قدس انلاین – سعید کوشافر: از روزیکه حکم محمد رضا رحیمی معاون اول دولت محمود احمدی نژاد صادر شد هنوز چند روز نگذشته بود که فشارها بر رییس دولت دهم غلبه کردو با صدور نامه ای نه تنها ازاتهامات رحیمی که از خود او هم تبری جست و همین مساله بعلاوه تحلیلهای بعدی که اینکار احمدی نژاد را نوعی نامردی به مردی که 4سال معاون اولش بود میدانستند باعث شد تا تحمل رحیمی هم تمام شود و درجواب نامه ای افشاگرانه منتشر کند تا مطالبی را به رییس سابقش یاد اور شود وازجمله این یاداوریها ماجرای 12 میلیاردی بود که به دستور او میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی توزیع کرده بود.

همه ناگفته های توزیع پول بین نمایندگان/ رحیمی شماره حساب همه نمایندگان را داشت / نمایندگانی که دریافت پول را عادی میدانند

شاید بعد ازخبر محکومیت محمد رضا رحیمی این مهمترین خبری بود که درجریان این محاکمه منتشر میشد اینکه چه کسانی این پول را گرفتندو با این پول هزینه های تبلیغاتی خود را تامین کرده و اکنون درمجلس شورای اسلامی هستند و شاید علیه رحیمی بیانیه هم امضا کرده اند باعث شد تا ماجرا جالبتر شود.

بنا براین گزارش معاون اول رییس جمهور سابق و رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ، طی نامه‌ای گفت هنگامی که وی در سمت رئیس دیوان عالی محاسبات کشور بوده، از شخصی به نام جابر ابدالی، یک میلیون و دویست میلیون تومان دریافت کرده و بین ۱۷۰ کاندیدای اصولگرای مجلس هشتم پخش کرده است.

البته این اولین باری نبود که میان نمایندگان پول توزیع شده بود ؛ شاید دادگاه شهرام جزایری عرب را بخاطر داشته باشید که چطور از نمایندگانی که مبالغ دهها میلیونی با ارزش پول انزمان دریافت کرده بودند سخن میگفت والبته بعد از ان نیز ماجراهای زیادی از توزیع کارتهای اعتباری سخن به میان امدو درنهایت نیز همین مرتضوی که دردوره مدیریتش درتامین اجتماعی پول توزیع کرده بود ولی درهمه این موارد مساله توجیه نمایندگان توزیع پول میان اقشار نیازمند بود بگذریم از اینکه این افراد و یا سازمانها مگر خودشان امکانات توزیع پول میان نیازمندان را نداشتند که نمایندگانی را که باید تمام فکرشان صرف تصویب قوانین راهگشا و نظارت بر سازمانهای اجرایی باشد را به زحمت میانداختند!!!

اما رحیمی درنامه اش به توزیع این پول درزمانی اشاره دارد که نمایندگان نیاز به تامین هزینه های تبلیغاتی داشته اند و شاید همین است که یکی از مهندسی انتخابات با توزیع این پولها سخن به میان میاورد که شاید خیلی هم نابجا نباشد اما مهمتر از این مساله این است که نماینده ای که با این قبیل پولها به صندلی سبز میرسد ایا میتواند درادامه راه درمقابل مفاسد بیاستد.

گذشته از اینها و بعد از انتشار این خبر نمایندگان که حیثیت خود ومجلس را زیر سوال رفته میدیدند با امضای نامه ای خواستار انتشار اسامی دریافت کنندگان پول شدند تااین لکه از دامن نمایندگانی که پول نگرفته اند زدوده شود که البته این نامه سرنوشت عجیبی یافت همانروز اعلام شد که توسط نویسنده پاره شده که باعث بدبینی شدید مردم شد اما فردای همانروز دوباره خبر امد که نامه پاره نشده و اکنون هم درجریان است تا امضاهای ان بیشتر شود.

اما طی روزهای اخیر اسامی تعدادی از نمایندگان منتشر شد که به دریافت پول متهم شده بودندو البته نام محمد رضا باهنر هم بعنوان کسی که درجریان نقش داشته سر زبانها افتاد مساله ای که ازسوی نایب رییس مجلس ومرد کهنه کار سیاست هم تکذیب نشد .

