به تاکسی‌متر خود‌داری می‌کند.

این در حالی است که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت و گو با "قدس آنلاین" ، می گوید: براي تشويق شهروندان بسته هاي اقساطي، قرض الحسنه و وام هاي ۵ ساله در اختيار رانندگان قرار مي گيرد تا نسبت به خريد سامانه و نصب آن اقدام نمايند.
علیرضا صلواتی بيان می کند: بسته تشويقي ديگري نيز در نظر گرفته شده است تا شهرونداني كه از اصفهان كارت استفاده مي كنند كرايه كمتر و رانندگاني كه از سامانه هوشمند استفاده نمايند كرايه بيشتري را دريافت نمايند و مابه التفاوت قيمت ها نيز از سوي شهرداري پرداخت شود.
وی يكي از مهمترين اقدامات براي ايجاد شهر الكترونيك را راه اندازي سامانه هوشمند تاكسي می داند و تصريح می کند: از يك هزار و ۳۲۰ تاكسي پلاك قرمز، ۵ هزار و ۸۸۰ دستگاه تاكسي براي نصب سامانه هوشمند ثبت نام كرده اند كه تاكنون اين سامانه بر روي ۵ هزار و ۲۹۴ تاكسي نصب شده است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان می افزاید: بر اساس برنامه تا نيمه اول سال 94 تمامي تاكسي هاي شهر به سامانه هوشمند مجهز مي شوند و در فازهاي بعدي نصب سامانه بر روي سرويس هاي مدارس و آژانس ها اجرايي مي شود.
اصفهاني‌ها براي ترافيك شهر هزينه مي‌پردازند!

رفع مشكل پول خرد از چرخه پرداخت كرايه، كمك به سلامت و بهداشت تاكسيران و مسافران با حذف اسکناس، كاهش زمان پرداخت كرايه، كاهش اختلاف ميان تاكسيران و مسافر در رابطه با مبلغ كرايه، مديريت مسير حركت، انتخاب مسير بهينه از طريق مسيريابي بر روي نقشه، امكان برنامه ريزي سفر و ارائه سرويس هاي بيشتر به شهروندان از دیگر مزاياي استفاده از سيستم هوشمند تاكسي اعلام شده است.

نکته قابل توجه اینجاست که با وجود نصب اين سامانه بر تعدادي از تاكسي هاي شهر و ادامه تجهيز تاكسي هاي ناوگان به اين سامانه، برخي از رانندگان تاكسي از اين سامانه گلایه مندند و آن را زمينه ساز دريافت ماليات بيشتر از قشر راننده تاكسي مي دانند و برخی دیگر نحوه محاسبه این سامانه را به ضرر رانندگان تاکسی و به نفع مسافران می دانند.

یکی از رانندگان تاکسی شهر اصفهان با ابراز گلایه مندی از معضل ترافیک خیابان های اصفهان و تعداد روز افزون مسافربرهای شخصی در این کلان شهر ، می گوید: اگر تبلیغات گسترده ای برای فرهنگ سازی سامانه هوشمند تاکسی های اصفهان چند ماه قبل از نصب این سامانه ها در سطح شهر  انجام می شد ، مردم با این سامانه آشنایی بهتری داشتند ؛ نه مثل اکنون که هرگاه مسافری این سامانه را مشاهده کند به تصور این که نرخ کرایه را بیشتر محاسبه می کند ، سوار تاکسی نمی شود چرا که این سامانه در مواقع ترافیک یا ماندن تاکسی پشت چراغ قرمز نیز کرایه را محاسبه می کند و زمان محاسبه آن متوقف نمی شود.

علی محمد هارونی می افزاید: حقیقت این است که با این سامانه نرخ کرایه تاکسی بسیار کمتر از وقتی که بر اساس کورس محاسبه می شد ، حساب می شود و برگ برنده نزد مسافر است.

وی ادامه می دهد: زمانی که کارت بلیت در اتوبوس های شهری اصفهان راه اندازی شد ، فروشندگان بلیت به جای ارایه بلیت کاغذی ، کارت بلیت به مردم می فروختند اما اکنون با اصفهان‌کارت چه کسی می تواند مسافران تاکسی را ملزم به خرید این کارت ها کند.

