قدس آنلاین- تبریز: استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که ورود و فعالیت برخی دلالان در معادن مشکل آفرین شده است، تاکید کرد: باید رانت خواری و دلال بازی در بخش معدن تعطیل و جلوی این گونه اقدامات گرفته شود.

رانت‌خواری در بخش معدن ممنوع/ جلوی ورود دلالان به بخش معدن را می‌گیریم

به گزاذرش قدس آنلاین از تبریز، اسماعیل جبارزاده صبح امروز (پنج شنبه) در دهمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی، افزود: برای تحقق این مهم باید اهلیت متقاضیان فعالیت در عرصه معادن به صورت دقیق ارزیابی شود تا در آینده شاهد بروز مشکلات کنونی نباشیم.

وی گفت: داشتن تجربه و اعتبار، توان مالی و تخصص ازجمله مواردی است که باید به آنها به صورت ویژه توجه کرد تا عده ای دلال با قصد فروش عرصه های معدنی به قیمت های بالاتر به این حوزه ورود پیدا نکنند.

جبارزاده پذیرفتن شرکت های معتبر، ارزیابی و رتبه بندی شده را در مزایده های معدنی ضرورت ساماندهی حوزه معادن استان دانست و گفت: خوشبختانه سازمان صنعت، معدن و تجارت با برگزاری موفق چندین مزایده اقدامات خوبی در این عرصه داشته است.

وی با تاکید بر اینرکه محیط زیست و منابع طبیعی حق الناس بوده و نمی توان از حق مردم در این زمینه گذشت، افزود: حفظ محیط زیست و منابع طبیعی باید به عنوان اولویت اصلی برنامه های صنعتی و معدنی مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که حفظ این دو عرصه مغایرتی با توسعه صنعتی استان ندارد، تاکید کرد: باید متخصصان و کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست راهکارهای حفظ این ذخیره گاه ها را با در نظر گرفتن ضرورت توسعه صنعتی استان ارایه کنند.

جبارزاده ادامه داد: توجه به ظرفیت پنجره واحد استان می تواند به عنوان تسهیل کننده اقدامات و راهکاری عملی برای جلوگیری از تداخل قوانین مورد توجه تمام متولیان این عرصه قرار گرفته و کمک شایانی به شتاب گیری فرایندها داشته باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد تغییر برخی قوانین معدن، گفت: باید پیشنهادات اصلاح قوانین معدن به صورت مکتوب به شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت ارایه شود تا بتوان به صورت جدی این موضوع را از مراجع مربوطه پیگیری کرد.

* واحد 50 هزار تنی تولید مس در سونگون راه اندازی می شود *

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سفر معاون اول رییس جمهور به استان و دستاوردهای این سفر، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان دولت یازدهم یکی از واحدهای 50 هزار تنی تولید مس در سونگون راه اندازی می شود.

جبارزاده اضافه کرد: این مهم می تواند کمک موثری در بهبود فضای تولید و اشتغال استان داشته و موجب رونق اقتصادی منطقه شود.

وی همچنین با بیان این که 80 درصد قوانین مناطق آزاد در مناطق ویژه علم و فناوری حاکم است، گفت: منطقه ویژه علم و فناوری استان در 14 پهنه تعریف شده و می تواند ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.

* باید چراغ واحدهای صنعتی غیرفعال روشن شود *

استاندار آذربایجان شرقی تنها راه کمک به واحدهای صنعتی غیرفعال و نیمه فعال استان را شناسایی مشکلات و علل بروز آنها دانست و تاکید کرد: پس از شناسایی این عوامل باید چراغ واحدهای صنعتی تعطیل بار دیگر روشن شود.

جبارزاده با اشاره به اجرای موفق طرح پایش واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی، گفت: شناخت شرایط موجود، نخستین قدم در برنامه ریزی است و اجرای این طرح با هدف دستیابی به این مهم صورت گرفت.

وی ادامه داد: با مشخص شدن تعداد دقیق واحدهای صنعتی فعال و نیمه فعال استان می توان درک درستی از نسبت بهره وری و صادرات واحدهای صنعتی موجود با تعداد این واحدها به دست آورد.

جبارزاده با بیان این که اطلاعات به دست آمده از این طرح در سند تدبیر استان به کار بسته شده است، افزود: فاز تحلیل اطلاعات این طرح در حال اجراست و نتایج آن می تواند نقش مهمی در آسیب شناسی مشکلات واحدهای صنعتی و ارایه نسخه بهبود شرایط موجود داشته باشد.

* اشخاص و واحدهای جدید برای دریافت مالیات شناسایی شوند *

رییس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با بیان این که مقوله مالیات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و به عنوان یک وظیفه قانونی و شرعی باید دنبال شود، تاکید کرد: باید اشخاص و واحدهایی که از مالیات فرار می کنند به صورت دقیق مشخص و از آنها مالیات دریافت شود.

وی تاکید کرد: باید شناسایی این افراد که اغلب درآمدهای میلیاردی دارند به سرعت در دستور کار قرار گیرد و این گونه نباشد که فقط واحدهای تولیدی و کارمندان دولت که شناسایی و دسترسی به آنها آسان است، مالیات پرداخت نمایند.

* کوی های صنعتی شهر ساماندهی می شود *

شهردار تبریز نیز در این نشست از ساماندهی کوی های صنعتی تبریز و بسترسازی برای انتقال آنها به 30 کیلومتری این کلانشهر خبر داد و گفت: در این زمینه مطالعات خوبی صورت گرفته و بر اساس طرح جامع تبریز این اقدامات صورت می گیرد.

صادق نجفی ادامه داد: هرچند در برخی مناطق همچون سردرود ساخت و سازها بر اساس اصول شهرسازی صورت نگرفته و این موضوع هزینه های سنگینی به شهرداری تحمیل می کند، اما ساماندهی این کوی ها و انتقال صنایع به دیگر نقاط به صورت جدی توسط شهرداری تبریز دنبال می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.