معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ایجاد توازن در چارچوب اعتدال میان کار و زندگی زنان ضروری است.

کمتر از 30 درصد برنامه‌های زنان و خانواده اجرایی شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهیندخت مولاوردی در کارگروه تخصصی زنان و خانواده در استانداری قم با اشاره به بررسی‌های دولت در زمینه ارائه وعده‌های کارشناسی شده به مردم گفت: در دستورالعمل خود از اولین سفر ریاست جمهوری در خوزستان بر ارائه وعده‌های قابل عمل و کارشناسی شده تاکید شد.

وی افزود: بخشی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در مسائل عمومی استان و بخصوص حوزه زنان و خانواده است و در جهت تحقق برنامه‌های دولت باید آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی در حوزه اقتصاد و فرهنگ داشت چرا که مسائلی زنان و خانواده را تهدید می‌کند که باید حل شود.

وی با بیان موقعیت زنان و خانواده در جامعه گفت: برخی از پدیده‌های مرتبط با زنان و خانواده جهانی است و در این زمینه با پدیده‌هایی همچون زنانه شدن سالمندی، اعتیاد و زنانه شدن فقر مواجه هستیم و گزارش‌های نگران کننده‌ای در این زمینه وجود دارد.

وی افزود:ما ابا داریم از اینکه در حوزه زنان و خانواده بلافاصله آسیب‌ها به ذهن‌مان برسد چرا که در 36 سال انقلاب، توانمندی‌ها، پیشرفت‌ها و دستاوردهای خوبی در زمینه زنان و خانواده شاهد بودیم اما غفلت از آسیب‌ها شایسته برنامه‌ریزی درست نیست.

وی با تاکید بر هم‌افزایی در حل مشکلات در این حوزه تصریح کرد: با توجه به جایگاه معاونت زنان و خانواده هم‌افزایی را دنبال می‌کنیم که طبق ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه، به نظر می‌رسد جایگاه ستادی و سیاست‌گذاری در برنامه‌های راهبردی نیاز به هم‌افزایی دارد.

مولاوردی ادامه داد: طبق این ماده با همکاری دستگاه‌های اجرایی اقدامات قانونی در 14 محور انجام خواهد گرفت که طبق این ماده برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده در دولت دهم به تصویب رسید ولی با تقسیم کار صورت گرفته، به نتیجه‌ای نرسید و اجرایی نشد که با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم در این طرح اصلا ابلاغی نشده بود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ما در ماده 20 لایحه بودجه 94 که در حال بررسی است، درصدد امضای تفاهم‌نامه‌هایی در راستای مدیریت ظرفیت‌ها می‌باشیم که در این راستا با توجه به کمبود بودجه برای 31 استان تفاهم‌نامه‌ها درخصوص چند استان به امضا رسید که توانمندی زنان بهبود یافته از اعتیاد، حمایت از زنان بهبود یافته و بهبود بهداشت دختران دانش‌آموز محروم برخی از عناورین این تفاهم‌نامه‌هاست.

وی ادامه داد: همچنین با تعامل سازمان ملی استاندارد در زمینه مشاوره و ساماندهی زنان تفاهم‌نامه‌هایی در سال 94 پیرامون مشاوره و ساماندهی زنان قالی‌باف و استانداردسازی تولیدات در جهت پایداری اشتغال و همچنین سازماندهی زنان در حوزه کشاورزی و کیفیت تولیدات، ارتقای مهارت‌های شغلی از طریق صندوق اعتبارات خرد ویژه زنان روستایی و عشایری و بازاریابی برای محصولات تولیدی مد نظر می‌باشد.

مولاوردی گفت: در لایحه بودجه 94 اعتباری ویژه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان دیده شده است که می‌تواند بخشی از مشکلات زنان و خانواده را رفع نماید همچنین برنامه ششم توسعه با آسیب شناسی مدیریت و برنامه ریزی یک برنامه جامع‌نگر را مد نظر قرار داده است که در آن اقتصاد مقاومتی، تولید رقابتی و سبک زندگی اسلامی جایگاه خاصی برای زنان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کمتر از 30 درصد از برنامه‌ها در حوزه زنان و خانواده اجرایی شده است باید با نگاه کارشناسی طبق قول‌ها و ابتکارات موجود و تعادل منطقه‌ای، آمایش سرزمینی و ایجاد تعادل میان مباحث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بتوانیم در مدت 5 سال مسائل را حل کنیم. بحث توانمندسازی بانوان کارآفرین و بحث خانواده سالم و پایدار و مرور منابع از طرح‌های دیگری است که با تعامل با معاونت امور جوانان درصدد اجرایی شدن آن هستیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گفت: برخی از مشکلات حوزه زنان و بحران‌هایی در این زمینه در واقع بحران‌های جهانی است که در این زمینه افزایش آمار طلاق، ازدواج‌های نامتعارف و کاهش ازدواج نیز جزو دغدغه‌های کشورهای جهان می‌باشد.

مولاوردی در پایان افزود: ایجاد توازن میان کار و زندگی زنان امری ضروری است. سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که زنان مجبور به انتخاب میان کار و زندگی نباشند و اگرچه این نیز یک دغدغه جهانی است و ما باید از زنان به عنوان ظرفیت مهم و نیمی از جمعیت استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان از مرکز علمی جامعةالزهرا قم بازدید کرد

شهیندخت مولاوردی صبح امروز به همراه جمعی از اعضای کمیسیون بانوان استانداری از مجموعه علمی جامعةالزهرا در قم بازدید کرد و با ظرفیت‌های علمی، فکری و پژوهشی این مرکز آشنا شد.

مولاوردی در ادامه این بازدید با حجت‌الاسلام سیدسجاد هاشمی رئیس جامعةالزهرا دیدار و تصریح کرد: یکی از محورهای پنجم توسعه بازنگری قوانین و مقررات است که با یاری جامعةالزهرا و حوزه علمیه قم این مهم محقق می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.