قدس آنلاین-قاآنی:دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد از فردا بانمایش فیلم"رخ دیوانه"آغاز می شود.

نگاهی به فیلمهای جشنواره فجرمشهد/ازمزارشریف وعصر یخبندان تا ایران برگر ورخ دیوانه

به گزارش قدس انلاین،دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد از فردا ودر شرایطی برگزار می شود که نسبت به سال گذشته با تعداد کمترفیلم وسیانس همراه خواهد بود وفیلمها تنها در زمان بعدازظهر نمایش داده می شوند چندان خبری هم از جشنواره نیست وبیشتر نمایش ده فیلم از بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر تهران می باشد. در ادامه این گزارش نگاهی کوتاه به برخی فیلمهایی که قرار است نمایششان از فردا در مشهد آغاز شود داشته ایم البته احتمال تغییر وجابجایی در نمایش اثار به قوت خود باقیست.

*عصر یخبندان

«عصر یخبندان» چهارمین فیلم مصطفی کیایی بعد از فیلم های «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضدگلوله» و «خط ویژه»است کارگردانی که سال گذشته موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برای فیلم"خط ویژه" شد وبا همان فیلم اکران نوروزی موفقی را نیز گذراند.

گفته شده عصر یخبندان مضمونی اجتماعی دارد و فیلمی متفاوت در کارنامه این کارگردان خواهد بود در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در «عصر یخبندان» خارپشت ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند.

در این فیلم  مهتاب کرامتی، بهرام رادان، آنا نعمتی، سحر دولت شاهی، مینا ساداتی، محسن کیایی، بابک بهشاد، علی میلانی، پوریا رحیمی سام، صدف طاهریان، علی کوچکی و فرهاد اصلانی و ژاله صامتی ایفای نقش می کنند.

* مزار شریف

آخرین ساخته عبدالحسن برزیده بعد از سالها دوری از سینما یکی زا اثار سیاسی این دوره از جشنواره فیلم فجر می باشد که داستان ان به جنایت هولناک و کشتار دیپلمات‌های ایران در افغانستان به دست طالبان می پردازد فیلم بنا دارد روایتگر هجوم تروریسم بر تن مظلوم ایرانی باشد. روایتی انسانی از حمله طالبان به کنسولگری ایران در 17 مرداد 1377 در شهر مزارشریف. هشت نفر از دیپلمات‌های ایرانی در این حادثه کشته میشوند و تنها الله مدد شاهسون بازمانده این حادثه است که جان سالم به در می برد و راهی سفری 15 کیلومتری با پای پیاده میشود.

حسن برزیده که در پرونده فعالیتهای سینمایش ساخت فیلم‌های «دکل»، «روایت سه‌ گانه»، «پرواز خاموش» و … را بر عهده داشته  فیلم‌برداری این پروژه سینمایی را از اسفندماه سال گذشته در سولهای نزدیک کرج شروع نمود و با پایان فیلمبرداری سکانس‌های مربوط به فاز اول فیلم در سوله‌ای واقع در کمال‌شهر کرج، گروه برای فیلمبرداری سکانس‌های خارجی فیلم به کوهستان‌های الموت سفر کردند. از نکات قابل توجه در ساخت این فیلم تخریب دکور عظیم ساخته شده به دلیل نبود شرایط نگهداری بود.

 در این فیلم سینمایی که بیش از یک‌هزار و 500 هنرور افغانی حضور دارند حسین یاری در نقش شاهسوند تنها بازمانده دیپلمات‌های ایرانی حادثه تروریستی سفارت ایران در مزار شریف، فرهاد اصلانی در نقش یکی از مقامات ایرانی، عمار تفتی در نقش یکی از دیپلمات‌ها و دو بازیگر مطرح سینمای افغانستان به نام‌های تلاش و شفیع از جمله بازیگران اصلی «مزار شریف» هستند.

* رخ دیوانه

چند جوان كه در یك قرار اینترنتی با یكدیگر آشنا شده و به دنبال یك شوخی و شرط بندی در مسیری پیچیده و دلهره آور می افتند. مسیری كه درك جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هركدامشان رقم می زند. این خلاصه یازدهمین فیلم ابوالحسن داوودی است که پیش از این فیلمهای «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند»، «تقاطع»، «نان و عشق و موتور 1000»، «مرد بارانی» و «زادبوم» را در پرونده فیلمسازیش داشته است.فیلمنامه «رخ دیوانه» توسط محمدرضا گوهری (بر اساس طرحی از ابوالحسن داودی) نگاشته شده و  در ان طناز طباطبایی، صابر ابر، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، سحر هاشمی، رضا آحادی، فرنوش آل احمد... و بیژن امکانیان، گوهر خیراندیش، امیر محمد زند ایفای نقش می کنند."رخ دیوانه" یک اصطلاح در شطرنج است، زمانی که بازی می تواند تا ابد ادامه پیدا کند رخ یک بازی می کند و در اصل فداکاری کرده و خود را قربانی می کند تا شاه را نجات دهد. گفته می شود این فیلم متفاوت ترین فیلم داوودی از لحاظ ریتم، ساختار، دکوپاژ و تدوین نسبت به فیلم های قبلی اش است.

