بسیاری از صاحبنظران تربیت بر این باورند که ذهن کودک مانند لوحی سفید است واین والدین هستند که با تعلیم و تربیتشان محتوای این لوح را در کودک طراحی و ماندگار می‌کنند. 

مشکلات کودکان تلویزیونی

از این رو تربیت صحیح  از اهمیت زیادی برخوردار است و والدین باید پیش از هر کاری در این زمینه  برنامه ریزی و انضباط را به کودکانشان بیاموزند.

یکی دیگر از عواملی که در تربیت کودکان نقش زیادی دارد رسانه‌ها بخصوص تلویزیون است، بنابراین والدین باید در چارچوب انضباط آموزی به فرزندانشان ساعات خاصی را به این امر اختصاص دهند و  آن هم نه همه برنامه‌ها، بلکه فیلمهای  عاری از خشونت که برای کودکان مناسب است . همچنین دراین  برنامه ریزی باید  دقت کرد، کودکی که عادت  دارد تا پاسی از شب  پای  تلویزیون بنشیند، از روند طبیعی رشد خارج می‌شود و نمی توان او را از نظر روانی کودک سالمی دانست .

بنابراین باید مشخص باشد  کودکان چه ساعاتی  تکالیفشان را انجام دهند، بازی کنند و چه ساعتی  بخوابند تا به برنامه ریزی عادت کنند . متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند اگر کودکان  برنامه ریزی  نداشته باشند آینده شان تباه است . به عبارت دیگر یکی  از اهداف تربیت، مهیا کردن کودکان برای زندگی اجتماعی است و والدین باید کودک را برای زندگی آینده مهیا کنند، حال  اگر  کودکان برنامه ریزی نیاموزند،   در آینده فرد مفیدی برای جامعه نخواهند بود .

بررسی های انجام شده نشان می‌دهد سه چهارم آنچه کودکان ما می‌آموزند از طریق آموزش غیررسمی است و این در حالی است که متأسفانه در سالهای اخیر بسیاری از برنامه های تلویزیون از رفتار و  لباس گرفته تا نحوه زندگی، رواج دهنده بی اخلاقی در بین کودکان است. بسیاری از برنامه های تلویزیونی همراه با عصبانیت، پرخاشگری، دشنام   و رفتار نامناسب است، بنابراین وقتی کودکی بدون برنامه ریزی همه  سریالها و برنامه ها را نگاه می‌کند، تحت تأثیر قرارمی گیرد. به عنوان مثال: در بیشتر سریالها مشاجره والدین، فرزندان و شخصیت های فیلم وجود دارد و حرفهای ناشایستی  بینشان رد و بدل می‌شود . کلمات و رفتارهایی که چندی بعد براحتی بر زبان کودکان  جاری و یا در عملکرد آنان مشاهده می‌شود.

به هر حال جامعه شناسان و رفتار شناسان اجتماعی، دوران کودکی را دوران شخصیت پایه می‌دانند و معتقدند  روان کودک در  پنج تا شش سال اول زندگی پایه گذاری می‌شود. بنابراین وقتی کودکان بدون برنامه ریزی فیلمهای تلویزیونی را تماشا می‌کنند، دچار مشکل هویتی می‌شوند، زیرا بسیاری از برنامه ها برای آنان ساخته نشده است و بنابراین  از  شخصیتی که باید در آن شکل بگیرند دور می‌شوند .

و کلام آخر اینکه  والدین باید بدانند  اگر برنامه های  کودک نیز  خشن و فاقد شادی و نشاط است بر روان فرزندانشان تاثیر می‌گذارد و به یاد داشته باشند کارتونها، عروسکها و هنرپیشه ها  با رفتار نادرستشان  می‌توانند بدآموزی فراوانی  برای کودکان داشته باشند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.