عضو هیأت علمی جامعه‏ المصطفی العالمیه تمرکز حوزه به فقهی بودن را برای وضعیت آموزشی نامناسب دانست و تأکید کرد: در گذشته از مهم‏ترین نیازهای جامعه نیازهای فقهی بود اما امروزه حوزه برای تمدن سازی اسلامی در جهان باید به همه نیاز‏های علمی بپردازد در صورتی که عمر طلبه در این حوزه فقط صرف تحصیل فقه و اصول می‏شود.

90 درصد مطالبات رهبر انقلاب از حوزه معطل مانده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت ‏الاسلام محمد دشتی، عضو هیأت علمی جامعه‏المصطفی العالمیه در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره بایدها و نبایدهای طلبگی گفت: بایدهای طلبگی در دو محور خلاصه می‏شود نخست مجاهدت علمی و دیگری مجاهدت اخلاقی و معنوی است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: طلاب باید قبل از این که فراغت دوران مجردی را از دست دهند به مجاهدت علمی بپردازند و طلبه‏ای که مراتب تکمیلی علمی را پشت سر نگذارد بدون تردید در حوزه موفق نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از چگونگی پذیرش طلاب از سوی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: محدودیت‏های بسیاری در گزینش متقاضیان حوزه از سوی مسؤولان وجود دارد و به همین سبب همه انتظارات و آرمانها در پذیرش و گزینش امکان پذیر نیست.

این استاد دانشگاه با انتقاد از عدم نگاه بلند مدت به استعدادهای طلاب در حوزه خاطرنشان کرد: نگاه بلند مدت برای پرورش استعدادهای طلاب در حوزه بسیار پراکنده و برخلاف دغدغه‏های رهبری است.

وی در ادامه افزود: متأسفانه برخی از مشکلات حوزه به کمبود منابع مالی برمی‏گردد، اما همین مشکل نیز با مدیریت صحیح و معقول قابل حل خواهد بود.

وی تمرکز حوزه به فقهی بودن را برای وضعیت آموزشی حوزه نامناسب دانست و تأکید کرد: در گذشته از مهم‏ترین نیازهای جامعه نیازهای فقهی بود اما امروزه حوزه برای تمدن سازی اسلامی در جهان باید به همه نیاز‏های علمی بپردازد در صورتی که عمر طلبه در این حوزه فقط صرف تحصیل فقه و اصول می‏شود در صورتی که بعد از اتمام این تحصیل نیز هنوز برای ورود به جامعه آماده نیست.

حجت‏الاسلام دشتی دروس خارج فقه و اصول در حوزه را ناکارآمد خواند و تصریح کرد: تا وقتی دروس به طور کامل تخصصی نشود و طلبه خود را مسؤول تحصیل به یکی از نیازهای جامعه نداند حوزه انرژی سوز و فرصت سوز خواهد بود.

وی در پایان گفت: نگاه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب یک نگاه جامعه و جهانی به حوزه علمیه است اما نگاه برخی مسؤولان و مدیران در حدی است که به نیاز یک روستا یا شهر کوچکی می‏پردازد و شاید بتوان گفت که حوزه در 10 درصد موارد مطالب مورد درخواست رهبری را انجام داده است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.