هارونی با اشاره به اینکه هزینه خرید و نصب سامانه هوشمند تاکسی گرچه با ارایه وام صورت گرفته اما پرداخت اقساط آن نیز برای رانندگان طاقت فرسا است ، تصریح می کند: در حال حاضر با بدبینی مسافران به این سامانه ، استقبال آنها از مسافربران شخصی که سدی برای امرار معاش رانندگان تاکسی به شمار می روند ، بیشتر شده است.

انتقاد دیگر وی این است که نرخ پایه این سامانه برای محاسبه کرایه درون شهر با زمانی که مسافر را به صورت دربستی به نقطه ای در خارج از شهر جابه جا می کنیم تغییر نمی کند و از این رو مسافر دربستی خارج از محدوده شهر در واقع یک سوم کرایه واقعی را پرداخت می کند.

وی پیشنهاد داد که کمیته فرهنگ شهروندی با تیزرهای تبلیغاتی و ساخت کلیپ های کوتاه ، اصفهانی ها را با کارکرد و نحوده استفاده از سامانه هوشمند تاکسی آشنا کنند.

ترافیک نباشد برد با مسافر است!

سامانه هوشمند تاکسیرانی اصفهان سه وظیفه را پس از نصب در تاکسی بر عهده دارد که این وظایف شامل تعیین عادلانه میزان کرایه، پرداخت الکترونیکی کرایه و ارائه سرویس‌های الکترونیکی به شهروندانی که در تاکسی قرار دارند.

مدیر طرح سامانه هوشمند تاکسیرانی اصفهان در تفسیر چگونگی محاسبه کرایه توسط این سامانه می گوید: این سامانه به صورت عادلانه هزینه را محاسبه می‌کند چراکه اگر مسیری دارای ترافیک نباشد به نفع مسافر است، اما زمانی که مسیری دارای ترافیک باشد باید هزینه راننده و استهلاک آن محاسبه شود که این سامانه محاسبه می‌کند.

فرهاد گلی یادآور می شود: هر ۱۴۰۰ متر یک کورس حساب میشود با نصب این سامانه مکانیزم محاسبه بر اساس کورس ها دقیق و عادلانه انجام میشود.

وی خاطر نشان می کند: این طرح قبلا بر روی 50 هزار تاکسی شهر سئول کره‌جنوبی تست شده است و امروز نیز در اصفهان در حال آزمایش است كه نتايج خوبي داشته است.

مدیر طرح سامانه هوشمند تاکسیرانی اصفهان با اشاره به اینکه هزینه دریافتی از تاکسیرانان برای نصب این سامانه کمتر از هزینه تمام شده دستگاه است، اظهار می کند: جمع هزینههای پایانه پرداخت الکترونیکی، ام دی تی ۷ اینچی، تابلوی سقفی و ماژول پاور بیش از دو میلیون تومان میباشد.

مسؤولان سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهرداري اصفهان معتقدند با نصب سامانه هوشمند تاکسی، نرخ كرايه به صورت هوشمند، دقيق و عادلانه و بر اساس مصوبات مراجع ذي صلاح تعيين می گردد، همچنین پرداخت الكترونيكي كرايه به مشكل پول خرد خاتمه مي بخشد و مشكلات بهداشتي ناشي از انتقال پول را نيز برطرف مي كند.

از این رو استفاده از سامانه هوشمند تاكسي براي خودروهايي كه به اين دستگاه مجهز شده اند الزامي شد و سازمان تاکسیرانی اصفهان نیز صراحتا اعلام کرد که در صورت مشاهده خاموش بودن اين سيستم بر اساس مقررات سازمان با رانندگان متخلف برخورد می کند.

به هر حال طبیعی است هر سامانه یا سیستمی که در عصر تکنولوژی وارد جامعه شود با انتقادها و استقبال هایی رو به رو شود.

کارشناسان معتقدند هستند که مردم جامعه ی ما همواره در تقابل تغییر مقاومت می کنند. آنها ترجیح می دهند با همان روش های جدیدی که شرایط زندگی را برای آنها آسان تر می کند ، استفاده نکنند.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.