مهناز خجسته نیا:   قدس ویژه خراسان - شهردار مشهد از آغاز طرح نوسازی پنج هزار تاکسی فرسوده در این کلانشهر خبر داد.

شهرداری به دنبال تحقق بودجه از محل عوارض ساختمانی است

به گزارش خبرنگار ما، مرتضوی که در پنجاه و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد سخن می گفت، افزود: با توافقی که با شرکت ایران خودرو صورت گرفته، ‌قرار شد تا پایان سه ماهه نخست سال آینده پنج هزار خودرو تاکسی به ناوگان تاکسیرانی مشهد تحویل شود.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس جمهور، نوسازی پنج هزار تاکسی و اضافه کردن 232 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد مصوب شد، گفت: این وعده در حالی داده شده بود که سایت شرکت خودرو ساز به دلیل انباشت معوقات دولت مسدود بود و امکان ثبت نام در این سایت وجود نداشت.

به گفته وی طبق تفاهم‌های انجام شده با ستاد سوخت مقرر شد اگر دولت تا تیرماه سال آینده به تعهدات خود عمل نکند گواهی اسقاط خودرو به مبلغ 8 میلیون تومان در اختیار شهرداری قرار ‌گیرد.

شهردار مشهد از سال 94 به عنوان سال تحول در صنعت حمل و نقل عمومی مشهد یاد کرد و اظهار داشت: با محاسبه یک هزار تاکسی نوسازی شده و پنج هزار تاکسی جدید، حدود 46 درصد ناوگان تاکسیرانی مشهد در سال 94 نوسازی می شود.

مرتضوی همچنین از خرید 300 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری مشهد خبر داد و گفت: اگر وعده 232 دستگاه اتوبوس دولت برای مشهد نیز تحقق یابد، اضافه شدن بیش از  500 دستگاه اتوبوس به این ناوگان یک تحول خواهد بود.

 تصویب بودجه سال 94 با چهار رأی مخالف

کلیات بودجه ۹۴ شهرداری مشهد با 18 رأی موافق و چهار رأی مخالف اعضا به تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسید.

به گزارش خبرنگار ما، بودجه سال 94 شهرداری مشهد و سازمانها و شرکت‌های وابسته از حیث منابع برابر با 96 هزار و  434میلیارد و 49 میلیون و 238 هزار ریال و از حیث مصارف هم  برابر با همین مبلغ است.

بودجه سال 94 شهرداری مشهد از حیث منابع، مشتمل بر درآمدهای عمومی و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی نیز به مبلغ 92 هزار و 410 میلیارد و 766 میلیون و 788 هزار ریال و از حیث مصارف مشتمل بر هزینه‌های عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی به مبلغ 92 هزار و 410 میلیارد و 766 میلیون و 788 هزار ریال بسته شد.

رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد در توضیح جزییات بودجه سال آینده شهرداری مشهد گفت: در سال 94 میزان درآمدهای عمومی 30 هزار و 266 میلیارد و 724 میلیون و 800 هزار ریال، واگذاری دارایی های سرمایه‌ای 42 هزار و 824 میلیارد و 358 میلیون و 988 هزار ریال، واگذاری دارایی‌های مالی 19 هزار و 319 میلیارد و 683 میلیون ریال و در جمع 92 هزار و 410 میلیارد و 766 میلیون و 788 هزار ریال پیش بینی شده است.

سهیلی افزود: در بودجه سال آینده میزان پیش بینی اعتبارات هزینه‌ای 9 هزار و 500 میلیارد ریال، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 70 هزار و 169 میلیارد و 422 میلیون و 41 هزار ریال، تملک دارایی‌های مالی 12 هزار و 741 میلیارد و 324 میلیون و 747 هزار ریال و در جمع هزینه‌ای بیش از 92 هزار و 410 میلیارد و 766 میلیون و 788 هزار ریال بوده است.

  افزایش تعرفه‌ها باید با توان مردم سازگار باشد

به گزارش خبرنگار ما، تصویب این بودجه در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اظهار نظرهای تند اعضای مخالف و موافق در عملکرد شورا و شهرداری مشهد همراه شد.

