آخرین تحولات لبنان

۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲
کد خبر: 267325

فرار عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن از صنعا به شهر عدن در جنوب این کشور نوعی خلأ قدرت در ساختار سیاسی این کشور را به وجود آورد که این امر از وجود یک توطئه منطقه ای و بین المللی علیه ملت یمن حکایت دارد.

راز پشیمانی از یک فرار

با این حال در پی تحولات چند روز اخیر یمن، ظاهراً منصور هادی از تصمیم خود منصرف شده و به طور رسمی اعلام کرد که استعفای خود را پس گرفته و بار دیگر به مسؤولیت رئیس جمهوری یمن باز می گردد.

بازپس گیری استعفای عبد ربه منصور هادی به عنوان یک حرکت جدید سیاسی و امنیتی تلقی می شود که وی در سایه آن تلاش می کند تا جنبش انصارا... را از دایره گفتمان ملی خارج کند و این گفتمان را از صنعا به عدن منتقل کند. 

عبد ربه منصور هادی در شرایطی جانشین علی عبدا... صالح، دیکتاتورمخلوع یمن شد که اعتقاد چندانی به پایداری حاکمیت خود در شمال یمن نداشت.

انتقال قدرت از علی عبدا... صالح به معاون وی، عبد ربه منصور هادی، طی یک سناریوی مشترک آمریکایی وسعودی صورت گرفت که این شیوه انتقال قدرت با مخالفت اکثریت ملت یمن مواجه شد.

دولت عبد ربه منصور هادی در حقیقت بازیافت دولتهای سابق علی عبدا... صالح بود، زیرا هیچ گونه تغییری در اهرمهای قدرت بخصوص در پیکره نیروهای مسلح یمن به وجود نیامد.

عبد ربه منصور هادی که 23 سال معاون دیکتاتور سابق یمن بود، اهل جنوب یمن است و فرار وی از شمال به جنوب این کشور، در چارچوب طرح آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس برای تجزیه یمن قابل تعریف است. منصور هادی خود نیز از آغاز مایل بود تا یمن به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شود و قصد او این بود که قدرت را در یمن جنوبی به دست گیرد.

از آنجایی که حوثی ها به عنوان ریشه دارترین قبایل یمن تلقی می شوند، توانستند از 6 ماه پیش تاکنون هدایت جریانهای سیاسی این کشور را به عهده بگیرند و مانع از اجرای توطئه تجزیه کشورشان بشوند، بنابراین شورای همکاری خلیج فارس از وضعیت یمن و نفوذ حوثی ها بشدت نگران شده است.

با اینکه به لحاظ حقوقی شورای همکاری خلیج فارس نباید در مسایل داخل یمن دخالت کند، اما این شورا تلاش کرد تا شورای امنیت را به صدور قطعنامه ای علیه حوثی ها مجبور کند. از آنجایی که یمن عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست، بنابراین این شورا نمی تواند به لحاظ حقوق بین الملل در امور کشوری دخالت کند که عضو این منظومه نیست.

یمن از سال 1982 تاکنون تلاش داشته تا وارد شورای همکاری خلیج فارس شود اما این شورا به این دلیل که سطح درآمد ملی یمن با سطح درآمد سرانه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس فاصله زیادی دارد، با ورود این کشور به شورای همکاری خلیج فارس مخالفت کرد.

از سوی دیگرمردم یمن که تحت تأثیر انقلابهای عربی علیه دیکتاتور سابق، انقلاب کردند، تلاش داشتند تا ساختار سیاسی کشورشان را دگرگون کرده واز دخالت عربستان در مسائل داخلی این کشور جلوگیری کنند.

اما دخالت عربستان به مصادره شدن انقلاب مردم یمن منجر شد که این امر موجب شد تا حوثی ها برای جلو گیری از انحراف انقلاب مردم وارد عرصه سیاسی شوند. انصارا... که شاخه سیاسی حوثی ها تلقی می شود، حرکت هوشمندانه ای برای جلوگیری از دخالتهای عربستان انجام داد واز عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهورمنتخب عربستان خواست تا کابینه وحدت ملی تشکیل دهد.

این امر با مقاومت عبد ربه منصورهادی مواجه شد، بنابراین شکاف میان انصارا... و دولت یمن گسترش یافت که حوادث بعدی یمن را به دنبال داشت.

شرایط موجود دو حالت را مقابل یمن قرار می دهد، حالت نخست این است که عبد ربه منصور هادی قصد دارد تا جنوب یمن را از شمال تجزیه کند وخود ریاست جمهوری یمن جنوبی را به عهده بگیرد واین چیزی است که شورای همکاری خلیج فارس در پی آن است و استعفا و سپس بازگشت هادی به قدرت حکایت از برنامه های جدید او و عربستان برای این منظور دارد و در حالت دوم ممکن است جنگ داخلی در یمن بین قبایل مختلف وحوثی ها صورت گیرد تا در این حالت امکانات وظرفیتهای حوثی ها به علت درگیر شدن دراین جنگ تحمیلی دچار فرسایش شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.