درعین حال حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آقای رحیمی در نامه ای خطاب به آقای احمدی نژاد اعلام کرده است مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان به 170 نامزد انتخابات کمک مالی کرده است آیا در این خصوص پرونده ای برای وی تشکیل خواهد شد یا خیر ؟

محسنی اژه ای پاسخ داد : فهرستی که در نامه رحیمی به احمدی نژاد عنوان شد و در آن اسامی 170 نفر آمده است در بررسی ها مشخص شد برخی از این افراد نه نماینده و نه نامزد انتخابات بوده اند؛ ضمن اینکه آن مبلغ نیز کاملا متفاوت و پایین تر از آن مبلغی است که خطاب به احمدی نژاد نوشته بود.

وی با بیان اینکه در این خصوص فعلا وارد رسیدگی نشده ‌ایم، افزود : این موضوع باید در جای دیگر رسیدگی شود ضمن اینکه محکومیت رحیمی در این خصوص نیست.

اما در برابر ادعای رحیمی برخی مجلسی ها اظهار داشته اند مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان به شکل چک های پنج میلیون تومانی و زیر عنوان کمک به مساجد پرداخت شده است. با این حال نزدیکی زمانی توزیع چک های یاد شده با استیضاح «علی کردان» وزیر کشور دولت نهم از دید برخی شائبه برانگیز است.

«محمد رضا باهنر» نایب رییس مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در یک نشست خبری بدون تکذیب دریافت منابع مالی از رحیمی و تاکید بر لزوم مشخص شدن منشا پول های پرداخت شده گفت: اگر کاندیدایی با گرفتن پولی وامدار کسی می شود بحث دیگری به میان می آید.

باهنر اظهار کرد: این طور مطرح شده که آقای رحیمی پولی گرفته و آن را به تعدادی از کاندیداهای نمایندگی مجلس داده است، مثلا به هر کاندیدا از این میزان پول به طور میانگین پنج میلیون تومان می رسد که این مبلغ پنج درصد هزینه هایشان است. احتمالا کاندیداها هم نمی دانستند منشا این پول ناپاک است.

***چرا به نمایندگان پول میدهند

داریوش قنبری نماینده ی پیشین مجلس در مورد چک های پنج میلیونی به فرارو گفت: گفته بودند که این پول ها تحت عنوان کمک به مساجد به مردم داده است و همین یکی از ایرادات وارد به موضوع است زیرا وقتی سازمان اوقاف و مراکز مرتبط وجود دارند، چرا باید از طریق نمایندگان مجلس اقدام کرد؟ ... توجه داشته باشید که وقتی کمک های مالی گسترده به نمایندگان می شود حتما نیتی پشت آن است و دنبال خرید نماینده هستند. حال اگر ظاهری مثل کمک به مسجد و کار خیر هم داشته باشند چیزی تغییر نمی کند زیرا فردی که قصد کار خیر دارد شخصا اقدام می کند، بنابراین وقتی سراغ نمایندگان مجلس می آیند حتما دلیل دیگری دارد که مثال آن انصراف از استیضاح کردان است.

این نماینده ی مجلس اظهار داشت:کمک های مردمی به ستادهای انتخاباتی معمول است اما در حد 10 هزار و 50 هزار تومان و نه خیلی بیشتر. به اضافه این که در پرونده ی مذکور این کمک ها از سوی یک مقام دولتی به نمایندگان داده شده است و این خود نکته ی قابل توجهی است.

«صادق زیباکلام» مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران ضمن تاکید بر ضرورت شفاف سازی در این خصوص گفت: مهم ترین مساله در استفاده از کمک های مالی انتخاباتی شفافیت در مورد آن است.

وی توضیح داد: موضوع دریافت کمک به خودی خود مشکل ساز نیست اما یک نکته ی قابل توجه وجود دارد و آن سازماندهی ارایه و دریافت کمک مالی به نامزدهای انتخاباتی است. در همه ی جوامع توسعه یافته مبالغی به احزاب و چهره های سیاسی داده می شود تا در رقابت های انتخاباتی هزینه کنند اما این مبالغ و پرداخت کنندگان آن باید روشن باشند. درحزب «دموکرات» آمریکا، «کارگر» انگلیس و دیگر احزاب بزرگ دنیا نیز همین اتفاق می افتد و همه چیز به صورت شفاف اعلام می شود.

