قدس انلاین-سیدحبیب قاانی:موضوع انتقال پایتخت وکاهش امور ادرای از تهران ازجمله مسایلی بوده که درسالهای متمادی وبه دلایل گوناگون مطرح می شده وبعد ازگذشت دوره ایی باز به فراموشی سپرده می شده است ونهایتااتفاق خاصی برایش رخ نمی داده است.

"انتقال پایتخت"؛ این طرح را با من بخوان، باقى فسانه است/موافقت دولت درمقابل سازهای مخالف

به گزارش قدس انلاین از زمان آغا محمدخان قاجار در سال 1164 که تهران به دلیل موقعیت نظامی و جغرافیایی به پایتختی برگزیده شد، حدود 228 سال می‌گذرد. در طول این سالها هر از چند گاهی موضوع انتقال پایتخت به دلایل گوناگون مطرح شده است. در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بویژه در سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی نیز موضوعاتی نظیر آلودگی شدید هوا، وجود مشکل حمل و نقل درون شهری و ترافیک، مشکلات ناشی از رشد فزاینده شهر، خطر زلزله و مواردی از این دست باعث طرح دیدگاههای موافق و مخالف در زمینه انتقال پایتخت شد، اما این موضوع هیچگاه فراتر از بیان دیدگاهها پیش نرفت.

*انتقال پایتخت نیازمند پیگیری جدی

اما پیام حسن روحانی رئیس جمهور در به همایش «تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت»که چندی پیش برگزار شد بار دیگر نگاه موافق دولت با این طرح را عیان نمود. در بخشی از پیام  رییس جمهورآمده است:طرح امکان سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» ، در صورت پیگیری جدی می تواند مشکلات و تنگناهای موجود را به حداقل برساند.

همچنین در بخش دیگری از این پیام عنوان شد: قریب به سه دهه است، بحث انتقال پایتخت مطرح شده است. ازدحام جمعیت، تمرکز اقتصادی، سیاسی و تجاری، موضوعات محیط زیست شهری، معضل ترافیک، پایین بودن شاخص های کیفیت زندگی و از همه مهم تر خطر راهبردی زلزله، الزاماتی است که باعث شده تا همگان به عنوان یک تهدید جدی به مخاطره آمیز بودن این تمرکز اذعان کنند.بی شک «طرح امکان سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» که بررسی و جمع بندی مطالعات صورت گرفته درباره تمرکززدایی و ساماندهی شهر تهران و الزامات و تمهیدات اجرایی و راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی تهران بزرگ را در صدر اهداف خود قرار داده و خوشبختانه از سوی مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسیده است، در صورت پیگیری جدی می تواند در افق های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، مشکلات و تنگناهای موجود را به حداقل رسانده و به شکل مطلوب مرتفع سازد.

* انتقال پایتخت ممکن نیست

اما درست در همان همایش موضوع طرح شده درپیام رئیس جمهور با مخالفت خوانی شهردار تهران روبرو شد و قالیباف طرح انتقال پایتخت را امکان پذیر ندانست  وگفت: به اعتقاد من تا امروز همه کسانی که به جهت علمی به موضوع انتقال پایتخت پرداخته‌اند، بر این نکته تاکید می‌کنند که انجام این کارعمل درستی نیست و با نگاه به تجربه مدیریتی که در سطح ملی و محلی در حوزه‌های مختلفی از جمله انتظامی، اقتصادی، خدماتی و فنی داشته‌ام، فارغ از اینکه پول در کشور وجود داشته باشد، یا خیر؟ این کار امکان‌پذیر نیست.

سردار صفوی دبیرهمایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت هم با اشاره به این مطلب که انتقال پایتخت منتفی شده گفت: مهمترین نیاز شهر تهران تمرکززدایی و ساماندهی است که باید به اساسی ترین دغدغه مسوولان و دولتمردان تبدیل شود.سردار یحیی رحیم صفوی با مهم خواندن نقش دانشگاه ها در این زمینه تصریح کرد: تربیت کادر مدیریتی مهمترین مسوولیت دانشگاه ها در این زمینه است. سردار صفوی با بیان اینکه انجام کارهای پژوهشی می تواند در این زمینه موثر باشد تصریح کرد: دانشگاه ها باید در شناسایی مشکلات و انتقال آنها به دولتمردان به منظور دستیابی به راهکار عملی پیشقدم باشند.

* دولت آرام آرام طرح انتقال سیاسی پایتخت را شروع کند

اگرچه در مقابل ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در گفت‌گویی با خبرنگار نامه نیوز، با تاکید براینکه انتقال پایتخت سیاسی از تهران به شهری دیگر باید سریعتر کلید زده شود، گفت: بالاخره باید استارت این حرکت از یک جایی زده شود اگر همین امروز این پروژه را شروع کنیم 10 الی 15 سال طول می‌کشد تا به سرانجام برسد، لذا هرچه این کار را سریعتر انجام دهیم به نفع کشور است.وی ادامه داد: دولت باید آرام آرام کار را شروع کند، مثلا وزراتخانه هایش را به  شهر مد نظر منتقل کند، مردم تهران چه گناهی کرده اند که باید ترافیک و آلودگی را تحمل کنند، از همه نقاط کشور مردم برای انجام کارهایشان به تهران می‌آیند که این خود باعث بروز مشکلاتی برای شهر و مردم تهران خواهد شد.

