به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت الله محسن اراکی ظهر امروز در پیش خطبههای نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف مردم در دوران غیبت ولیعصر(عج)، انتظار فرج است و در روایات آمده است که از همه عبادتها برتر و بهتر انتظار فرج است، نکته اینکه انتظار فرج از همه عبادات برتر است این است که انتظار فرج نتیجه ایمان به خدا و وعدههای اوست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ایمان حقیقی را کسی دارد که به حاکمیت خداوند ایمان دارد، ایمان به خدا به معنای ایمان به حاکمیت خداوند متعال است، بین آنچه ما به عنوان خدا میشناسیم و آنچه غربیان مادی گرا معرفی میکنند تفاوت است
آیت الله اراکی گفت: غربیها در یک اصل با هم شریک هستند و آن اینکه نگاه آنها به خدا، نگاهی است که خدا را به عنوان یک پدر پیر بازنشسته و فرتوت میشناسند، آنها میگویند خدا کسی است که جهان را آفرید و دست از مدیریت این جهان شست و به کناری نشست و تنها وظیفه ما احترام است یعنی هفتهای یک روز به کلیسا برویم و به خدا احترام بگذاریم و وی را عبادت کنیم.
وی عنوان کرد: اما شناختی که قرآن کریم و رسول اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) از خدای متعال ارائه میدهند با این تعریف متفاوت است، خدایی که قرآن و رسول و ائمه به ما میشناسانند نخستین صفتش فرمانروای مطلق جهان هستی است.
آیت الله اراکی افزود: خداوند در بینش اسلامی ملک و پادشاه و فرمانروای مطلق جهان هستی است و در سوره جمعه این مسئله نمایانگر شده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: در جای دیگری عنوان میشود خداوند سلطانی فراگیر است و این فرمانروای عام و مطلق جهان هستی است و در سوره اعراف آیه 54 خداوند این گونه معرفی میشود: هم آفرینش از آن اوست و هم فرمان؛ پس خداوند تنها آفریننده نیست بلکه لحظه به لحظه جهان را وجود و نیرو و هستی میدهد.
آیت الله اراکی بیان کرد: حکومت و فرمانروایی و امارت و حاکمیت باید حاکمیت خدا باشد، در جامعه بشری باید حکومت الهی حاکم باشد، برهمین اساس ما به عنوان شیعیان اثنی عشری و مسلمان در رابطه با حکومت معتقدیم که حاکم باید از سوی خدا تعیین شود. چرا رسول خدا به عنوان حاکم و فرمانروا تعیین شد و خداوند به وی فرمود ما تو را برای فرمانروایی فرستادیم پس حاکمیت خداوند متعال را اجرایی کن زیرا تو از سوی خدا فرمانروا هستی.
وی گفت: بعد از رسول اکرم این فرمانروایی به وسیله امام معصوم(ع) انجام میشود، رسول اکرم دو وظیفه داشت: این فرمانروایی باید فراگیر شود، البته خداوند متعال فرموده این فرمانروایی را با زور به مردم اعمال نمیکنیم و اگر میخواستیم میتوانستیم این کار را انجام دهیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: اراده خداوند برای اینکه مردم را آزمایش کند و ببیند چه کسی از روی عشق مطیع خداوند متعال است سبب شد این فرمانروایی با فشار اعمال نشود.
آیت الله اراکی گفت: مردم خدایی عادل و کامل دارند که مصلحت آنها را بهتر میداند و انسانها را به سعادت فرمان میدهد و راه دیگر نیز این است که مردم از هوای نفس خود پیروی کنند و این دو راهی است که خداوند متعال پیش روی انسان قرار داده است و این دو راه را به پیغمبرش فرمود پیش روی انسان بگذارد.
وی گفت: خداوند متعال نبی اکرم و ائمه هدی را فرستاد تا ما را برای انتخاب بهتر آماده کنند تا جامعه بشر با اختیار خودش بهترین گزینه را انتخاب کند و همین کار را رسول اکرم(ص) آغاز کرد و ائمه هدی ادامه دادند و باید امام زمان(عج) که ظهور میکنند همه جامعه بشر برای این گزینش برتر آماده شوند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب اسلامی اظهار داشت: فرمانروایی خدا فرمانروایی بر یک قوم خاص نیست بلکه فرمانروای مطلق جامعه بشر است باید به جایی برسیم که جامعه بشر آماده گزینش برتر باشد و بتواند گزینه امام زمان را بر همه گزینهها ترجیح دهد.
آیت الله اراکی گفت: نخستین مقدمه برای گزینش این گزینه بهتر آماده سازی جامعه مسلمان است، باید کاری کنیم این جامعه یک و نیم میلیاردی که به رسول اکرم معتقد هستند و معتقدند رسول اکرم از سوی خدا فرمانروای الهی بود و آمده بود تا حکم خدا را جاری کند آماده شوند.
