گروه داعش ویدئوی جدیدی را منتشر کرده که در آن اعضای این گروه آثار باستانی موزه موصل را که قدمت برخی از آنها به 800 سال پیش از میلاد برمی‌گردد تخریب می‌کنند. این اقدام با واکنش جهانی مواجه شده و یونسکو برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت را خواستار شده است.

بیداد بی‌فرهنگی داعش در موزه موصل/ یونسکو دست به دامان شورای‌ امنیت شد

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، در این ویدئو اعضای داعش به تصویر کشیده شده‌اند که با استفاده از پتک، دریل و چکش به جان مجسمه‌ها و آثار باستانی ارزشمند موزه موصل افتاده‌اند و ده‌ها مجسمه و قطعه باستانی را از بین می‌برند.

یکی از اعضای داعش این اقدام وحشیانه و بدور از تمدن گروه را توجیه می‌کند و می‌گوید: "این بت‌ها متعلق به اقوامی در سالیان گذشته است که خداوند را نمی‌پرستیدند. آشوری‌ها و اکدی‌ها و دیگر اقوام موجود در بین‌النهرین خدای باران، کشت و کار، جنگ و دیگر خدایان مختلف داشتند و به وسیله آنها به خدا شرک می‌ورزیدند."

در این فیلم ویدئویی اعضای داعش مجسمه‌های ارزشمند باستانی را از بالای ساختمان به پایین پرتاب می‌کنند و قطعه‌های ارزشمند تاریخی را با پتک و دریل از بین می‌برد. در پای این مجسمه‌های ارزشمند نوشته‌های مربوط به آثار به چشم می‌خورد که در آنها تاریخ برخی از مجسمه‌ها به قرن هشتم پیش از میلاد برمی‌گردد.

این اقدام داعش با واکنش‌های کارشناسان و نهادهای مسوول آثار باستانی و میراث فرهنگی بشر مواجه شده و یونسکو برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت را خواستار شده است.

رئیس پارلمان عراق نیز اعلام کرد که داعش با از بین بردن آثار باستانی موزه موصل در واقع گور خود را کنده است.

موزه موصل به دلیل وجود آثار باستانی ارزشمند، یکی از مهمترین موزه‌ها در جهان به شمار می‌آید و هزاران قطعه باستانی و مجسمه‌های گوناگون که بیشتر متعلق به تمدن‌های آشوری و اکدی هستند، در آن نگهداری می‌شود. این دو تمدن هزاره اول و دوم پیش از میلاد بر بین‌النهرین حکومت می‌کردند.

داعش پیشتر نیز صدها کتاب و دست‌نوشته تاریخی کتابخانه ملی موصل را به این بهانه که "با آموزه‌های دین اسلام مطابقت ندارد"، به آتش کشیده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.