*روباه

از دیگر اثار سیاسی این دوره از جشنواره فیلم فجر اخرین ساخته بهروز افخمی است که تریلر جاسوسی با محوریت ترور دانشمندان هسته‌ای است.  بخش عمده‌ای از فیلم سینمایی «روباه»‌ در شهر می‌گذرد و درصد سکانس‌های خارجی این فیلم زیاد است. در ابتدا قرار بود رامبد جوان در فیلم «روباه» نقش یک پلیس جدی را ایفا کند، نقشی که پیشتر در اثر تحسین شده فرامرز قریبیان یعنی «گناهکاران» هم آن را بازی کرده و به خاطر آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره سی و یکم فیلم فجر را هم به دست آور. ولی او از بازی در این فیلم انصراف داد و آرش مجیدی جایگزین او شد.  بعد از رامبد جوان، به دنبال انصراف محسن تنابنده از نقش اصلی فيلم افخمي از آنجا كه فيلمبرداري «روباه» آغاز شده بود دست‌اندركاران فيلم مجبور شدند بلافاصله با بازيگر ديگري به توافق برسند. حميد گودرزي بازيگري است كه جايگزين محسن تنابنده شد. نفر سوم ساعد سهیلی بود که او نيز چند روز قبل از حضور در «روباه» عذرخواهي كرد تا بازيگر ديگري جايگزينش شود."روباه" یک فیلم پلیسی، جاسوسی،‌ اکشن است که بخشی از آن در تهران و بخش دیگری در ارمنستان اتفاق می‌افتد.افخمی سال گذشته با فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در جشنواره فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از ان خود کند. افخمی تاکنون فیلم‌های «آذر،شهدخت، پرویز و دیگران»، «سن پترزبورگ»، «فرزند صبح»، «گاو خونی»، «روز شیطان»، «روز فرشته»، «شوکران»، «جهان پهلوان تختی» و ... را در کارنامه فیلمسازی خود به ثبت رسانده است.

* خداحافظی طولانی

"خداحافظی طولانی " نهمین فیلم بلند فرزاد موتمن است که براساس فیلمنامه «دلم را به خاک نسپار» نوشته اصغر عبداللهی تولید شده است و ماجرای مردی را روایت می کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفیست برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.در این فیلم  سعید آقاخانی، ساره بیات، میترا حجار، ابراهیم اشرفی، سهي بانو ذوالقدر، نقی سيف جمالی، ایفای نقش می کنند.

*ماهی سیاه کوچولو

واقعه سال ۱۳۶۰ شهر آمل که با عنوان حماسه مردم آمل یا حماسه اسلامی مردم آمل، از آن یاد شده به مبارزه مسلحانه حدود صد نفر از گروههای معاند علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در شهر و جنگل‌های اطراف شهر آمل اشاره دارد. این مبارزه پس از ساعت‌ها درگیری سرانجام در تاریخ ۶ بهمن 1360 با تمرکز قوای نیروهای سپاه پاسداران، پلیس و بسیجیان با سرکوبی معاندان پایان یافت. نیروهای مردمی در این درگیری‌ها و خنثی نمودن آن نقشی فزاینده داشته‌اند و البته که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز کمک حال مردم بوده اند.این حادثه تاریخی  دست مایه فیلم «ماهي سياه کوچولو» سومین فیلم مجید اسماعیلی وحاصل دومين همکاري سينمايي طالب آبادي و شفيعي بعد از فيلم سينمايي «آقا و خانم ميم» است.

  در خلاصه داستان این فیلم امده است: اگر ناگهان پرنده ها به پرواز درآمدند، یعنی دشمن پشت بوته هاست اما اگر پرنده ای پرید شاید پی دانه ای می رود. جنگجویان خطاکار تنها به پیروزی فکر می کنند پس بدیهی است که به سمت هر جنبشی پشت بوته ها یورش می برند اما جنگجویان خردمند که حواس، درک و عکس العمل شان را یکپارچه کرده اند تفاوت پروازهای دسته جمعی و تنها را می دانند. آنها آگاهی بر نشانه ها را طی آموختن «آئین دلاوری» زیست کرده و می دانند موقعیت پس از پیروزی مهم است نه پیروز شدن. در این فیلم مریلا زارعی، مصطفی زمانی، همایون ارشادی و جمشید گرگین باز ی می کنند و درباره واقعه سربداران است، واقعه سال 60 شهر آمل که به حماسه مردم آمل مشهور است، می پردازد.نقش مريلا زارعي در اين فيلم يکي از متفاوت ترين نقش هاي کارنامه کاري او خواهد بود. او در «ماهي سياه کوچولو» نقش يک جنگجوي تمام عيار را دارد.- این فیلم در فضایی متفاوت از اکثر فیلم‌های امروز سینمای ایران است؛ در حالی که بیشتر فیلم‌های سینمایی آپارتمانی هستند، فیلم «ماهی سیاه کوچولو» در لوکیشن‌های ویژه ای در جنگل‌های شمال کشور با دکور 33 سال قبل ساخته شده است.مجید اسماعیلی پس از سال‌ها ساخت فیلم های تلویزیونی ساخت نخستین فیلم سینمایی خود را با نام «ماهی سیاه کوچولو» نوشته علی طالب آبادی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی تجربه کرده است.