وی افزود: بعد از رسول خدا ائمه هدی نیز این طرح بزرگ را توضیح دادند و تبیین کردند و مردم متوجه شدند که حاکمیت خدا و ائمه هدی چیست و فهمیدند این حاکمیت با حاکمیت غیر چه تفاوتی وجود دارد. امروز همه مسلمین فرق حاکمیت امیرالمومنین و معاویه را میدانند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حکومت عدل علوی کجا بود و حکومت جور اموی کجا بود؟ اگر کسی فرق بین راه رسول خدا و راه ضد رسول خدا را تشخیص نداد باید به واقعه صحرای کربلا مراجعه کند. یکی از مهمترین نقشهای جریان کربلا همین روشن سازی فرق بین این دو راه است. کیست که جریان کربلا را شنیده باشد و سخنان حسین(ع) و زینب(س) را شنیده باشد و گزینه بهتر را تشخیص ندهد؟ لذا ما وظیفه داریم مسئله سیدالشهدا را تبیین کنیم.
آیت الله اراکی اظهار داشت: باید تفاوت حسین بن علی(ع) و یزید را همیشه تبیین کنیم و این را خوب برای مردم تبیین کنیم، وظیفه داریم این شناخت روشن را از تفاوت این دو راه به همه جامعه اسلامی تعمیم دهیم تا همه در شناخت این تفاوت یکدست شوند و بدانند فرق میان حکومت ناب محمدی(ص) با حکومتهای خلاف حاکمیت رسول الله چیست.
وی گفت: پیام حسین(ع) چه بود؟ این پیام باید در روضه خوانیها تبیین شود؛ فرمود من قیام کردم تا سیره جدم را به مردم نشان دهم و بگویم این سیره با سیره فعلی امویان در تناقض است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: آن فرمانروایی که قرآن کریم و رسول اکرم تبیین کردن آن کسی است که عدل را در جامعه بشری میگستراند. امام حسین(ع) فرمود: آن کس که ببیند حاکمی حکم برخلاف حکم خدا میکند اما علیه این حاکم قیام نکند خدای متعال وی را با آن حاکم محشور میکند و حسین بن علی فریاد این تغییر را در جهان سر داد و علیه فرمانروایی ظلم برخاست.
آیت الله اراکی گفت: قیام حسینی، قیام تبیین، روشنگری و بیدارگری است تا مردم فرق فرمانروایی رسول اکرم با فرمانروایی حاکمان جور را بشناسند، امروز اگر بخواهیم جامعه بشر را برای حکومت مهدوی آماده کنیم نخستین کار این است که نظیر سیدالشهدا به دنیا اعلام کنیم که ما با فرمانروایی ظالمانه و جائرانه بر دنیا مخالف هستیم و این فرمانروایی را نمیپذیریم.
وی گفت: آنها که در اندیشه انتظار حقیقی هستند باید بدانند که نخستین گام، زمینه سازی است و نخستین گام زمینه سازی این است که حاکمیت جور آمریکا و صهیونیسم را برملا کنیم و بگوئیم با اینها سازگار نیستیم، ما با این حاکمیت مخالف هستیم، دنیا تشنه جریانی است که بر علیه سلطه جور نه بگوید و ما باید اثبات کنیم که در این راه مقاومت میکنیم و حاضریم هزینه آن را نیز بپردازیم.
آیت الله اراکی بیان کرد: به ملتهای دنیا اعلام میکنیم آیا رهبرانی همچون علی و حسین دارید که هزینه پرداخت کرده باشند؟ در چند روز آینده ایام فاطمیه را در پیش داریم، از بزرگترین جلوههای شخصیتی ایشان این است که جریانی را ایجاد کردند که جریان مقاومت علیه ظلم و جور بوده است.
وی بیان کرد: امروز سختیهایی که تحمل میکنیم بهای یک کالای بسیار ارزشمند است، کالایی که در راه بدست آوردن آن خونی مثل خون حسین(ع) ریخته شده است، این کالا، کالای عدل است که ارمغان آن فرمانروایی خدا و فرمانروایی فضیلت است.
آیت الله اراکی گفت: ما امروز و دیروز نیست که تحریم شدهایم، شاعر شیعی ما در قرن اول هجری خطاب به حاکمان بنی امیه اعلام میکند که ما در تحریم هستیم. امروز 1300 سال است که تحریم هستیم اما از راه ائمه روی نگرداندهایم.
وی گفت: امروز در نتیجه مقاومتهای پیشین در مسیر قدرتیابی هستیم؛ امروز باید اثبات مقاومت و توانایی کنیم که میتوانیم بر سلطه غالب شویم و یک حکومت واحده اسلامی و یک مشت محکم علیه استکبار تشکیل دهیم.
نظر شما