گروه سیاسی- یاسمین مشرف: ریاض باید در هنگام سنجش هرگونه اقدام و تحرک جدید علیه ایران، چهار سلاح قدرتمندی را که تهران در اختیار دارد، در ذهن داشته باشد.

 چهار سلاح ایران که عربستان باید از آنها بهراسد

پایگاه تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» در مقاله ای با عنوان «چهار سلاح ایران که عربستان سعودی را می ترساند» به قلم «الکس واتانکا»، عضو ارشد «موسسه خاورمیانه» مستقر در «واشنگتن» نوشت: خاورمیانه درحال تجربه تحولات بی سابقه ای است. همه چیز حاکی از آن است که این منطقه در آینده قابل پیش بینی همچنان پرآشوب خواهد بود.

نویسنده در ادامه رقابت میان ایران و عربستان را دومحور کلیدی در تحولات خاورمیانه عنوان می کند و می نویسد: عربستان سعودی به عنوان قطب اسلام سنی در منطقه همواره با دیده تردید به ایران نگریسته و در رقابت منطقه‌ای با این کشور بوده است.

تاریخ رقابت ژئوپلتیک میان ایران و عربستان به پیش از انقلاب سال 1979 ایران برمی گردد. تلاشهای ایران برای صدور انقلاب اسلامی، عربستان سعودی را به شکل فزاینده ای به حمایت از جنبشهای افراطی ضد شیعی از شبه قاره هند گرفته تا شام واداشته است.

پس از آنکه ایالات متحده با سرنگونی رژیم صدام، راه را برای به دست گرفتن قدرت سیاسی این کشور توسط شیعیان بازکرد، سعودی ها به شکل رو به افزایشی به متوقف ساختن نفوذ ایران و متحد منطقه ای شیعی اش متعهدشدند و اینجا همان جایی است  که ما اکنون در آن قرار داریم.

الکس واتانکا ادامه می دهد: تازه ترین فصل در رقابت میان ایران و عربستان در دروازه های عربستان، یمن، درحال گشوده شدن است، جایی که جنبش شیعی «حوثی» مخالف عربستان کنترل صنعا، پایتخت این کشور را به دست گرفته است.

نشنال اینترست می افزاید: در زمینه رقابت میان ایران و عربستان درک و آگاهی، موضوع بسیار مهمی است که می تواند به شکل دادن اقدامهای متقابل کمک کند. درحالی که ایرانیان احتمالاً ارتباط زیادی با قضایای اخیر در یمن نداشته اند. سعودی ها ایرانیان را دست اندرکار مسایل این کشور می دانند. اما ریاض پیش از آنکه اقدام جدید خود علیه تهران را مورد سنجش قرار دهد، باید چهار توانمندی ایران را در ذهن داشته باشد.

 

    قدرت موشکی

این پایگاه آمریکایی در ادامه می نویسد: درماه دسامبر وزیر دفاع ایران اعلام کرد، کشورش درحال حاضر چهارمین قدرت بزرگ موشکی در جهان پس از آمریکا، روسیه و چین است. شاید این موضوع تاحدودی مبالغه آمیز باشد، اما واقعیت این است که ایران درحال حاضر انبوهی از موشکهای تهاجمی و توانمند در اختیار دارد.

از زمان جنگ ایران و عراق برنامه ریزان در ایران برای جبران کمبودهای نظامی باقی مانده از دوران شاه، به تولید موشک به عنوان راهی برای  تجهیز نیروی نظامی و تکمیل سلاحهای راهبردی نگریسته اند. بدین منظور تهران با کمک کشورهایی همچون چین، کره شمالی، سوریه، لیبی و  پس از سالها تلاش در زمینه مهندسی معکوس، به خط تولید موشکی قابل توجهی دست یافت، به گونه ای که می توان گفت، هم اکنون تمام عربستان سعودی در محدوده برد موشکهای بالستیک ایران قرار دارد.

