قدس آنلاین – مجید مردانیان : مشتری های دائمی وسایل و تجهیزات پزشکی ، کسانی نیستند جز خانواده هایی که در منزل معلول و یا بیماری دارند که دائما" باید از این وسایل استفاده کنند. طبیعتا" داشتن تجهیزاتی با کیفیت حق طبیعی این خانواده ها است.

عمده تجهیزات پزشکی کشور وارداتی است/با کاهش تحریم ها واردات تجهیزات چینی کمتر شده

به گزارش قدس آنلاین، تا یکی دو سال پیش مثل این روزها، تجهیزات پزشکی فاقد کیفیت چینی، قلب سلامت این افراد را نشانه گرفته بود. وسایلی که باید به سلامت بیماران کمک می کرد، بیشتر به آنها آسیب وارد می کرد. کارخانجات داخلی هم در این جنگ نابرابر و شاید خودساخته، عملا" تسلیم وضع موجود می شدند. البته در ماه های گذشته ظاهرا" و نه بطور قطع، وضعیت بهتر شده است. ورود کالاهای بهتر و البته گران تر از کشورهای غربی و گاه آمریکایی، باعث شده است تا کمتر خبرهای ناگواری در این زمینه ها بشنویم.

 دکتر محمد صاحب‌الزمانی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین و با اشاره به کم شدن تجهیزات چینی در بازار گفت: الآن تجهیزات و وسایل پزشکی چینی خیلی کمتر شده است. اقلامی هم که وجود دارد، اقلام خیلی مهمی نیست. البته شاید در گوشه و کنار مملکت،  هنوز از وسایل چینی استفاده بشود، اما خیلی زیاد نیست. تا آنجایی که من خبر دارم، طی یکی دو سال گذشته اغلب تجهیزات پزشکی، از اروپا و آمریکا وارد شده است. تحریم ها که باصطلاح سبک تر شد، تجهیزات از آمریکا هم راحت تر وارد می شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، با یادآوری لزوم نظارت صحیح بر تهیه تجهیزات پزشکی اضافه کرد:معمولا اگر بخواهند نظارت صحیح بر تجهیزات پزشکی اعم از پاراکلینیک ( آزمایشگاه و رادیولوژی  ) اتاق عمل و جراحی، انجام بدهند، آن دستگاه مربوطه، باید تمام تجهیزات  اعم از پاراکلینیک را شناسایی کند. این تجهیزات از نظر مقرون به صرفه بودن و ارتباط با آن کشورباید مورد مطالعه قرار بگیرد. به هر حال کشورهای استعماری همیشه یک برنامه هایی را برای ما ایجاد کرده اند. تحریم ها را به وجود آوردند، ارز را بالا پایین کردند و با این کارها برای کشور مشکل ایجاد کردند. خب ما باید تجهیزاتی را که می خواهیم وارد کنیم، در دنیا شناسایی کنیم که این تجهیزات از نظر کمی و کیفی مرغوبیت داشته باشد. همانطور که گفتم برای کشور ما مقرون به صرفه و اقتصادی باشد. همچنین ورود آنها به کشور آسان باشد.

تجهیزات پزشکی وارداتی باید شناسنامه دار باشد

دکتر صاحب الزمانی افزود : دستگاه های ناظر بر تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی ، باید در کشور تجهیزات، چه چینی، آمریکایی یا اروپایی را تعریف کنند. باید آنها را شناسنامه دار کنند و مشخصاتشان دقیق باشد. یک گروه تخصصی، به صورت مستمر آنها را بررسی دقیق کند. نظرمن در حال حاضر این است که تجهیزاتی که از آن طرف دنیا می آید، امکان دارد ده تای اول، مشکلی نداشته باشد. اما حتما" و یواش یواش قطعاتش نیاز به تعویض دارد.  طبیعتا" آن نظارت مستمری که گفتم اگر نباشد، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها را با مشکل مواجه می کند.          

عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور با اشاره تحریم ها علیه ایران و دغدغه شخصی و کنونی اش یادآور شد: هر چند در سال های گدشته تحریم هاسخت تر بود، اما تحریم ها هنوزتاثیر گذار است. در موضوع تجهیزات پزشکی وآزمایشگاهی اغلب وابسته هستیم و از کشورهای خارجی وارد می کنیم. از کشورهای مختلف آسیایی و بعضی از کشورهای اروپایی و از جمله چین، تجهیزات پزشکی وارد می کنیم. اما خب از یکی دو سال گذشته و از زمان دولت آقای روحانی، ما تجهیزات را انتخاب می کنیم، یعنی اجباری نداریم که از یک کشور خاص بیاوریم.  الآن تجهیزات از بلوک غرب وارد، ثبت سفارش و مجوز داده می شود. اما این صحبت ها دغدغه من نیست. منظور من این است که اگر ازهر کشوری، اعم از کشورهای در حال توسعه، بخواهیم تجهیزات پزشکی مان را تامین کنیم، باید نظارت کمی و کیفی مان راتقویت بکنیم. این تجهیزات طوری نیست که وقتی وارد می کنیم و به آن تاییدیه می دهیم ، ده سال دیگر باز هم بگوییم مورد تایید است . دستگاه مربوطه، یعنی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداست، این تجهیزات را تحت شناسایی خود داشته باشد. مدام در حال سوال و بررسی کیفیت این تجهیزات و قطعات باشد، که اگر در کشور قطعه ای از آنها خراب و یا از رده خارج شد، قطعه ای وارد می شود. آیا دستگاهی که عمر مفید هشت، نه ساله دارد، بعد از آن زمان، تجهیزات جایگزین خواهد شد.  تجهیزات پزشکی یک سری پیچیدگی ها  خاص خودش را دارد .

افراد حقیقی نمی توانند واردات داشته باشند

وی در پاسخ به این سوال که چه شخص یا سازمانی تجهیزات وارد می کند، پاسخ داد :  کمپانی های بزرگ تجهیزات، در داخل کشور ما نمایندگی دارند. آنها وارد می کنند. روال کار هم اینطوری است که قبل از وارد کردن، باید به اداره تجهیزات پزشکی برود. مشخصات علمی  آن وسیله ثبت سفارش ، مجوز نهایی صادر و به ایران بیاید. یعنی نظارت و صدور مجوز به عهده  وزارت بهداشت است . خب این طبیعی است وباید مورد بررسی قرار بگیرد. بعد هم پرفرم امضا بشود. افراد به عنوان یک شخص نمی توانند  تجهیزات وارد کنند. همه دنیا همینطور است. وزارت سلامت آن کشور نظارت می کند.  از نظر قیمت هم یک زمانی سازمان حمایت از مصرف کننده، کنترل می کرد . آنها هم رها کردند. الان بازار تجهیزات پزشکی در کشور به هم ریخته است. هر کسی به یک قیمتی آن را می فروشد و هیچ نظارتی نیست، که این تجهیزاتی که وارد شده است، کجا باید قیمت گذاری بشود. همانطور که گفتم اگر برای هر کدام از این تجهیزات شناسنامه درست بشود،  این شناسنامه ها هم طوری باشد که هر سه یا شش ماه، به صورت دوره ای مورد نظارت قرار بگیرد،  آن موقع می توانیم با اطمینان از آنها استفاده کنیم.

دکتر صاحب الزمانی با اشاره به نداشتن آمار دقیق تجهیزات وارداتی چینی گفت: مدتی است اَمار دقیق ندارم. قبلا" که تحریم ها شدیدتر بود، خیلی چیزها از چین وارد می شد. طبیعتا" ایران هم مجبور بود که فقط از چین وارد کند. الان دقیق نمی دانم چه اقلامی از چین وارد کشور می شود. هر چه هست از گذشته است .امکان دارد در گوشه و کنار ایران از تجهیزات چینی بیشتر استفاده بشود و یا تجهیزات خاص پزشکی که نتوانیم از غرب وارد کنیم، مجبوریم از چین بیاوریم، ولی چون از وزارتخانه فاصله گرفته ام و اطلاعاتم به روز نیست، آمار دقیقی ندارم. البته در صحبت ها گفتم که نباید خیلی زیاد باشد.

وی در پایان ساخت تجهیزات در داخل را از ضروریات کشور دانست و افزود: از نظر دانش تجهیزات، ما باید دانش ساخت تجهیزات را فرا بگیریم تا در داخل خودمان تولید کنیم. بومی کردن این صنعت کمک زیادی به ما می کند. شرکت های دارویی ما می توانند به سمتی بروند که خودشان تولید کننده باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.