گروه میهن  / ایرانشهر- حسین سپاهی - بیمارستان رازی سراوان با تحت پوشش قرار دادن بیماران شهرستانهای مهرستان و سیب و سوران و اتباع بیگانه ازجمله شهرستانهایی است که امید می‌رود با اجرای طرح تحول نظام سلامت تحولات خوبی دراین عرصه به وجود آید.

شاید نظام سلامت، «بهداشت» سراوان را درمان کند!

طرح تحول نظام سلامت که از 15 اردیبهشت سال جاری در دولت تدبیر وامید کلید خورد، قرارشد در9 بسته حمایتی که هفت بسته آن در حوزه خدمات درمانی است، اجرا شود که یکی از بسته های حمایتی این طرح، ماندگاری پزشکان درمناطق محروم است، با وجود این شهرستان سراوان تاکنون همچنان با کمبود برخی پزشکان (متخصص کلیه، گوش، اعصاب و روان و...) مواجه است و این طرح می تواند دستاوردهای ارزشمندی برای مردم منطقه داشته باشد.

 

 پزشکان را ماندگار کنید

اگرچه سالهاست مسوولان وزارت بهداشت سعی در ماندگار کردن پزشکان دلسوز در مناطق محروم داشته اند، همچنان کاستی ها و مشکلاتی وجود دارد، اما دولت یازدهم برآن شده با اجرای طرح تحول نظام سلامت این گره را باز و گامهای اساسی در این عرصه بردارد.

مردم این خطه جنوبی کشور برای اجرای این طرح لحظه شماری می کنند و امیدوارند با عملیاتی شدن کامل و دقیق آن، از دغدغه و مشکلاتی که سالهای طولانی با آن دست به گریبان بوده‌اند برای همیشه رهایی یابند.

«امام بخش رئیسی» یکی از شهروندان سراوانی می گوید: یکی از مشکلات اساسی و عمده این شهرستان وضعیت نامناسب درمانی است که موقتی بودن حضور پزشکان در این منطقه محروم در این زمینه نقش عمده ای دارد.

رئیسی می افزاید: با توجه به اینکه شهرستان مرزی سراوان و شهرستانهای همجوار از جمله مهرستان و سیب و سوران حدود چهارصد هزار نفر جمعیت دارند و متأسفانه مکرر قاچاق انسان و سوخت صورت می گیرد، به همین دلیل مردم این شهرستان به دلیل نبود امکانات لازم درمانی و برخی پزشکان متخصص ناچارند برای درمان بیماری، رنج سفر به شهرستانهای برخوردار از جمله زاهدان، مشهد و.... را به جان خریده و فشارها و سختی های زیادی را متحمل شوند.

رئیسی بیان می دارد: افرادی که برای درمان به زاهدان و... اعزام می شوند متاسفانه به سبب نبود جا و نداشتن فامیل و آشنا و هزینه های هنگفت هتل ها مجبورند شب و روزشان را در محوطه بیمارستان یا پارکها بگذرانند که اگر مسوولان دانشگاه علوم پزشکی برای جذب متخصصان به آنها بها داده و انگیزه ایجاد کنند، ماندگاری آنها در این مناطق مطلوبتر واقع می شود و مردم بجای سرگردانی در محوطه بیمارستانها و پارکها، در شهرستان خودشان بدون مشکل برای درمان بیمارشان اقدام می‌کنند.

وی می گوید: در اسفند 92 دکتر محسن نوری جراح مغز واعصاب برای خدمت به مردم این شهرستان آمد، اما متأسفانه چند ماه بیشتر نتوانست در سراوان ماندگار باشد و از دلایل مهم ماندگار نشدن این پزشک فراهم نبودن  برخی امکانات جراحی بود، در صورتی که مسؤولان وعده داده بودند امکانات و مزایایی در اختیار این پزشک قرار دهند، اما خبری از امکانات و مزایا نشد و به همین دلیل این پزشک از سراوان رفت.

رئیسی می افزاید : این عملکرد بعضی از مسوولان همانند مکانیکی است که از او بخواهند بدون داشتن ابزار، ماشینی را تعمیر کند.

جمع زیادی از مردم شهرستانهای سراوان، مهرستان وسیب و سوران از وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و نماینده شهرستانهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی خواستند ترتیبی اتخاذ شود تا پزشکانی همچون دکتر نوری را مورد حمایت قرار داده و برای تشویقی و ماندگاری در مناطق محروم امکانات را برایشان فراهم نمایند.