زیباکلام تاکید کرد: دریافت پول از شخصی که اکنون محکوم شده است بدون آنکه در جایی اعلام شود حتما جرم است. از این رو بدون شک افکار عمومی حق دارد در این خصوص خواستار شفاف سازی و روشن شدن مساله باشد.

این مدرس دانشگاه این انگاره را مطرح کرد که آرایش اکثریت در مجلس شورای اسلامی سبب کمرنگ شدن اهمیت و محدود شدن ابعاد مساله ی دریافت پول از معاون اول دولت دهم شده است و شاید اگر این اتفاق در مورد نمایندگان اقلیت می افتاد اوضاع متفاوت با وضعیت کنونی بود.

همچنین عباس سلیمی نمین گفت: این یک مساله تاریخی است که دولت‌ها همواره تمایلی به نظارت ندارند. همه دولت‌ها تلاش داشته و دارند که با توزیع پول، نمایندگان را وامدار خود کنند. 

 متاسفانه احمدی‌نژاد به کمک افرادی مانند رحیمی تلاش کرد در نمایندگان تاثیر بگذارد. چون نظر نمایندگان سالم را باید از طریق ارتباطات فکری و برقراری یک دیالوگ جلب کرد نه با پول. اما آدم‌هایی که شخصیت‌های استواری ندارند را با وجه کمی می‌توان به خدمت درآورد.

***مانبودیم

دراین راستا بود که تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار برخورد وزارت اطلاعات و دادگستری با عوامل پخش شایعات پیرامون دریافت پول از رحیمی شدند

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکری از وزرای اطلاعات، ارتباطات و دادگستری خواستند با عوامل پخش شایعات پیرامون دریافت پول نمایندگان از معاون اول رئیس‌جمهور سابق برخورد کنند.

در شرح تذکر آمده است اخیرا در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر اعلام اسامی تعدادی از نمایندگان که از رحیمی کمک گرفته‌اند پخش و منتشر شده که این اقدام، هدف تخریب وجهه و جایگاه نمایندگان مردم قرار گرفته است.

از آنجایی که با اطمینان اعلام می‌کنیم که هیچگونه کمک و مساعدتی از رحیمی دریافت نداشته‌ایم از این وزارتخانه‌ها انتظار داریم که این شایعات را رصد و افرادی که بدون دلیل و مدرک اقدام به پخش چنین شایعاتی می‌کنند را شناسایی و به دستگاه‌های نظارتی و قضایی معرفی نمایند.

درزیر این نامه اسامی جعفر قادری نماینده شیراز،محمدرضا آشتیانی نماینده قم،سیدحسین ذوالانوار نماینده شیراز،مسعود پزشکیان نماینده تبریز،محمدحسن دوگانی نماینده فسا،الیاس نادران نماینده تهران،سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان،حسین سبحانی‌نیا نماینده نیشابور،مؤید حسینی‌صدر نماینده خوی،فاطمه آلیا نماینده تهران،لاله افتخاری نماینده تهران به چشم میخورد که به نظر میرسد این تعداد از دریافت نکردن پول صددرصد خاطرجمع هستند.

اما دراین میان برخی نیز هول شده و خود را رسما لو دادند ، علی محمد بزرگواری نماینده چهار شهرستان کهگیلویه ، چرام ، بهمئی و لنده ، دریافت هرگونه مبلغی از محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق را تکذیب کرد.

این نماینده اصولگرای دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی اما در ادامه یادآور میشود: من مبلغی از نهاد ریاست جمهوری برای کمک به مساجد دریافت نمودم.

وی میزان مبلغ دریافتی از نهاد ریاست جمهوری را 50 میلیون ریال ذکر کرد که محل مصرف آن مشخص بوده و دوباره دریافت هرگونه مبلغی برای هزینه های انتخاباتی را تکذیب نمود.