دیمه کار به عنوان یکی از اعضای مخالف، بودجه سال 94 شهرداری مشهد را مشکل آفرین خواند و گفت: افزایش تعرفه ها در بخش عوارض ساخت و ساز و نوسازی رکود بیشتر بازار و صنعت ساختمان را در پی خواهد داشت.

وی افزود: افزایش تعرفه‌ها قطعا باید با توان مردم سازگار باشد، بنابراین اگر قصد افزایش تعرفه‌ها را داشته باشیم از طرفی شاهد کاهش اشتغال و در ادامه آن به وجود آمدن مشکلات شهری و اجتماعی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه ها سبب ایجاد یک رقابت کاذب در میان مسؤولان شهرداری خواهد شد، افزود: همان طور که در حال حاضر نیز شهرداران مناطق به جای اینکه به خدمات رسانی بیشتر به مردم فکر کنند به دنبال کسب درآمد بیشتر برای موفقیت هستند.

به گفته وی امروز هر شهردار منطقه که درآمد بیشتری داشته و فشار بیشتری بر مردم وارد کند از درجه بالاتری برخوردار است، اما باید کاری کنیم که مردم با رضایت در پروژه‌های شهرداری مشارکت کنند.

این عضو شورا با اشاره به تعطیلی فعالیتهای عمرانی در مشهد اظهار داشت: آیا تعطیلی فعالیتهای عمرانی منجر به کاهش اشتغال نمی‌شود؟

وی از وضعیت کنونی فعلی شهرداری مشهد به دلیل دریافت سود از محل سپرده‌های بانکی خود بشدت انتقاد کرد و گفت: آیا این کار به معنی رونق فعالیتهای عمرانی است؟

وی خواستار بازنگری در خصوص بودجه سنوات گذشته شد و افزود: بر اساس آخرین آمار تنها حدود 72 درصد از بودجه سال گذشته تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه بودجه پیشنهادی در خوشبینانه ترین حالت بیش از 41 درصد نسبت به عملکرد افزایش دارد، اظهار داشت: بودجه امسال شهرداری مشهد بلندپروازانه و بودجه کمیسیون تلفیق شورای شهر نیز  بسیار بیشتر از بودجه شهرداری بلند پروازانه است.

دیمه‌کار با اشاره به تبصره های پیشنهادی شورای شهر و کمیسیون تلفیق گفت: این پیشنهادها سبب افزایش تعرفه‌ها و مشکلات فراوان برای مردم می‌شود.

این عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه تفاوت بودجه شهرداری و کمیسیون تلفیق شورای شهر قطعا از محل عوارض مردم تأمین می‌شود، اظهار داشت: تکالیف و تبصره‌های شهرداری نیز جز فشار بر مردم نیست.

دیمه‌کار همچنین از اظهارات قبلی اعضا گلایه کرد و گفت: اگر شعارهای خود را نسبت به مدیریت شهرداری در گذشته ببینیم آن را غیر واقعی می‌دانستیم، اما پس از یک سال به همان بودجه برگشتیم و به دنبال تکلیفی برای شهرداری برای فشار به مردم هستیم و این در حالی است که ما باید مدافع حقوق مردم باشیم و اقتصاد مقاومتی به معنای فشار بر مردم نیست، بلکه مشارکت با مردم است.

این عضو شورا در ادامه از مصوبات شورای چهارم نیز بشدت انتقاد کرد و افزود: متاسفانه این دوره هیچ مصوبه‌ای نداشته که سبب رضایت مردم شود.

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده شهرداری مشهد از شفافیت لازم هم برخوردار نیست، گفت: اگر اعتقاد به بودجه‌ریزی عملیاتی داریم، ابتدا باید به بودجه‌ها و عملیات‌های صورت گرفته در گذشته نظری داشته باشیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

وی در پایان با اظهار تأسف گفت: در حال حاضر جای اعضای شورای شهر به عنوان نماینده مردم با نماینده شهرداری عوض شده است.

