قدس آنلاین- تبریز: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: استاد شهریار به معنای واقعی کلام،یک شاعر دینی و متعهد بود و چون کلامش را به لطافت دین پیوند زده بود همواره ماندگار شده است.

استاد شهریار به خاطر الهام گرفتن ازقرآن واهل بیت(ع) دراشعارش شهرت جهانی یافت

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری در همایش علمی پژوهشی استاد شهریار و قرآن در تبریز اظهار داشت: استاد شهریار به معنای واقعی کلام،یک شاعر دینی و متعهد بود و چون کلامش را به لطافت دین پیوند زده بود همواره ماندگار شده است.

نماینده مقام معظم رهبری افزود: او یک شاعر انقلابی هم هست. شاعری است که از میان مردم برخاست و با شنیدن ندای ولی فقیه زمان،به ندای او لبیک گفت و بر همین اساس هم هست که بزرگداشت او تکریم هنر متعهد و انقلابی است.

وی افزود: قبل از ظهور اسلام، اقوام عرب برای شعر اهمیّت خاصی قائل بودند و اشعار عاشقانه و حماسی زیادی می­سرودند، اما محتوا و مفهوم آنها غالباً پوچ و مربوط به ظواهر دنیا یا درباره دلاوری­های جنگی و امثال آن بود اما با ظهور دین مبین اسلام ،شعر جان تازه­ای گرفت و به سوی معنویت و پند یا مدح اولیای خدا متمایل گشت و حتی در زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) شعرای زیادی پرورش یافتند که شعرهای آنها مورد تأیید پیامبر بود.

امام جمعه تبریز گفت: شاعر شعر دینی باید با توجه به آموزه­های والای اسلام شعر بسراید و شاهکار بیافریند؛ مثل آنچه در شعر حافظ و دیگر شاعران موفق می­بینیم. با مقایسه­ای اجمالی میان شعر شاعران مختلف که مقوله دین در سرود‌ه‌های آنها نمود بیشتری دارد به این نتیجه اساسی می­رسیم که شعر شاعرانی که با پشتوانه اسلام شعر می­سرایند، سرشار از حکمت و دانش است و اصولاً بر اساس شواهد تاریخی، این گونه شاعران، ابتدا به دانش دین، شهره خاص و عام بودند و سپس گذر ایام، آنان را در مقام شاعری، در اذهان عموم زنده ساخت.

نماینده‌ی ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از این شاعران دین مدار که اغلب سروده هایش سرشار از مضامین دینی و به ویژه توجه به مقوله ولایت است،مرحوم استاد سیدمحمدحسین شهریار است، مرحوم استادشهریار در قالب­های عمده­ای که به طبع آزمایی پرداخته، تسلیم اراده خداوند بوده و در قالب این سروده­ها، با اسلام و پیامبر و اهل بیت ایشان، از عمق دل و جان، رابطه عاطفی برقرار کرده است.

امام جمعه‌ی تبریز گفت: شهریار شاعر سروده‌های انقلابی نیز هست، گوهر تابنده‌ انقلاب اسلامی که از خون‌هاي پاك جوانان وطن به ثمر رسیده بود، در دهه پایانی عمر شهريار، روح تازه‌اي به اشعار اين پير تجربه ديده‌ روزهاي تلخ و گزنده در دوران پهلوی بخشید و باعث شد آخرین سلطان غزل فارسی، خود و هنرش را در خدمت انقلاب بگذارد و به مردمي كه جان در گرو این خیزش عظیم نهاده بودند، پاسخ مثبت بدهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.