هیاتی از پارک های علمی و فناوری استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد در مالزی با مقامات علمی و فناوری این کشور برای بررسی راه های توسعه همکاری های دوجانبه مذاکره کردند.

مذاکره هیات پارک های علم و فناوری ایران با مراکز علمی مالزی

 'مجید زنگویی' مشاور انجمن صنفی شرکت های خدمات مشاور و تجاری سازی فناوری و مالکیت فکری ایران و مسئول این هیات روز جمعه به خبرنگار ایرنا، گفت که این هیات در مالزی با مقامات دانشگاه 'یوترا'، تکنوپارک و مرکز بین المللی علم، نوآوری و فناوری برای همکاری های جنوب - جنوب وابسته به یونسکو وارد مذاکره شد.

وی گفت که هیات ایرانی که چند تن از تجار بخش خصوصی در عرصه فناوری نیز آن را همراهی می کنند تلاش کرد بتواند ارتباط ایران با حوزه های بخش فناوری و شرکت های دانش بنیان مالزی را تسهیل کند.

به گفته وی، دانشگاه پوترا مالزی در این مذاکرات فهرست یک هزار و 500 فناوری و اختراعات قابل عرضه را ارایه کرد و هیات ایرانی نیز اختراعات ایرانیان را ارائه داد.

براساس این مذاکرات مقرر شد مقامات فناوری این دانشگاه مالزی نیز از ایران دیدار کنند تا سطح مناسبات گسترش یابد.

زنگویی به مذاکره با بخش تکنوپارک مالزی اشاره کرد و گفت که در مذاکره با مقامات این بخش نیز مقرر شد زمینه حضور شرکت های ایرانی در تکنوپارک های این کشور فراهم شود و ایران نیز تسهیلاتی برای شرکت های مالزیایی فراهم کند.

وی همچنین با تشریح مذاکرات هیات ایرانی با مقامات مرکز بین المللی علم، نوآوری و فناوری برای همکاری های جنوب - جنوب در کوالالامپور، گفت در این مذاکرات مقرر شد راه های تاسیس این دفتر در ایران بررسی تا دفتر مرکز در ایران راه اندازی شود.

آموزش و موضوعات دیگر در خصوص فناوری از دیگر محورهای مذاکرات هیات ایرانی از پارک های فناوری با مقامات مرکز بین المللی علم، نوآوری و فناوری برای همکاری های جنوب - جنوب در کوالالامپور بود.

مشاور انجمن صنفی شرکت های خدمات مشاور و تجاری سازی فناوری و مالکیت فکری ایران در ادامه گفت که این انجمن از یکسال گذشته با برنامه ریزی برای مذاکره با مقامات فناوری ترکیه تلاش کرد بخش خصوصی را درگیر صادرات فناوری کند و اکنون ارتباطاتی با ارمنستان، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برقرار شده است.

وی خواستار فعالیت جدی تر بخش خصوصی در امر فناوری شد و گفت دولت باید نقش خود را در این بخش کمتر کرده و نقش حمایتی و تسهیل کننده امور را ایفا کند.

وی معتقد است در حال حاضر بروکراسی حاکم در ایران، کارآفرین و مخترع در این بخش را خسته می کند، در حالی که باید کارها شفاف سازی شده و روند کوتاه تر شود.

زنگویی با تاکید بر این که ایران باید با بخش فناوری جهان ارتباط داشته باشد، نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را تسهیل کننده این ارتباط دانست.

وی گفت که شرکت ها و موسسات دانش بنیان ایران بسیار فعال هستند و باید در نمایشگاه های بین المللی در شان ایران شرکت کنند و فضاسازی درستی در محل نمایشگاه انجام شود.

وی در پایان بر توسعه مراودات جهانی با استفاده از ظرفیت صادراتی بخش فناوری شرکت های خصوصی، کم کردن نقش دولت و توجه به انجمن های غیردولتی در این عرصه و استفاده از فرصت ها برای معرفی بخش خصوصی مانند اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای جنبش غیرمتعهدها که از روز یکشنبه در تهران آغاز می شود، تاکید کرد.

هم اکنون براساس آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 9 هزار شرکت دانش بنیان در ایران فعال هستند و سه هزار شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری فعالیت می کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.