امام جمعه مشهد مقدس گفت: اگر بنا شد همه ابعاد اقتصاد مقاومتی را رعایت کنیم روزی در اقتصاد این مانور را می‌دهیم و ما دشمن را تحریم می‌کنیم.

اجرای اقتصاد مقاومتی سبب تحریم دشمنان از سوی ایران می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: کلام ما در خطبه نخست، درباره بحث سبک زندگی اسلامی در نظام رفتار اجتماعی بود و سخن به مسئله نظام رفتاری با همسایه رسید، در مجموعه مطالب ارائه شده در این زمینه کلام به آموزه ارزشمند جامع از وجود مقدس امام سجاد(ع) در دعای صحیفه کامله منتهی و جمع بندی می‌شود.

وی افزود: مجموعه مولفه‌هایی که در نظام رفتاری با همسایه لازم است امام چهارم در قالب دعا بیان کردند که در مجموع ۱۵ مولفه در این دعای شریف درباره نظام رفتاری با همسایه معرفی شده است.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: مولفه نخست درباره ادب زیبا نسبت به همسایه است.

وی گفت: نخستین خواسته‌ای که امام سجاد(ع) از خداوند قبل از تبیین مولفه‌های نظام رفتاری ارائه می‌کنند این است که همسایگان را به خدا می‌سپارند البته همسایگانی که حق همسایگی به جا بیاورند و دشمنان را از این همسایه دفع کنند، این همسایه با این خصوصیات مشمول دعای امام سجاد(ع) قرار می‌گیرند.

آیت الله علم الهدی گفت: مولفه نخست درباره ادب زیبا نسبت به همسایه داشتن است و می‌فرمایند این همسایگان را موفق بدار تا در مقام ادب ورزی از یک برخورد محترمانه برخوردار باشند، در اینجا درباره ادب اسلامی یک ویِژگی معرفی می‌شود که با پندار اکثر ما مخالف است.

وی عنوان کرد: ویژگی دوم از نگاه ایشان، رفع نیازها است یعنی همسایگان درصدد این باشند که احتیاجات یکدیگر را برطرف کنند.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: همسایه نباید خود را موظف ببیند که فقط در یک مورد خاصی احسان کند و فکر نکند با یک قدم برداشتن تکلیف را انجام داده است تا جایی که همسایه نیازمند است این هم موظف است کمبود را برطرف کند.

وی افزود: مولفه سوم هدایت و راهنمایی همسایه است، امام سجاد می‌فرماید همسایه باید موفق به هدایت شود و از خداوند می‌خواهد انسان را در این زمینه موفق کند و مولفه چهارم خیرخواهی صالحانه است یعنی وقتی بنا شد یکی از اینها با شما مشورت کند شما برای وی خیرخواهی داشته باشید.

آیت الله علم الهدی گفت: از سویی شما باید راهنمایی در برابر استرشاد را قرار دهید یعنی وقتی از شما چاره جویی می‌خواهد به وی مشورت دهید معنایش این است که اگر بنا شد بدون مشورت خواهی در زندگی مردم به عنوان نصیحت فضولی کند و یا به عنوان هدایت بدون چاره جویی افراد بخواهد دخالت کند این فضولی و سرک کشیدن به زندگی همسایه است در زندگی همسایه در عین خیرخواهی باید از فضولی و سرکشی را از خود دور کرد.

وی افزود: مولفه پنجم رازپوشی است، همسایه نسبت به همسایه باید محرم اسرار باشد و اسرار را کتمان کند.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: حسن ظن و گمان نیکو داشتن نسبت به همسایه، ششمین مؤلفه همسایه خوب در کلام امام چهارم است؛ اگر بنا شد به همسایه سوءظن وجود داشته باشد، یک بدگمانی و ناامنی نسبت به همسایه به وجود می‌آید؛ هر همسایه‌ای باید نسبت به همه خوش‌بین باشد، البته خوش‌بینی صفت خوبی است اما این صفت امتیازش این است که بااحتیاط به دیگران حسن ظن داشته باشد.

وی افزود:بدخواه نبودن همسایه، تواضع و فروتنی نسبت به همسایه، همیاری و عیادت از همسایه و دلجویی، نگاه عفیفانه به همسایه و هدیه دادن به وی و سعادت همسایه را سعادت خود دانستن سایر مولفه‌های ۱۵ گانه است.

آیت الله علم الهدی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت نمایش ارزشمندی از محور اقتدار نظام در مانور نظامی پیامبر اعظم در حوزه خلیج فارس به مرحله ظهور درآمد و به دنیا ارائه شد، در کشور ما شهامت و پایمردی رزمندگان ما و عزیزان ایثارگر چه در ارتش و چه در سپاه در مقاطع گوناگون اجرا می‌شود.