 تهران آشکارا تهدید کرده است، اگر کشورهای عرب منطقه خلیج فارس سکویی برای اسراییل و آمریکا برای حمله به ایران فراهم کنند، با ریزش موشکهای ایران بر سر شهرهایشان مواجه خواهند شد. نویسنده ادامه می دهد: ادعای ایرانیان درخصوص تولید موشکهای «سجیل» با برد 2000 تا 2500 کیلومتر، ادعای مبالغه آمیزی نیست. این درحالی است که سپاه قدس ایران متعهد به ادامه تلاشهای خود در زمینه ساخت موشکهایی با برد بیشتر شده است. افزون بر این رهبران ایران همواره بشدت تأکید داشته اند که هرگز اجازه بازرسی بین المللی از صنعت موشکی این کشور، در چارچوب گفت و گوهای هسته ای ایران و 1+5  قرار نخواهد گرفت.

 

   قدرت سایبری

نشنال اینترست ضمن اشاره به توان سایبری ایران، عربستان را یکی از اهداف ایران در جنگ سایبری عنوان می کند و می نویسد: در طول یک دهه گذشته، توانمندی های سایبری ایران با سرعت بالایی توسعه یافته و  مبارزان سایبری طرفدار دولت، به یکی از سلاحهای کلیدی جمهوری اسلامی تبدیل شده اند.

 اهمیت فضای سایبری تا آنجا افزایش یافت که در مارس 2012، آیت ا... خامنه ای رهبر عالی ایران، فرمان تأسیس شورای عالی فضای مجازی را صادر کرد. ایرانیان احتمالاً خود را در کنار آمریکا، روسیه و چین، جزو پنج قدرت برتر سایبری جهان می دانند. هرچند این ادعای ایرانیان را نیز می توان مبالغه آمیز دانست، اما شکی وجود ندارد که ایران یک قدرت سایبری درحال ظهور است.

 

   گروه نیابتی

عضو ارشد موسسه خاورمیانه ادامه می دهد: اگر ایران یک متحد غیر قابل جایگزینی داشته باشد، آن متحد جنبش شیعی حزب ا... لبنان است. اتحاد حزب ا... با ایران را باید بسیار فراتر از مرزهای لبنان دانست. هویت عرب این گروه آن را زمینه ساز دسترسی ایران به جهان عرب می سازد. به عنوان مثال کانال تلویزیونی «المنار» لبنان، وابسته به حزب ا... پیام‌رسان راهبردی ایران به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب منطقه است.

 

   نیروی دریایی

نشنال اینترست در بخش پایانی این مطلب آورده است: ایران مدتهاست تهدید خود را در زمینه بستن «تنگه هرمز» که بخش عمده نفت جهان را از طریق کشتی انتقال می دهد، اعلام کرده است.

روشن است که در صورت تشدید تنشها، ایرانیان هم از انگیزه و هم از توانایی ایجاد اختلال در این گلوگاه حیاتی دریایی برخوردارند. ایران دارنده ترکیبی از موشکهای ضد کشتی، همچون «مینهای خلیج فارس»، زیردریایی های کوچک و قایقهای اژدر کوچک است که در ترکیب با یکدیگر قادرند در جریان عبور کشتی ها از تنگه هرمز، اختلالات زیادی ایجاد کنند.

در مورد سلاحهای موشکی ایران باید گفت ایرانیان در سال 1985 یک واحد دریایی را به عنوان بخشی از سپاه قدس جمهوری اسلامی ایجاد کردند. درسال 2007 کنترل عملیاتی کامل خلیج فارس به این واحد سپرده شد و تا به امروز بتدریج از نظر نیروی انسانی گسترش یافت. ایرانیان اکنون نه تنها به دنبال تقویت کنترل خود بر تنگه هرمز هستند، بلکه اظهارات مقامهای رسمی ایران نشان می دهد، این کشور حضور خود در تنگه «باب المندب» و «کانال سوئز»، دو گلوگاه مهم و حیاتی دیگر برای عربستان سعودی، نیز افزایش خواهدداد. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اﺣﻤﺪ اﻳﺮاﻧﻲ IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    15 0
    ﺯﻧﺪﻩ ﺑﺎﺩ اﻳﺮاﻥ
  • ازاده IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    11 1
    امريكايى ها اين گزارش ها را با هدف ترغيب عربستان سعودى و ديگر عربها به خريد سلاح هاى پيشرفته تر از امريكا و در نتيجه چرخيدن چرخ كارخانه هاى اسلحه سازى امريكا چاپ مى كنند. ترجمه و انتشار اين گزارشها اب به اسياب فروشندگان اسلحه ريخته و همسايگان ايران را تحريك مى كند.