*در دنیای تو ساعت چند است؟

گلی بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یکباره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفری کند. این خلاصه داستان فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟"ساخته صفی یزدانیان از منتقدان نام آشنای سینمای ایران است که در ان علی مصفا و لیلا حاتمی برای هفتمین بار در یک پروژه سینمایی همکاری کردند. پیش از این مصفا و حاتمی در «پله آخر»، «آسمان محبوب»، «چیزهایی هست که نمی‌دانی»، «سیمای زنی در دور دست»، «لیلا» و «میکس» با هم همکاری داشته‌اند. فیلمنامه «در دنیای تو ساعت چند است؟» را خود یزدانیان نوشته است و علی مصفا علاوه بر بازیگری تهیه‌کننده این فیلم نیز هست.

*جزیره رنگین

 تازه‌ترین ساخته سینمایی خسرو سینایی در بخش خارج از مسابقه سی و سومین جشنواره فیلم فجر است که در ان مهدی احمدی، طیبه هقان منشادی، عبدالرسول دریاپیما، مهدی سلامتی، نرگس هرمزی و مصطفی شب‌تاری بازی می کنند سینایی که فیلم‌هایی چون «عروس آتش»، «در کوچه‌های عشق»، «یار در خانه» و «گفت‌و‌گو با سابه» را در کارنامه کاری خود دارد، بعد از هشت سال پشت دوربین قرار گرفت و «جزیره رنگین» را ساخت.خسرو سينايي يکي از با سابقه ترين فيلمسازان سينماي ايران است که در طول نيم قرن فعاليت هنري همواره کوشيده تا در حوزه سينماي فرهنگي فعاليت کند. فيلمسازي که در ابتداي پيروزي انقلاب، فيلم متفاوت و خوش ساخت «زنده باد» را کارگرداني کرد. با مستندهايش وزني به سينماي مستند ايران داد و در دوره اصلاحات «عروس آتش» را کارگرداني کرد که هنوز هم جزو بهترين هاي سينماي اجتماعي ما محسوب مي شود و به تعبيري بهترين فيلم سازنده اش نيز هست.سينايي سال ها کوشيد تا پروژه «قطار زمستاني» را جلوي دوربين ببرد و زمستان 93 نيز از راه رسيد ولي قطار اين فيلم حرکت نکرد!

*ایران برگر

فیلمنامه فیلم ایران برگر توسط مسعود جعفری جوزانی و محمد هادی کریمی بصورت مشترک نوشته اند. داستان ایران برگر در فضای کمدی شلوغ و در عصر کنونی روایت میشود ماجرای فیلم در مورد اهالی روستایی است که برخی از آن ها با حرص و طمع خواستار کسب قدرت در بین اهالی روستا هستند که بصورت طنز در آمده است.در این فیلم بازیگرانی چون محسن تنابنده در نقش فتح الله خان و احمد مهرانفر بازی می کنند. کار فیلمبرداری این فیلم از ۱۷ شهریور ۹۳ شروع شده و در روستای کیگا در جاده امامزاده داوود صورت میگیرد و اکثر لوکیشنهای فیلم هم در حوالی تهران می باشد.کارگردان فیلم ایران برگر مسعود جعفری جوزانی است . آخرین ساخته ی وی فیلم سینمایی بلوغ بود که مربوط است به ۱۶ سال قبل . جوزانی در این مدت وت خود را بیشتر صرف ساخت سریال در چشم باد کرده بود

*تگرگ وافتاب

فیلم"تگرگ وافتاب" بازگشت رضا کریمی بعد از 5سال دوری از سینماست اوپیش از این فیلم‌های "آدم کش" ،"تب" ، "انعکاس" ،"هزاران زن مثل من"، "عشق +۲" را در کارنامه سینمایی خود به ثبت رسانده است.فیلم  داستان رزمنده جوانی به نام یحیی است که برای یک مرخصی چند روزه به شهر آمده ناخواسته در موقعیتی خاص قرار می‌گیرد و تردید در اینکه در شهر بماند یا دوباره به منطقه برگردد.فیلمنامه این کار توسط کریمی نگاشته شده و وی علاوه بر کارگردانی و نویسندگی مسولیت تهیه‌کنندگی «تگرگ و آفتاب» را نیز بر عهده دارد.این فیلم که در سکوت خبری کامل فیلمبرداری شد، فضایی آرام و عاشقانه دارد. کسری عزیزا و پردیس احمدی نقش های اصلی فیلم «تگرگ و آفتاب» را بازی می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.