حسینعلی شهریاری هم  در نامه‌ای نسبت به کذب بودن لیست نمایندگان دریافت‌کننده وجه از رحیمی که در برخی از سایت‌ها منتشر شده، ‌اعتراض کرد.

وی دراین نامه اورده است : بنده ضمن بری دانستن خود از این اتهام ناجوانمردانه از کسانی که اسم بنده را ذکر و منتشر نموده اند، تحت عنوان تخریب و توهین و نشر اکاذیب شکایت دارم و تقاضای رسیدگی و صدور حکم قانونی را دارم.

***توزیع پول انتخاباتی بود

درعین حال يك نماينده مجلس هفتم و هشتم كه عضو كميسيون اصل 90 بوده است اخيرا در جلسه اي بخشي از ابعاد توزيع پول توسط محمدرضا رحيمي را تشريح كرد.

اين نماينده سابق مجلس با اشاره به تحركات مالي محمدرضا رحيمي در فاصله روزهاي پاياني منتهي به انتخابات مجلس هشتم گفت: «يكي از نمايندگان مجلس كه نقش محوري در ميان اصولگرايان سنتي» دارد و «آقاي رحيمي» در توزيع پول بين نمايندگان كاملا با هم هماهنگ بودند و البته احتمال مي دهم «اين نماينده محوري و اهل لابي» از منشا پول ها اطلاعي نداشته است.

وي افزود: بعد از اطلاع از توزيع اين پول ها به سراغ «اين نماينده محوري» رفتم و عرض كردم، منشاء اين پول ها و كثيف و نجس بودن آن جاي خود دارد كه بايستي به وقت خود روشن شود اما چرا آقاي رحيمي بين نمايندگان پول توزيع مي كند.

«اين نماينده محوري» در پاسخ مي گويد: ما براي انتخابات و پايان آن، اين كار را انجام مي دهيم.

به او گفتم: هر دوره كه اين كار را مي كرديد، آقاي رحيمي، رييس ديوان محاسبات نبود ولي اكنون وي در جايگاهي قرار دارد كه حتما بدانيد براي شما و مجلس هزينه درست خواهد كرد. جلوي اين كار را بگيريد.

ولي «اين نماينده محوري» حاضر نشد اين كار را بكند در همان زمان هم فكر مي كنم يكي از نمايندگان استان اصفهان آمد و موضوع را رسانه اي كرد. متاسفانه همان پول ها منشا آن شد كه اصلاح طلبان و برخي نمايندگان اصولگرا با حمايت آقاي رحيمي، فشار سنگيني جهت تغيير رياست مجلس هشتم آوردند و آقاي حدادعادل را از اين جايگاه كنار زدند.

وي افزود: ما كه در مجلس هشتم مطلع بوديم چگونه و با امضا به برخي كانديداها پول داده اند لذا آقای رحیمی و «اين نماينده محوري» دقیقا می دانند که چه كساني و چه رقمی دریافت کرده است.

وي اضافه كرد: البته دریافت این مبلغ هم فقط مربوط به اصولگرایان نبود و برخی از اصلاح طلبان هم که قول همکاری داده بودند از این مبلغ دریافت کرده بودند. خیلی از اصولگرایان هم چنین پولی را دریافت نکردند. اما مي دانم كه برخي نمايندگان مدعي حمايت از دولت در آن مقطع سكوت كردند  و طيف سنتي اصولگرايان نيز كه همواره حامي آقاي رحيمي بوده اند.

*** 5تا 5/7 میلیون ازرحیمی پول گرفتند

 درعین حال کمال‌الدین پیرموذن که نویسنده همان نامه اولیه به رییس مجلس بود و خواستار انتشار اسامی دریافت کنندگان پول  گفت: انتشار اسامی این افراد قطعا به افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد بیشتر به نظام کمک خواهد کرد.