وی گفت: این مانوری که این هفته اجرا شد یک ویژگی خاص داشت و آن پیامی به استکبار جهانی و آمریکا بود، یک ماکتی برای ناوگان هواپیمابر آمریکایی درست شد و مورد حمله قرار گرفت پیامی به استکبار جهانی بود بر اینکه نشان داد آن روزی که بنا باشد اینها به خیال خودشان گزینه باطل روی میز را بخواهند به عرصه اجرا بیاورند در برابر قدرت رزمندگان ما هیچ قدرتی پاسخگو نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بنده متخصص نظامی نیستم که بخواهم خصوصیت نظامی را در این مانور تحلیل کنم اما عناصر نظامی پنتاگون چقدر روی این مسئله حساب می‌کنند؟ این که ماکتی برای ناو آمریکایی بسازند و این ماکت را با موشک منهدم کنند خب یک ماکت بوده و برخی ممکن است فکر کنند که آنها نمی‌ایستند تا ناو هواپیمابرشان از میان برود، طبیعتا آنها هم سپر موشکی دارند اما آنچه در این مانور نمایش داده شدو برای همیشه آمریکا را ناامید می‌کند منظره‌ای بود که همه دیدید یعنی قایق‌های تندرو موشک را پرتاب کردند و با هیچ نیروی پدافندی نمی‌توان مقابلش ایستاد و آنها فهمیدند مسئله فداکاری و ایثارگری یک محور و اصل اصیل در همه رزمندگی رزمندگان اسلام است که با هر چیز بخواهند مقابله کنند با این قدرت نمی‌توانند مقابله کنند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: این حرکت، تکنیک و فناوری خیلی در آن اثرگذار نیست، آنچه یک رزمنده از جان گذشته را در این شرایط قرار می‌دهد یک روح ایثارگری است که مخصوص نظام ما و اسلام ما و مخصوی دلداده‌های فاطمه و عاشقان حسین(ع) است و چیزی نیست که با یک فناوری اروپایی بتوان آن را ساخت.

وی گفت: خدا کند همانطور که با یک مانور نظامی دشمن را ناامید کردیم یک روزی با مانور اقتصادی آنها را مایوس کنیم تا این قدر در تحریم‌ها دشمن مانور ندهد و ان شاء الله با اقتصاد مقاومتی به دنیا این را اثبات کنیم و دنیا بفهمد این ایران است که می‌تواند دنیا را تحریم کند.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: با رهنمود مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی و راهکارهای آن مشخص شده است، مردم و دولت باید به میدان بیایند، یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، قطع وابستگی به نفت است. اگر این اتفاق بیفتد خرج کشور و این آبادانی کشور را چه کسی پرداخت کند؟ ارزاق محرومان چگونه اداره شود؟ اینجاست که مردم باید وارد میدان شوند.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند مالیات یک فریضه و مسئله شرعی است؛ فضای کشور سبب درآمدزایی شما شده است، چطور به رستوران می‌روید باید پول غذا را بدهید، شمایی که سر این سفره امنیت نشسته و از امکانات استفاده می‌کنید باید هزینه‌ها را نیز بپردازید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: درست نیست از یک کارمند ضعیف یک اداره مالیات گرفته شود و یک آدم گردن کلفتی که ده‌ها و صدها و هزاران درآمد دارد مالیات ندهد، کسی که فرار مالیاتی می‌کند یک راهزن و دزد است.

آیت الله علم الهدی اظهار داشت: اگر بنا شد همه ابعاد اقتصاد مقاومتی را رعایت کنیم روزی در اقتصاد این مانور را می‌دهیم و ما دشمن را تحریم می‌کنیم، وادی دیگر که دشمن می‌خواهد ما را سرکوب کند، فرهنگ است و باید در این عرصه هم مانور دهیم یعنی مردم به صورت دسته جمعی با ناهنجاری‌ها مقابله کنند و این مبارزه به یک نهاد دولتی منحصر نشود.

وی بیان کرد: برداران مقابله با ناهنجاری‌های فرهنگی یک وظیفه عمومی است، روزی که بنا شد در عرصه فرهنگ مانور دهیم و دشمن ببیند بی بند و باری مورد نفرت مردم است و همه با آن مبارزه می‌کنند در عرصه فرهنگ هم کاری نمی‌تواند انجام دهد.

وی افزود: باید کنسرت موسیقی اجرا نشود این اعمال زور نیست این یک حرف طلبگی نیست، ما مسئله موسیقی نداریم، مسئله کنسرت اما مطرب بازی است، پیغمبر حدود حرم امام رضا را بین دو کوه تعیین کردند، حرم امام رضا زیر این سقف نیست، تمام این شهر متعلق به آن حضرت است، کنسرت در حرم امام رضا(ع) مطرب بازی است.

آیت الله علم الهدی گفت: وقتی با این ناهنجاری مقابله می‌کنیم در مقام حمایت چه کسانی حمایت می‌کنند؟ دویچه وله؛ خبرگزاری رسمی آلمان در ارتباط با کنسرت موسیقی در مشهد گفت برخی مسئولان وابسته به رهبری ایران با آزادی هنری مخالفت می‌کنند، این آزادی هنری نیست این بی بند و باری و ولنگاری است، حامیان اینها دویچه وله آلمان هستند یعنی همان آلمانی که تسلیحات شیمیایی در اختیار عراق قرار داد. آلمان از کنسرت موسیقی در مشهد حمایت می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: حالا در یک گوشه مشهد کنسرتی اجرا شود یا خیر به آلمان چه ارتباطی دارد؟ قصد اینها حمایت از مطرب بازی است یعنی همانهایی که سلاح شیمیایی دادند؟ اینهایی که از این قضایا حمایت می‌کنند دستشان در دست چه کسانی می‌رود؟ خدای نکرده نمی‌خواهیم این عزیزان را بدنام کنیم اما دنباله گیری این مسائل بدون اختیار و خواسته خودشان دستشان را در دست دشمن قرار می‌دهد.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: اگر ما یک روزی موفق شدیم مانور اقتصادی و فرهنگی را مثل مانور نظامی اجرا کنیم آن روز است که دشمن از همه زندگی ما مایوس می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.