تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای آماده سازی زمین و ساخت مسکن مهر پرداخت شده و بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هم به خدمات زیربنایی واحدها اختصاص یافته است.

جزئیاتی‌از اعطای وام به مسکن مهر/ ۳۵۰ هزار میلیارد وام برای ساخت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، طرح مسکن مهر به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های مسکنی در تاریخ کشور به شمار می‌رود که حجم زیادی از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داد، ضمن آنکه بخش قابل توجهی از سهم این تسهیلات به آماده سازی زمین اختصاص یافت.

تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای آماده سازی زمین و همچنین ساخت مسکن اعطا شده که نرخ سود آنها در شهر تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌ها ۷ درصد و در سایر نقاط شهری ۴ درصد است.

در کنار آن، دولت سعی کرده که با اختصاص بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبارات نسبت به تامین تسهیلات زیربنایی برای واحدهای مسکن مهر اقدام کند.

با فرض هزینه ساخت ۳.۵ میلیون ریال به ازای هر مترمربع و مساحت متوسط ناخالص ۱۰۰ مترمربع به ازای هر واحد میزان کل سرمایه‌گذاری برای ساخت واحدهای مسکن مهر معادل ۶۹۳ هزار میلیارد ریال برآورد خواهد شد، براین اساس به ازای هر واحد مسکونی ۳۵۰ میلیون ریال خواهد بود.

همچنین عملکرد کلی طرح مسکن مهر نشان می دهد که بیش از ۴۶ درصد از واحدهای طرح مسکن مهر در زمین های خصوصی و به صورت خودمالکی ساخته شده است.

مشخصات کلی حجم ساخت و ساز در مسکن مهر

شرح جمع با خودمالکین جمع بدون خودمالکین
تعداد واحد دارای قرارداد ساخت ۱۹۸۰ ۱۰۶۶
مساحت زیربنای در حال ساخت(هزارمترمربع) ۱۹۸۱۳۳ ۱۰۶۶۵۶
زمین تخصیص یافته (هکتار) ۳۱۹۵۷ ۱۷۲۰۳
جمعیت قابل اسکان(هرواحد ۳۰۹ نفر) ۷۵۵۳۲۵۶ ۴۱۵۹۶۷۸
زیربنای مسکونی خالص(هزارمترمربع) ۱۴۵۲۵۳ ۷۹۹۹۳

 

براساس مصوبات دولت برای ساخت واحدهای مسکن مهر از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال وام پرداخت خواهد کرد، متوسط وام پرداختی به ازای هرواحد مسکونی ۲۲۰ میلیون ریال خواهد بود با احتساب این رقم کل وام پرداختی به واحدهای مسکونی ۴۳۰ هزار میلیارد ریال بود که مابقی باید از طریق آورده متقاضیان تامین شود.

به این ترتیب هرمتقاضی باید حداقل ۱۲۰ میلیون ریال آورده برای تکمیل فضای داخلی واحد مسکونی داشته باشد که این رقم با احتساب هزینه مربوط به محوطه سازی به ۱۶۰ میلیون ریال افزایش می‌یابد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.