دو بازیگر به جرم اجرای نمایشی در دانشگاه در سال 2013 که «توهین به مقامات» پنداشته شده است، روانه زندان شدند.

بازداشت دو بازیگر به جرم توهین به مقامات+عکس
به گزارش صبحانه،زوج بازیگر تایلندی به اتهام توهین به طبقه حاکم در اجرای نمایشی صحنه‌ای در سال 2013 درباره یک حاکم تخیلی به زندان رفتند. به گزارش ورایتی، این دو بازیگر پاتیوات ساریم 23 ساله و پورنثیب منکونگ نام دارند، در دادگاه مرکزی بانکوک و طبق قوانین شدید و اکید مربوط به«توهین به مقامات» در تایلند پنج سال زندان محکوم شده‌اند و روز سه‌شنبه پس از آنکه آن دو به جرم خود اعتراف کردند، حکم زندان این دو در دادگاه به دو سال و نیم تخفیف پیدا کرد.
عنوان نمایش این زوج هنرمند، «عروس یک گرگ» بود و در تاریخ 13 اکتبر 2013 (21 مهر 1392) در یک نوبت به مناسبت چهلمین سالگرد قیام دانشجویان در دانشگاه ثاماسات اجرا شده بود. بعداً نسخه ضبط شده این اجرا در شبکه اجتماعی منتشر شده و بازتاب گسترده‌ای داشته است.

این زوج در ماه مرداد امسال بازداشت شدند و از آن زمان در زندان بوده‌اند. تاکنون شش بار درخواست آزادی آنها به قید ضمانت رد شده است.

پس از اعلام حکم زندان این دانشجویان، طرفداران این دو هنرمند در خیابان‌ها به دنبال خودروهای پلیس حامل آنها راهپیمایی کردند.

حکومت نظامی که در ماه مه 2014 (اردیبهشت 93) در تایلند قدرت را به دست گرفته، مقررات شدیدی را در مورد جرایم مربوط به «توهین به مقامات» به اجرا گذاشته‌اند.

زوج بازیگر گفته‌اند که تقاضای تجدید نظر نخواهند داد. اگر این رأی نهایی باشد، آنها ممکن است در تاریخ اول آوریل (12 فروردین 94) مشمول عفو سلطنتی قرار گیرند.

روپرت ابوت، مدیر تحقیقات عفو بین‌الملل در امور آسیای جنوب‌شرقی و اقیانوس آرام این حکم را «حمله به آزادی بیان» خوانده و مقامات نظامی تایلند را متهم کرده که از زمان قدرت گرفتن در سال گذشته، از قوانین توهین به مقامات استفاده کرده‌اند تا «منتقدانی را که صرفاً از حقوق انسانی خود به شکل مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند، ساکت کنند و هدف قرار دهند».

بر اساس رتبه‌بندی جهانی سازمان گزارشگران بدون مرز، کشور تایلند از لحاظ رتبه آزادی بیان با چهار مرتبه سقوط نسبت به سال گذشته در جایگاه 134 قرار دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.