پیرموذن تصریح کرد: رحیمی در 2 مرحله به نمایندگان مجلس پول داده که در مرحله اول در مجلس هفتم پنج تا 7,5 میلیون تومان به هر یک از نمایندگان که تعدادشان دقیق مشخص نیست اعطا شده و در مرحله دوم شخصی به نام ابدالی و همچنین باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با رقم 800 میلیون تومان در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

«نادر قاضی پور» نماینده ی ارومیه هم اظهار کرد: من از جمله نمایندگان مجلس هشتم هستم که در آن فهرست قرار ندارم به همین خاطر اکنون اصرار دارم این آقایی که اکنون متهم شده است اسامی افرادی که ادعا می کند به آنها پول داده اعلام کند.

وی افزود: اگر واقعا 170 نماینده را با مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان خریده، پس قیمت ما در مجلس خیلی ارزان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که این گونه اظهارات در شان مجلس و نظام جمهوری اسلامی نیست ، اظهار کرد : باید این مساله روشن و با رشوه دهنده و رشوه گیرنده برخورد شود چون این کمترین حق مردم است که از این مسایل مطلع شوند و در جریان امور باشند.

قاضی پور اظهار داشت: ادعاهای رحیمی تا حد زیادی با «سعید مرتضوی» (رییس سازمان تامین اجتماعی در دولت دهم) تشابه دارد زیرا مرتضوی پس از آنکه زمین خورد مدعی شد به نمایندگان پول داده است. رحیمی هم همین موضوع را مطرح کرده است. اگر واقعا چنین حرف هایی درست است، پس چرا اسامی نمایندگانی را که پول گرفته اند منتشر نمی کنند!

به گفته وی، دادستان کل کشور باید به این مساله ورود کند و روشن شود که موضوع از چه قرار بوده است زیرا مردم انتظار دارند با متخلفان قاطعانه برخورد شود.

*** پول گرفتن درانتخابات عادی است

درهمین راستا یک نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه دریافت کمک مالی از منبع ناسالم در شان نماینده مردم نیست، گفت: قوه قضائیه بحث دریافت پول از رحیمی و کمک مالی به ستادهای انتخاباتی چه در انتخابات مجلس و چه ریاست‌جمهوری قبلی را بررسی کند.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی خبرنگاری که پرسید آیا شکایت نمایندگان درباره نامه رحیمی که عنوان شده به 170 تن از کاندیداها و نمایندگان مجلس هشتم کمک مالی کرده است، گفت: بنده تا الان، خبری ندارم که چنین شکوائیه رسیده باشد اما قاعدتا وظیفه کمیسیون اصل 90 رسیدگی به نحوه کار دستگاه‌هاست و این موردی نیست که بررسی آن در وظیفه کمیسیون اصل 90 باشد چرا که موضوع را باید توسط قوه قضائیه بررسی شود؛ مطالبه ما هم این است که دستگاه‌ قضائی با حساسیت به موضوع دریافت پول از رحیمی رسیدگی کند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه کمک گرفتن در تبلیغات ایام انتخابات چه انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای شهر و مجلس رایج و متداول است، افزود: البته بنده معتقدم اگر این پول و کمک‌ مالی از منابع ناسالم و با هدف توقعات بعدی انجام شود، رفتاری مجرمانه است؛ اینکه این پول‌ها با نیتی ارائه شده تشخیصش با قاضی است.

وی گفت:کاندیداهای چنین ارتباطی با آقای رحیمی و یا هرکس دیگری برقرار کرده‌اند و چه کسانی که در انتخابات مجلس این کار کرده‌اند، در هر جناج و گروه سیاسی که باشند و در هر انتخاباتی، چه انتخابات مجلس و چه انتخابات ریاست‌جمهوری قبل و بعد هم این موضوع صادق است چون شائبه‌های در این‌باره مطرح است.

رسایی با تاکید مجدد بر بررسی موضوع دریافت پول از رحیمی توسط قوه قضائیه‌، گفت: در شان نماینده مردم نیست که بخواهد پول ناسالم از دیگران بگیرد البته این موضوع در هر انتخاباتی غلط و نادرست است.

***از طیف‌های مختلف پول گرفته‌اند

اما درمقابل این اظهارات یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با طرح این احتمال که ۱۷۰ نفری که از طبق ادعا معاون اول رئیس جمهور سابق، پول گرفته‌اند از طیف‌های مختلف باشند، خواستار اعلام اسامی این افراد شد.

ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد برخی تقاضاها برای افشای اسامی 170 نماینده‌ سابقی که محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق مدعی شده آنها پول دریافت کرده‌اند، گفت: در صورتی که اثبات شود این دریافت پول از سوی این نمایندگان آگاهانه بوده باید اسامی آنها افشا شود.

وی با تأکید بر اینکه اختیار افشای این اسامی به دست مجلس نیست و باید حکم قانونی را در پشت خود داشته باشد، اظهار داشت: ما از دستگاه‌های ذیربط می‌خواهیم در صورتی که مصلحت می‌بینند اسامی و چگونگی دریافت پول را منتشر کنند.

آقامحمدی با طرح این موضوع که افراد از طیف‌های مختلف در این فهرست قرار دارند، گفت: از آنجا که موضوع حیثیتی است ضرورتاً باید حکم دادگاه را به همراه داشته باشد و تعیین تکلیف بر عهده دستگاه‌های قضا است و ما صرفاً می‌توانیم تقاضای انتشار اسامی را کنیم.

دراین راستا نماینده مردم ملایر در مجلس با تاکید بر انتشار اسامی 170 نماینده‌ای که معاون اول رئیس جمهور سابق مدعی شده آنها پول دریافت کرده‌اند، گفت که جزئیات دقیق این پول‌ها باید اعلام شود.

احمد آریایی‌نژاد ‌ با اعلام موافقت خود با انتشار اسامی 170 نماینده‌ای که گفته می‌شود از محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور سابق پول دریافت کرده‌اند، گفت: جزئیات این موضوع نیز باید اعلام شده و نفرات حق دفاع از خود داشته باشند.

وی شفاف شدن عملکردها و رویکردها موجب نزدیک شدن هر چه بیشتر به عدالت برشمرد و افزود: مبارزه با فساد، چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد و صرفاً باید عملکردها مبنای قضاوت باشند.

آریایی‌نژاد با یادآوری اینکه اصولگرایان خود پیگیر به جریانات انداختن پرونده فساد محمدرضا رحیمی بودند، گفت: ما خود ابتدائاً از احمدی‌نژاد حمایت کردیم ولی در ادامه به او اعتراض داشتیم زیرا که افراد را برجسته نمی‌کنیم و به کارنامه آنها می‌نگریم.

***نمایندگان پولی اخراج شوند

اما برخی نظرات خیلی تندتری دارند و خواستار اخراج نمایندگانی هستند که پول گرفته اند این درحالی است که اسامی بزرگانی چون حداد عادل  و دو نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم درمیان انان هست وحتی توزیع توسط باهنر صورت گرفته است یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر ثابت بشود، نماینده ای از رحیمی پول دریافت کرده، این احتمال وجود دارد که از او سلب عضویت شود.

ابراهیم نکو گفت: اگر کمک مالی به نمایندگان به صورت رسمی و در جهت کمک به نیازمندان باشد، دارای اشکال نیست، اما اگر تحت عناوین دیگری مانند کمک برای انتخابات باشد، دریافت کنندگان این وجوه باید پاسخگو باشند.

وی افزود: آقای رحیمی برای اینکه شبهه ای وجود نداشته باشد و به دروغ پردازی متهم نشود، باید مسائل را رو کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: صلاح بر این است که رحیمی به این موضوع بپردازد تا ابعاد روشن و شود و از خود دفاع کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اقدام رحیمی، تنها یک اتهام زنی باشد، تمامی نمایندگان می بایست از ایشان شکایت کنند، چراکه به چهره ی مجلس خدشه وارد شده است.

ابراهیم نکو گفت: اگر رحیمی پولی پرداخت کرده، به حامیان دولت دهم بوده نه مخالفان آن. در حقیقت، کسی که با دولت از لحاظ سیاسی و مدیریتی اختلاف ندارد، مورد حمایت آن واقع نمی شود.

وی ادامه داد: احتمال اینکه آقای رحیمی پولی داده باشد و برخی از نمایندگان قبول کرده باشند، وجود دارد، در واقع تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.