 قناعتی با بیان  اینکه این پایتخت سیاسی باید شهرهای نزدیک به تهران باشد، خاطر نشان کرد: شهر مورد نظر بای زیرساخت های مناسبی داشته باشد؛ مثلا استان سمنان اگر مشکل آب نداشته باشد و استان مرکزی شهرهای مناسبی هستند اما نظر من استان مرکزی است به دلیل اینکه در اطراف این شهر زمین‌های مناسب بسیاری وجود دارد و آب و هوای مناسبی نیز دارد.

عضو اصولگرای شورای شهر با اشاره به اینکه دولت یازدهم با این موضوع موافقت کرده است، تصریح کرد: دولت قبل  فقط از این موضوع استقبال می‌کرد، اما آقای روحانی با این موضوع موافقت کرده است که بسیار نشانه خوبی است.

وی ادامه داد: انتقال پایتخت سیاسی از شهر تهران می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی مردم بسیار تاثیرگذار باشد، رونق بهتر خواهد شد، ترافیک و آلودگی و آسیب های اجتماعی  نیز برطرف خواهد شد و بخش اعظم کارمندان دولت نیز از تهران خارج خواهند شد. در کل امیدواریم تا پایان دولت یازدهم و اگر دوره بعد هم در قدرت بودند درصد زیادی از این پروژه اجرایی شود.

* انتقال پایتخت سیاسی است

از سوی دیگرعلی اصغر سعیدی، کار‌شناس حوزه برنامه ریزی شهری در گفت‌و‌گو با فرارو گفت: به نظر من این طرح بیش از آنکه علمی باشد، سیاسی است. وی افزود: این موضوع از دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی مطرح شد و بعد از برآورد‌ها هزینه‌ها به فراموشی سپرده شد.

سعیدی ادامه داد: عملیاتی شدن این طرح نیاز به بررسی‌های مفصل دارد درحالی که بنده شخصا هیچ تحقیق و پژوهش علمی بر مبنای مفید بودن انتقال پایتخت را سراغ ندارم به همین خاطر اعتقاد دارم که باید آن را یک طرح سیاسی تلقی کرد. این کار‌شناس حوزه برنامه ریزی شهری مهم‌ترین ایراد وارد بر طرح امکان سنجی انتقال پایتخت را در مشخص نبودن ناحیه مورد نظر برای انتقال پایتخت دانست و گفت: اینکه نمی‌شود کار‌شناسان انتقال پایتخت به یک نقطه فرضی را مورد بررسی قرار دهند!

به گفته وی به نظر نمی‌رسد که این بررسی‌ها به نتیجه برسد.

* انتقال پایتخت مشکلات را حل نمی کند

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با بیان اینکه مشکلات جمعیتی، زمین خواری، حاشیه نشینی و اعتیاد بزرگترین چالش های تهران است، گفت: تمرکززدایی از پایتخت نیازمند توسعه متوازن در کل کشور است.

سردار سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم با تأکید بر اینکه شهر تهران از تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی دارای اهمیت است افزود: پدیده مهاجرت در داخل شهر تهران، پایتخت را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه مهاجرت از جنوب به شمال پایتخت موجب تمرکز جمعیت در مناطق شمالی این شهر شده گفت که مهاجرت به شمال تهران جرم خیزی در مناطق مرکزی پایتخت را افزایش می دهد.

سردار احمدی مقدم مشکلات جمعیتی، زمین خواری، حاشیه نشینی و اعتیاد را از بزرگترین چالش های پایتخت عنوان کرد و افزود: از بین بردن ساختارهای اجتماعی یک منطقه باعث مهاجرت جمعیت و بروز مشکلات جمعیتی می شود.

وی گفت: در بحث زمین خواری مهمترین مشکل، تصرف زمین ها ، باغ ها و تغییر کاربری آنهاست که خوشبختانه توانسته ایم جلوی این مساله را بگیریم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه اکنون ترافیک یکی از مشکلات و معضلات جدی پایتخت است، اظهار کرد: حدود 17 درصد از وسایل نقلیه کشور در تهران هستند که این عدد در سال 80، 35 درصد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه براساس آمار موجود تهران یکی از امن ترین پایتخت های جهان است گفت: امروز در هیچ نقطه ای از کشور مشکل امنیتی وجود ندارد.

سردار احمدی مقدم افزود: هفت درصد از قتل های کل کشور، سه و سه دهم درصد از تصادفات منجر به فوت، 14 درصد از دستگیرشدگان، 14 درصد مفاسد اقتصادی، هفت درصد از سرقت های مسلحانه و 15 درصد از آمار تصادفات کل کشور مربوط به شهر تهران است.

سردار احمدی مقدم با بیان اینکه کم توجهی به توسعه مناطق دوردست به معنای کم توجهی به مشکلات تهران است افزود: باید توجه داشت انتقال پایتخت مشکلات را حل نمی کند بلکه باید به دنبال راهکار مناسب برای مشکلات این کلانشهر باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.