پاکستان در آستانه توافق با چین برای ساخت یک خط لوله انتقال گاز طبیعی است که گفته می‌شود، قرار است جایگزین پروژه انتقال گاز تهران و اسلام‌آباد شود.

توافق پاکستان با چین برای ساخت خط لوله جدید انتقال گاز
به گزارش فارس، پاکستان و چین در آستانه امضای توافقنامه‌ای به ارزش 3 میلیارد دلار برای ساخت یک خط لوله انتقال گاز طبیعی هستند.

پایگاه «اکسپرس‌تریبیون» در پاکستان می‌گوید خط لوله جدید جایگزینی برای پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان (پروژه خط لوله صلح) خواهد بود که متوقف شده است.

اکسپرس تریبیون می‌افزاید طرح جدید با آنکه به عنوان جایگزین خط لوله ایران و پاکستان توصیف شده است در اصل به عنوان مکملی برای آن خواهد بود.

واردات گاز ایران به پاکستان در دولت قبلی این کشور به امضا رسید اما دولت جدید اجرایی کردن این پروژه را به لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مشروط کرده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است دولت «نواز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان پروژه خط لوله صلح را تحت فشار واشنگتن و ریاض متوقف کرده است.

منابع آگاه به «اکسپرس‌تریبیون» می‌گویند پکن و اسلام‌آباد در خلال سفر آقای «شریف» به چین در نوامبر ۲۰۱۴ طرحی را برای واگذاری قرارداد واردات گاز طبیعی به شرکت ملی نفت چین به امضا رسانده‌اند.

دولت پاکستان در حال حاضر در حال کار بر روی پیش‌نویس توافقنامه‌ای است که هنگام سفر رئیس‌جمهور چین به پاکستان در ماه آینده امضا خواهد شد.

خط لوله گاز ایران و پاکستان که ۲۷۰۰ کیلومتری است، در ابتدا برای تأمین کمبود منابع انرژی دو کشور هند و پاکستان آغاز شد اما تهران و اسلام‌آباد پس از انصراف هند در سال ۲۰۰۹ برای اجرای دوجانبه طرح مورد نظر توافق کردند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.