گروه معارف/ مهدی مجیدی - یکشنبه هفته جاری طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی، از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ تقدیر شد ...

اثر چاپی مرکزبین المللی چاپ و نشر قرآن کریم آستان قدس رضوی،برترین اثر چاپی کشور شد

  مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در بخش چاپ و نشر با انتخاب اثر نفیس «شاهکارهای هنری در آستان قدس؛ منتخب قرآنهای نفیس از سده دهم تا چهاردهم هجری قمری» به عنوان برگزیده در این بخش انتخاب شد.    

مدیرعامل مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در گفت‌وگویی در ارتباط با نحوه انتخاب این اثر  به قدس  گفت: اثر «شاهکارهای هنری در آستان قدس؛ منتخب قرآنهای نفیس از سده دهم تا چهاردهم هجری قمری» مدتی پیش به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در نهایت در بین بیش از 500 اثر به عنوان اثر برتر انتخاب شد.

مسعود فرزانه با بیان اینکه  انتخاب اثر در یک فرایند کاملا علمی صورت گرفته است، افزود: امسال برای نخستین بار آثار ارسالی در سه بخش «پیش از چاپ، چاپ و امور تکمیلی» و به صورت محصول محور در 42 رشته با بیش از 500 نفر ساعت کار کارشناسی برای تدوین شاخص‌های داوری و 156 ساعت کار کارشناسی فقط برای بخش داوری آثار صرف شد و بر اساس شاخصهای استخراج شده، نتایج آن به صورت کمی درآمد و  34 داور آثار را  بررسی کردند. وی شمار آثار ارسالی را 532 اثر عنوان کرد که در این فرآیند هر اثر باید 75 درصد کل امتیاز را کسب می‌کرد که هیأت داوران در نهایت به انتخاب اثر یاد شده رسیدند.

 وی هدف از برگزاری این جشنواره را ارتقای کیفی محصولات دانست و افزود: تفاوت این دوره از مسابقات نسبت به دوره‌های پیش، در شیوه داوری و معیارهای آن به منظور ارتقای کیفی تولیدات در حوزه قرآنی و دینی بود؛ زیرا ایجاد رقابت میان صنایع نشر کمک خواهد کرد تولیدات در عرصه منطقه‌ای و ملی از پویایی خاصی برخوردار شود.  

فرزانه به تاریخچه احداث چاپخانه قرآن کریم اشاره کرد و افزود: آستان قدس رضوی به منظور گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و با هدف چاپ و انتشار آثار ارزشمند در موضوعات علوم و معارف قرآنی بر اساس رهنمودهای تولیت عظمای آستان قدس رضوی در اواخر سال 1362 اقدام به تأسیس مؤسسه چاپ و نشر انتشارات آستان قدس رضوی کرد و در طول ربع قرن فعالیت با افزون بر 30 میلیون شمارگان نسخه کتاب، کارنامه درخشانی در ترویج و نشر فرهنگ و معارف اسلامی بر جای گذاشت.

وی به راه اندازی حوزه چاپ صنعتی در سال 1377 اشاره کرد و گفت: در این سال مؤسسه به یکی از قطبهای اصلی تأمین نیاز واحدهای بازرگانی، تولیدی و صنعتی شرق کشور و کشورهای همجوار تبدیل شد.

وی افزود:  به دنبال ترسیم و تصویب چشم انداز 20 ساله آستان قدس  در سال 1386 تحولی شگرف برای توسعه مؤسسه آغاز گردید و برنامه توسعه و ارتقای مؤسسه در چهار مرحله برنامه‌ریزی شد و در سال 1388 با 
بهره برداری از چاپخانه‌ای مدرن و کارآمد با عنوان «مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم» دستاورد عظیمی در حوزه چاپ قرآنهای نفیس به دست آمد.

مدیرعامل مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در بیان ضرورت مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم گفت:  به دنبال ترسیم و تصویب 
چشم انداز 20 ساله آستان قدس رضوی، انتشار قرآن کریم با برترین کیفیت و شمارگان بالا به منظور بهره‌گیری از انوار تابناک آن و در راستای تامین نیازهای معرفتی جهان اسلام و لزوم توسعه مراکز علمی و فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم تاسیس گردید.

فرزانه به محصولات چاپخانه قرآن اشاره کرد و افزود: این مرکز بین المللی قرآنی، چاپ و صحافی نفایس منحصر به فرد با روشهای تخصصی و حرفه ای، انواع قرآن، مفاتیح الجنان، ادعیه در
 قطع ها و کاغذهای مختلف با جلوه‌های ویژه چاپ و صحافی کتابهای دینی، مذهبی و فرهنگی را با بهترین کیفیت روز دنیا  برعهده دارد.

وی به محصولات دیجیتالی این مرکز نشر اشاره کرد و افزود: چاپ اوراق اداری با امکان شماره زنی و پرفراژ، چاپ اوراق با استفاده از فناوری چاپ اطلاعات متغیر از دیگر امکانات و خدمات این مرکز
 است.

مدیرعامل مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، باز نشر نفایس قرآنی را از دیگر فعالیتهای این مرکز عنوان کرد و گفت: چاپ سفارشات آستان مقدس امام حسین(ع) برای دو سال متوالی، چاپ قرآن و کتب ادعیه با ترجمه‌های متفاوت، حضور هیأتهایی از کشورهای مسلمان مانند سوریه و پاکستان در این مرکز و چاپ اثر نفیس منتخب سور قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان و عرضه و نمایش آن در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان، چاپ سفارش مورد درخواست سفارت ژاپن در ایران تنها نمونه‌هایی از حضور این چاپخانه قرآنی در عرصه‌های بین المللی است.

وی در پایان در توضیح اثر نفیس منتخب سور قرآن کریم به خط ابراهیم سلطان گفت: این اثر در سال 1391 برای ایجاد حداکثر تطابق بین اصل اثر که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و نسخه چاپی و دستیابی به رنگهای ویژه که در اصل اثر موجود است، از پیشرفته‌ترین ماشین آلات صنعت چاپ استفاده و این اثر در حد استانداردهای جهانی منتشر شد که این مجموعه در سال 1392 به عنوان کتاب سال جهانی جمهوری اسلامی ایران معرفی گردید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.