خبر فوری

مرتضی روشنی: قدس ویژه خراسان - دوازدهمین دوره جشنواره فیلم دهه فجر مشهد هم با همه خوشی‌ها و کم و کاستی‌هایش به پایان رسید و عاشقان هنر هفتم در خراسان رضوی باید به انتظار سال آینده بنشینند و امیدوار که باز هم در جشن بزرگ سینمای ایران بتوانند حضور یابند.

جشنواره دوازدهم فیلم فجر مشهد با «مارادونا» به پایان رسید

ضیافت اختتامیه که در سالن سینمایی شهید اصغرزاده مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) برگزار شد، هنرمندان افتخارآفرین خراسانی این دوره را به خود دید. ابوالحسن داوودی (زاده نیشابور) برنده سیمرغ بهترین کارگردانی برای فیلم رخ دیوانه، ساعد سهیلی نامزد بهترین هنرپیشه مرد نقش مکمل در همین فیلم و البته بیتا منصوری همسر جناب داوودی و تهیه کننده و برنده سیمرغ بهترین فیلم جشنواره سی و سوم باز هم برای رخ دیوانه. البته از فیلم قابل تحسین مزار شریف هم حسین یاری به عنوان هنرپیشه اصلی و عبدالحسن برزیده کارگردان آن و همین طور سرهنگ شهسوار شخصیت حقیقی که داستان این فیلم براساس سرگذشت او ساخته شد هم حضور داشتند.

در این مراسم علیرضا رشیدیان استاندار و سیدسعید سرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و حجت ا... ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور حضور داشتند.

استاندار خراسان رضوی در این مراسم با گرامیداشت سی و ششمین سال پیروزی انقلاب، سینمای ایران را پاک ترین سینمای جهان عنوان کرد و گفت: پیش از انقلاب سینمای ما مانند هم صنفان غربی خود دچار معضل تجاری سازی و ابتذال بود، اما پس از انقلاب توجه به معنویت در این هنر سبب شد تا امروز شاهد پاک بودن سینما باشیم.

علیرضا رشیدیان ادامه داد: فرهنگ و اخلاق در کارهای هنرمندان ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد و باید گفت، این روند سیر صعودی داشته است.

وی همچنین درباره جشنواره دوازدهم فیلم فجر مشهد نیز گفت: با همه سختیها این جشنواره که مولود خلف جمهوری اسلامی است، در مشهد همزمان با تهران برگزار شد و باید از همه کسانی که در این راه زحمت کشیدند، تشکر کنم.

* مشهدی‌ها علاقه‌مندترین افراد سینمایی ایران

رئیس سازمان سینمایی کشور هم که به عنوان قدردانی از تماشاگران خراسانی فیلم “من دیه گو مارادونا هستم” را به مشهد آورده بود تا پس از مراسم اکران شود، گفت: مشهدی‌ها از علاقه‌مندترین افراد سینما در کشور هستند و به زودی در جشنی به منظور قدردانی از سینماروها تجلیل خواهیم کرد که سه نفر از آنان مشهدی هستند.

حجت‌ا... ایوبی ادامه داد: می‌دانید که امسال قرار نبود جشنواره فیلم فجر در کشور مانند سایر دوره‌ها برگزار شود و این خواسته شما مردم و البته مسؤولان استانی تان بود که سبب شد تنور این جشنواره همچنان در مشهد گرم بماند و خوشبختانه فیلمهای مطرحی همچون رخ دیوانه نیز در مشهد به نمایش درآمد که از این بابت خرسندم.

وی گفت: البته خراسان رضوی جزو استانهای ثروتمند است و این حق مردم است که از مسؤولان کشوری و استانی مطالبه برگزاری جشنواره را داشته باشند. ما در اکران فیلم در کشور هیچ محدودیتی نداریم، اما برخی عوامل از جمله مباحث اسپانسری سبب شد تا امسال مردم خوب مشهد فیلمهای کمتری تماشا کنند که امیدوارم در سال آینده و با توجه به ثروت این شهر بتوانیم شاهد پخش فیلمهای بیشتری در مشهد باشیم.

در ادامه مراسم از ابوالحسن داوودی و عبدالحسین برزیده کارگردانان فیلمهای رخ دیوانه و مزار شریف نیز با اهدای سیمرغ تجلیل شد. برزیده درباره فیلمش گفت: خوشحالم که با همه سختی های ساخت، این فیلم در مشهد به نمایش درآمد.

وی ادامه داد: براساس مستنداتی که ما در طول تحقیق برای ساخت مزار شریف به دست آوردیم، نقش طالبان پاکستان در حمله به کنسولگری ایران در افغانستان به چشم می‌خورد که البته با هوشیاری آقای روحانی در آن زمان، خوشبختانه از بروز جنگ ایران و افغانستان جلوگیری شد، با این حال از ایشان تقاضا می‌کنم که از خانواده این شهدای عزیز دلجویی کنند.

ابوالحسن داوودی هم در این مراسم با بیان اینکه افتخار می‌کنم نیشابوری هستم، اظهار داشت: همیشه دنبال آن بودم که روزی بتوانم دینم را به شهرم ادا کنم و تصور نمی کردم روزی فیلمی درباره جوانها و یک جامعه متمدن بسازم، اما پایان آن با اشعار خیام به پایان برسد.

وی با قدردانی از ایوبی اظهارداشت: ما اهالی سینما اصولاً عادت نداریم به تعریف و تمجید ، و یاد گرفته‌ایم سالها برای اکران کارهایمان صبر کنیم و سختی‌ها را تحمل کنیم. (در این لحظه شهیدی فر مجری مراسم هم گفت، امیدواریم به زودی فیلم زادبوم شما مجوز نمایش دریافت کند)

بیتا منصوری هم از دیگر تجلیل شوندگان این مراسم بود که خود را عروس مشهدی‌ها خواند و اظهار داشت: پس از حدود دو دهه رأی مردم و رأی هیأت داوران برای انتخاب فیلم یکی شد و این اتفاق خوبی است.

ساعد سهیلی نیز با قدردانی از داوودی و پدرش (سعید سهیلی) عنوان کرد: خوشحالم وقتی به صحنه فیلمبرداری می‌روم، افتخار می‌کنم که همه می‌گویند مشهدی‌ها سینما را قبضه کرده اند و امیدوارم سال آینده جوانان و مردم مشهدی نخواهند برای تماشای فیلم به تهران بروند و تصور می‌کنم، قدری بی انصافی باشد که از 32 فیلم جشنواره تنها چند فیلم برای آنها اکران شود.

در ادامه نیز از صادق داوری فر کارگردان مشهدی فیلم مستند فیه مافیه، مس چی مدیرعامل سینما شرق، سیدحمید طباطبایی قائم مقام ارشاد خراسان رضوی، حسین یاری بازیگر اصلی فیلم مزار شریف و احدیان رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی به نمایندگی از اصحاب رسانه با اهدای سیمرغ تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.