نماینده رباط کریم با بیان اینکه رحیمی در افشای اسامی با موانع احتمالی روبرو خواهد شد، گفت: ممکن است برخی از نمایندگان و افرادی که در این زمینه ذینفع بوده اند، مانع از انتشار این اسامی شوند.

وی افزود: جلوگیری از طرح ها برای بررسی و افشای اسامی دریافت کنندگان وجوه مالی، یکی از سناریوهایی است که تعدادی از نمایندگان ممکن است برای محفوظ ماندن اسامی خود مبادرت به آن کنند.

درعین حال احمد توکلی گفت: از آن‌جایی که رحیمی فردی است که مجرم است و جرم او در دادگاه اثبات شده، قول او تا یک مرجع رسمی اعلام نکند درباره تعداد نمایندگان و کسانی که به گفته او به آنها پول داده اعتبار ندارد.

وی با بیان این‌که اصل مساله درست است،‌ اظهار کرد: بنده نماینده‌ای را می‌شناسم که به او چک داده شد اما دریافت نکرده و بنده کپی چک را در اختیار دارم. همچنین نماینده‌ای را می‌شناسم که گفته پول را دریافت کرده و در انتخابات آن را خرج کرده است که به او گفتم آن مبلغ را به حساب رحیمی برگردان و احتمال می‌دهم که این کار را کرده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار کرد: نماینده دیگری را سراغ دارم که گفته فکر می‌کرده از جای صحیحی این پول به وی رسیده و آن را در انتخابات خرج کرده است، همچنین نماینده دیگری را سراغ دارم که رحیمی به او اصرار کرده که شماره حساب بدهد و وی نیز گفته تا نداند این مبلغ از کجا آمده قبول نمی‌کند.

توکلی خاطرنشان کرد: بنابراین این‌گونه نباید به استناد حرف یک متهم محکوم شده که دچار فساد بوده کل مجلس را متهم کرد زیرا این کار باعث تضعیف اعتماد مردم به نمایندگان و از آن طرف قوه مقننه می‌شود. معتقدم به جای این‌که استفاده جناحی صورت گیرد باید همه با هم به شفافیت کمک کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: از دستگاه قضایی نیز درخواست کنیم که اسامی را منتشر کند تا سره از ناسره بازشناخته شود.

***بابت‌استیضاح‌ به‌نمایندگان پول‌داد

درهمین حال یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، اتهام رحیمی درمورد مهندسی‌شده و وابسته به پول بودن نظام انتخاباتی کشور را مجرمانه توصیف کرد و از قوه قضاییه خواست برای آن آن دادخواست جدیدی مطرح کند.

عوض حیدرپور که از نمایندگان مجلس هشتم و از کسانی است که درجریان برنامه دولت برای انحراف مجلس از موضوع استیضاح وزیر کشور دولت نهم، افشاگری کرد و ماجرای چک‌های 5 میلیون تومانی محمدرضا رحیمی، معاون پارلمانی دولت نهم و معاون اول رییس دولت دهم را مطرح کرد؛ معتقد است قوه قضاییه باید به ادعای اخیر رحیمی مبنی بر اینکه آن چک ها برای امور انتخاباتی به نمایندگان داده شد، ورود و رسیدگی جدی کند.

وی از قوه قضاییه خواست برای ادعای کذب محمدرضا رحیمی پرونده جدیدی باز کند و گفت: ماجرای مورد اشاره آقای رحیمی مربوط به سال 87 و طرح استیضاح کردان به عنوان وزیر کشور بود که وی اعلام کرده بود به دستور احمدی نژاد و با اجازه او، چک‌هایی تحت عنوان کمک به مساجد حوزه‌های انتخابیه به تعدادی از نمایندگان می‌دهد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت چک‌های 5میلیون تومانی به مجلس آورده بود و آقای رحیمی با یک حقه بازی وارد موضوع شد تا به آن بهانه به نمایندگان پول بدهند ولی هدفشان رای گرفتن برای آقای کردان بود.

