قدس آنلاین:مریم زنگنه: به کتاب لولیتا ما مجوز نشر نداده ایم و اگر کتابفروشی هایی که اقدام به فروش آن می کنند ، جمع آوری نکنند خودمان از طریق قانون اقدام می کنیم.

اظهارات سخنگوی ارشاد درباره‌ی ممنوع‌ها

به گزارش قدس انلاین این سخنان حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی، است که دیروز در نشست خبری خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وی گفت: این کتاب در خارج از کشور و توسط ناشران خارجی چاپ شده و از مراجع غیر قانونی وارد کشور شده است و عده ای از کتابفروشی ها آن را حتی درپشت ویترین گذاشته و به فروش می رسانند.

وی گفت: ما به محض اینکه شنیدیم که این کتاب وارد بازار شده است و مراکز توزیع را شناسایی کردیم به این مراکز توصیه کردیم که هر چه سریعتر نسبت به جمع آوری این کتاب اقدام کنند.وگرنه خودمان به شکل قانونی اقدام می کنیم.

نوش آبادی افزود:توصیه من به کتابفروشی ها این است تا مطمئن نشده اند که یک کتاب ازمجوز لازم برای چاپ را دارد یا خیر به فروش آن اقدام نکنند.

وی تاکید کرد:من خودم شخصا این کتاب را مطالعه کرده ام و از نظر وزارت ارشاد این کتاب با این محتوا هرگز مجوز چاپ نمی گیرد و نخواهد گرفت.مگر اینکه محتوای کتاب عوض شود.

وی  در خصوص سئوال تکراری نشست‌های خبری اخیر سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد در مورد کتاب «من این نسل»، گفت: این کتاب در ایران چاپ نشده و در کشور هم به صورت رسمی توزیع نشده است و اگر هم چند نسخه آن به صورت دستی عرضه شده، این موضوع از نظر ما تخلف است. با این حال تاکید می‌کنم که هیچ‌کس و هیچ شبکه‌ای تاکنون این کتاب را به صورت رسمی عرضه نکرده است.

وی با اشاره به مسئولیت نویسنده این کتاب در یکی از بخش‌های وزارت ارشاد، تصریح کرد: محتوای این کتاب از نظر ما مشکل دارد. من با شخص وزیر ارشاد هم صحبت کرده‌ام و ایشان تاکید کرده‌اند که این کتاب به هیچ وجه مجوز انتشار دریافت نخواهد کرد. اما زمان چاپ این کتاب در باکو به زمان‌‌هایی برمی‌گردد که نویسنده آن به عنوان یک خبرنگار در یک رسانه فعالیت می‌کرده و هیچ مسئولیتی در وزارت ارشاد نداشته است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: موضوع تشویق و تقدیر از او توسط وزارت فرهنگ و ارشاد هم که برخی از رسانه‌ها به آن اشاره کرده بودند، هیچ ارتباطی به این کتاب ندارد و شخص معاون فرهنگی وزیر  هم به صراحت گفت که تشویق به خاطر فعالیت‌های خبری ایشان در حوزه کتاب بوده؛ ضمن اینکه اساسا بنایی هم بر این تشویق نبوده است. اما در آن جشنواره به سبب فعالیت‌های مذکور، از این فرد قدردانی شد. تاکید می‌کنم این کتاب فاقد معیارهای لازم برای اخذ مجوز است و قطعا در دستور کار برای بررسی قرار ندارد.

*ممنوع التصویر شدن خاتمی

 وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ممنوع التصویر شدن آقای خاتمی گفت:این تصمیم به دادستانی تهران مربوط است و وزارت ارشاد هیچ نقشی در این تصمیم گیری نداشته است.

وی گفت:وزارت ارشاد به تصمیمات قوه قضاییه و و شورای عالی امنیت کشور در چارچوب قانون مطبوعات احترام می گذارد و تصمیمات آنها را قابل اجرا می داند .در قانون مطبوعات آمده است که تصمیماتی که شورای عالی امنیت ملی می گیرد و در چارچوب قانون مطبوعات است توسط وزارت ارشاد باید اجرا شود.

وی تاکید کرد:برای این موضوع ارشاد تصمیم نگرفته است و ابلاغ هم نکرده است مگر اینکه  رسما به ما اعلام کنند و مما آن را برای رسانه ها ارسال کنیم.

*احتمال افزایش بودجه وزارت ارشاد

نوش آبادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بودجه وزارت ارشاد هنوز تصویب نشده است گفت: بزودی این بودجه در مجلس به تصویب خواهد رسید. به گفته وی بودجه بخش فرهنگ و هنر ۲۰ تبصره دارد و در مرحله اول بحث ورود دیتاهای بسیار متنوع این تبصره ها به لایحه نهایی مطرح است و وقتی مجلس کارش را به پایان رساند طبیعتا لایحه به شورای نگهبان ارائه می شود تا تصویب نهایی صورت گیرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به رفع اشکلات احتمالی بودجه بخش فرهنگ و هنر در مجلس گفت: کمیسیون‌های تخصصی نظر خود را در خصوص بودجه بخش فرهنگ داده اند و بررسی آن به پایان رسیده و هم اکنون مشغول بررسی تبصره های بودجه هستند. ما پیش بینی می کنیم علی رقم چالش های کشور و نیز کاهش شدید قیمت نفت، بودجه بخش فرهنگ و هنر نه تنها آسیبی نبیند، بلکه با اهتمام مجلس اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر با یک «رشد احتمالی» مواجه شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به امضای تفاهم نامه با نیروی انتظامی کشور گفت: امیدواریم این تفاهم نامه تا پایان سال به امضا برسد تا ما مشکلات کمتری برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری و کنسرت ها داشته باشیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.