  صحت عمل در بودجه سرمایه ای و واگذاری دارایی

نخعی راد از اعضای موافق کلیات بودجه سال 94 شهرداری مشهد نیز در پاسخ به اظهارات عضو مخالف گفت: در بخش بودجه سرمایه‌ای و بودجه واگذاری دارایی بسیار درست عمل شده و فقط در بودجه نقدی افزایش صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دلیلی ندارد وقتی شهرداری مشهد در سال گذشته موفق نبوده بودجه های نقدی را در سال آینده کاهش دهیم، افزود: دلیل این ادعا هم این است که در سال گذشته بودجه زیادی از شهرداری به قطار شهری اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه تنها بودجه‌ای که شهرداری افزایش داده بودجه اقتصادی بوده، اظهار داشت: نباید مدیران خود را تنبل بار آوریم و باید کاری کنیم که سبب فعالیت بیشتری برای آنها شود.

این عضو شورای شهر مشهد در پاسخ به انتقاد دیمه کار افزود: سود بانکی که شهرداری مشهد دریافت می کند از منابع فروش اوراق مشارکت است.

به گفته وی به‌عنوان مثال برای پروژه حرعاملی 180 میلیارد تومان  اوراق مشارکت فروخته شده و ما باید این پول را در بانک قرار دهیم و سود آن را دریافت و بتدریج از این پول استفاده کنیم.

وی ادعای عضو مخالف مبنی بر نداشتن مصوبه قابل قبول از سوی مردم را نیز بی اساس خواند و گفت: برخی از مصوبات مانند قطار شهری مشهد سبب خوشحالی مردم شده است.

  تأیید تأثیر مصوبات سال 93 شورای شهر بر تورم

دیگر عضو مخالف بودجه سال 94 شهرداری مشهد نیز از اعمال افزایش تعرفه ها بشدت انتقاد کرد و گفت: ما در سال 93 نیز با افزایش برخی تعرفه ها، قوانینی را مصوب کردیم که تاثیر بسزایی در ایجاد تورم داشت.

جوادی پیش بینی افزایش 6 هزار میلیارد تومان هزینه در بودجه سال آینده را زیر سوال برد و افزود: متاسفانه این افزایش هزینه از محل عوارض ساخت و ساز، نوسازی و طبقه مازاد تراکم دیده شده است.  

اما رئیس کمیسیون تلفیق شورای شهر مشهد در دفاع از این بودجه گفت: روح حاکم در بودجه 94 شهرداری مشهد اقتصاد مقاومتی است.

سهیلی با بیان اینکه بودجه شهرداری مشهد مهمترین نقش را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد، افزود: به لحاظ ریالی در بودجه جاری شهرداری مشهد رشد خاصی نداریم و همان 30 هزار میلیارد ریال است، اما بودجه اقتصادی به 62 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی با اشاره به رشد 25 درصدی بودجه سازمانها اظهار داشت: این مبلغ بیش از چهار هزار میلیارد ریال است و 9 هزار و 500 میلیارد ریال به‌منظور اعتبارات هزینه‌ای در شهر مشهد پیش بینی شده است.

سهیلی تصریح کرد: اگر می‌توانستیم درآمد بیشتری کسب کنیم، این موضوع در توسعه شهر مشهد صرف می‌شود، زیرا اعتبارات شهر 950 میلیارد تومان تصویب شده و نقطه قوت بودجه 94 این است.

  اعمال سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بودجه 94

رئیس شورای شهر مشهد هم با بیان اینکه بودجه شهرداری 9 هزار و 643 میلیارد تومان است و رویکردهایی که در این بودجه در نظر گرفته شده سیاستهای اقتصاد مقاومتی است، گفت: ما در بودجه سال 94 به دنبال آن بودیم تعرفه‌هایی که سبب فشار بر روی مردم شده است را حذف کنیم و البته بعضی از تعرفه‌ها را شهرداری به درآمدهای پایدار اختصاص داده و نیازمند دریافت آن است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    واقعا دیگه چقدر میخان عوارض وخلافی هارو گرون کنند همینها باعث میشه ساخت وساز کم بشه کارگرها بیکار بشند دزدی زیاد بشه برین ببینین شهرداری چقدر کارمند اضافه داره نصفه کارمنداش اضافست به خدا مردم باید جورشو بکشن