وی نامه اخیر رحیمی را فرار به جلویی توصیف کرد که به دلیل خبط هایی که دولت گذشته داشته، سعی دارند گروه‌های دیگری را هم درگیر کنند و برای این منظور دیواری کوتاهتر از اصولگرایان پیدا نکرده‌اند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، انتشار اسامی دریافت‌کنندگان چنین چک‌هایی را ضروری دانست و گفت: ما به عنوان نمایندگانی که هم در مجلس هشتم بودیم و هم مجلس نهم،‌ درخواست داریم آقای رحیمی لیست نمایندگانی را که از او پول گرفته‌اند اعلام کند و به این آبروریزی که راه انداخته، پایان دهد زیرا او این شبهه را در اذهان مردم و حتی خارج از کشور به وجود آورده که انتخابات در ایران با پولی که دولت و امثال اینها می‌دهد، انجام می‌شود.

رحیمی این حرف را مجرمانه توصیف کرد و افزود: قوه قضاییه یا دادستان کل کشور باید به عنوان مدعی العموم برای رحیمی پرونده جدیدی باز و مساله را بررسی و به صورت جدی رسیدگی کند. آقای رحیمی حتما باید در دادگاه جواب دهد زیرا با این کار، مجلس و نظام انتخاباتی کشور از فسادی که ایشان اعلام کرده مبرا می‌شود.

همچنین  یک عضو هیات نظارت بررفتارنمایندگان مجلس نهم گفت: معاون اول احمدی ن‍ژاد با فرافکنی و خلط مبحث پاکدستی مجلس را مورد تردید ملت قرار داد ولی خوشبختانه قوه قضائیه این ادعای کذب را رد کرد. در این میان وظیفه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است که از حیثیت نمایندگان دفاع کند

غلامرضا اسداللهی ضمن انتقاد از جوسازی رسانه ای و شایعه پراکنی در فضای مجازی در رابطه با پرداخت پول به نمایندگان مجلس و ادعای کذب آقای رحیمی  گفت: برخی با بداخلاقی سیاسی و بی تقوایی تلاش می کنند شخصیت نمایندگان مجس نهم را تخریب کنند و احتمالا با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم این موضوع تشدید خواهد شد.

عضو هیات نظارت بر رفتارنمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: معاون اول احمدی نژاد مبالغی را به عنوان حمایت مالی در جریان رقابت های انتخابات در اختیار برخی نمایندگان هم‌طیف دولت قرار داده بود اما آنها نتوانستند به مجلس نهم راه پیدا کنند، البته غالب این افراد خارج از مجلس شورای اسلامی بوده اند.

وی در ادامه افزود: آقای رحیمی مبلغی در حدود 3 تا 5 میلیون تومان را به عنوان کمک هزینه مساجد در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده بود که این موضوع کاملا قانونی می‌باشد. البته این نکته هم وجود دارد که در نهادریاست جمهوری حساب بانکی در جهت کمک به افرادحقیقی و حقوقی وجود دارد. حساب کمک به افراد در دولت های گذشته وجود داشته و همچنان وجود دارد،این موضوع جدیدی نیست.

***توزیع پول با هماهنگی نایب رییس مجلس

دراین حال و بعنوان حسن ختام اینهمه جار وجنجال بدنیست نیم نگاهی به سخنان وکیل محمدرضا رحیمی داشته باشیم که اصل ماجرا را بیان میکند .

وکیل محمدرضا رحیمی میگوید: با توجه به اینکه محمدرضا باهنر در جریان پرداخت یک میلیارد و دویست میلیون تومان به ۱۷۰ نماینده اصولگرای کاندیدای مجلس هشتم بوده است، شهادت‌نامه‌ای کتبی به ما داده‌اند و ما آن را ضمیمه پرونده رحیمی کرده‌ایم.

این در حالی است که محمدرضا نادری، وکیل رحیمی، اعلام کرده است که محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم  نیز نامش به‌خاطر دریافت مبلغ کمک به نمایندگان از طرف جابر ابدالی در پرونده وجود دارد.

محمدرضا نادری در این زمینه گفت: آقای باهنر در دادگاه رحیمی حضور نخواهد یافت اما شهادت‌نامه‌ای نوشته است که ما برای روز دادگاه رحیمی در پرونده قرار داده‌ایم.

نادری گفت:این نامه رسانه ای نشده است و نمی توانم محتوای آن را آشکار سازم تا بعد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.