یک شهروند دیگر سراوانی گفت: اگرچه پزشکان متخصص به تعداد کم وارد این منطقه می شوند، اما پس از مدت کوتاهی این دیار را ترک می کنند که تداوم این روند سبب نارضایتی مردم سراوان شده است.

 درمان سراوان نیازمند بررسی میدانی

نصرتی یک ارباب رجوع بیمارستان رازی می گوید: اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت موجب کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی، افزایش میزان ماندگاری پزشکان در بیمارستانهای دولتی و مناطق محروم، حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و در نهایت ارتقای کیفیت ارایه خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستانهاست.

وی می گوید: برای اجرایی شدن این طرح به فراهم کردن بسترها و امکانات لازم رفاهی، تهیه تجهیزات پزشکی برای پزشکانی که قرار است دراین شهرستان مستقر شوند، نیاز است که دراین ارتباط تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی بیان می کند: اگر وزارت بهداشت ودرمان کارشناسانی به این شهرستان اعزام کند و از نزدیک وضعیت امکانات موجود و نیازمندی‌های این بیمارستان و دیگر مراکز درمانی را بررسی کنند، شاهد خواهند بود پزشکان غیربومی چرا و به چه دلیل حاضر به ماندن در اینجا نیستند.

وی می افزاید: در بسته حمایتی طرح تحول نظام سلامت، تسهیلات ویژه ای برای ماندگار شدن پزشکان در مناطق محروم دیده شده که امیدواریم با اجرای آن، تحول خوبی در ارتقای وضعیت درمان وبهداشت که مردم این شهرستان انتظار و توقع دارند، به وجود آید.

 

 جذب افراد بومی

«علی نصرت زهی» یکی از فرهنگیان می‌گوید: اگر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشکده علوم پزشکی سیستان و بلوچستان ترتیبی اتخاذ نمایند که سهمیه پذیرش دانشجوی بومی در مقاطع مختلف رشته های پزشکی گنجانده شود و افراد بومی فارغ التحصیل در شهر خود انجام وظیفه کنند، یکی از مشکلات بویژه عدم حضور دایم پرسنل و پزشکان غیر بومی در این شهرستان برطرف می شود.

 

 کمبود تخت

باتوجه به مراجعات بیماران سه شهرستان و اتباع خارجی، تنها بیمارستان رازی سراوان با کمبود تخت مواجه است. مردم مرزنشین سراوان و شهرستانهای مهرستان و سیب و سوران از وزیر بهداشت و دکتر میری رئیس دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان می خواهند مجوز افزایش تختهای مصوب و افزایش اتاق عمل و افزایش کادر درمان وخدماتی را صادر کند.

 

 بیمارستان 200 تختخوابی

با همکاری مسوولان مجوز ساخت یک بیمارستان 200 تختخوابی در سراوان صادر و قرار بر این شد در سال 94 مورد بهره برداری قرار گیرد که متأسفانه به دلیل نامعلوم کار آن به کندی پیش می رود و هنوز پنجاه در صد کار آن مانده است.  مردم می گویند: باتوجه به فضا و پذیرش بیش از حد بیماران و اینکه سه شهرستان مهرستان و سیب و سوران را تنها همین بیمارستان سراوان خدمات می دهد، جا دارد نسبت به تخصیص اعتبار، مورد نیاز اقدام شود.

 

 استمداد ویژه

تنها زایشگاه سراوان که در داخل بیمارستان رازی راه اندازی شده و دو شهرستان بزرگ سیب و سوران و مهرستان را تحت پوشش قرار می دهد، متأسفانه از وضعیت نامناسبی برخوردار و در اصلی آن در سالن منتهی به بخشها و اتاق عمل باز می شود که هنگام زایمان سر و صدای زنان در حال زایمان شنیده می شود و مردم این منطقه می گویند سالهاست این مشکل حاد را به مسوولان شهرستان، استان و مرکز حضوری و کتبی پیگیری نموده ایم، اما متأسفانه کسی پاسخگو نیست.

 این عده از دکتر قاضی زاده ودکتر میری که خود نیز یکی از نیروهای بومی درد آشنای استان است خواستند نسبت به تخصیص اعتبار برای ساخت یک زایشگاه مستقل چاره اندیشی نمایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.