گروه جامعه  / محمد رضایی - وزیر بهداشت بعد از ظهر دیروز در جریان بازدید از نمایشگاه تجهیزات پزشکی در مشهد گفت: ...

 اعطای وام کم‌بهره به صنعتگران پزشکی

 دولت با نگاه سرمایه‌ای و حمایت از توان داخلی برای تامین تجهیزات و دستگاههای پزشکی اعتبار کم بهره با بهره ۶ درصد از محل صندوق توسعه ملی به صنعتگران و متخصصان می‌دهد. دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، افزود: گرچه صنعت تجهیزات پزشکی در دنیا دارای سابقه طولانی است اما این صنعت در کشور ما نوپاست و ما با برندهای خارجی مرغوب و اصیل فاصله زیادی داریم اما سیاست تشویق را در مورد تولیدات دارو و تجهیزات پزشکی مد نظر داریم و با دانش افزایی نیروهای داخلی در راه گام برداشتن در مسیر خودکفایی هستیم. مسؤول عالی نظام سلامت با بیان اینکه نمایشگاه مشهد در حد خود خوب بود و امیدوارم در سال‌های آینده ارتقای بیشتری پیدا کند درباره کارهای نیمه تمام در حوزه سلامت در پایتخت معنوی ایران اسلامی گفت: گرچه دولت بودجه‌ای برای احداث چند بیمارستان هزار تخت خوابی در شهر مشهد ندارد اما هم اکنون عزم ملی برای تامین نیازهای بیماران و سانحه دیدگان جاده‌ای ایجاد شده هرچند تکمیل پروژه‌های وزارت بهداشت ۲۵ سال زمان نیاز دارد.

 

 بودجه درمانی خوبی داریم

هاشمی افزود: خوشبختانه دولت کمک‌های موثری را به حوزه سلامت داشته و بانک مرکزی نیز کمک زیادی انجام داده است. در مورد بودجه سال آینده بهداشت و درمان نیز باید بگویم، امیدواریم به‌‌ همان اندازه که درخواست بودجه شده تخصیص پیدا کند و امیدواریم مجلس نیز در این رابطه به دولت برای تداوم طرح تحول نظام سلامت کمک کند. وی درباره مشکلات هسته مرکزی شهر مشهد و قرار گرفتن دو بیمارستان آموزشی و قطب درمانی در این بافت به فاصله چندصد متر از هم یادآور شد: این همجواری و فرسودگی بافت، چالش آفرین شده ولی شهرداری و شورای شهر مشهد زمین بیمارستان قائم را می‌توانند تبدیل به احسن کرده و برای گسترش خدمات درمانی در مشهد استفاده کنند.

قاضی‌زاده هاشمی، درباره تعلق گرفتن عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ به مشهد مقدس و نقش این نمایشگاه در ارتقای شاخصهای پزشکی خراسان رضوی گفت: کشورهایی در این حوزه پیشرفت کردند که در زمینه‌های نمایشگاه‌های صنعت پزشکی و آموزش سرمایه گذاری پیشرفت خوبی داشتند و اگر ما به دنبال صادرات تولیدات خود هستیم باید نمایشگاه‌های خود را در کشور گسترش دهیم و از دانشگاههای علوم پزشکی منطقه در این رابطه حمایت می‌کنیم.

 

  ایران قدرت بر‌تر در پزشکی و تولید علم

وی افزود: وزارت بهداشت در دو دهه گذشته موفقیتهای زیادی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی داشته است و به عنوان قدرت برتر منطقه، در بحث تولید علم و روزآمدسازی دانش و تکنیک‌های پزشکی حرفهای زیادی برای گفتن داریم اگرچه این پایان راه نیست. هاشمی، درباره مشکلات پرستاران گفت: مشکل ما تعداد کم پرستاران در بیمارستان‌ها و فشار وارده به این قشر برای رفع نیاز پرستاری بیماران است، البته طبیعی است که این قشر نیازمند دریافت حقوق و مزایای مناسب هستند و بقیه گروه‌ها نیز همین انتظار را از ما دارند، برای همین ما در بحث نیروی انسانی به شدت تحت فشاریم که باید با کمک مجلس حل شود.

 

 پایان تحریم تجهیزات پزشکی

قاضی‌زاده هاشمی یادآور شد: خوشبختانه در حوزه درمان، دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیستیم و این محدودیت‌ها تمام شده اما اگر تحریم‌ها کاملا برداشته شود شرایط ما نیز به سمت مثبت شدن تغییر می‌کند و برای انتقال پول و تجهیزات که معمولا برای آن مشکل داشتیم دغدغه‌‌ای نخواهیم داشت. مسؤول عالی نظام سلامت همچنین تاکید کرد: مشوقهایی برای تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی مشابه برندهای خارجی در نظر خواهیم گرفت. در مورد داروهای داخلی به تولیدکنندگان اعتباراتی با بهره ۱۵ درصد و در مورد تجهیزات، اعتباراتی با بهره ۶ درصد از محل صندوق توسعه ملی ارائه می‌کنیم.

 

  احداث ۲ بیمارستان جدید در مشهد

وی با اعتراف به اینکه فرسودگی بیمارستان قائم و امام رضا (ع) مشهد در زمان بحران مشکل‌زاست ، خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم در شهر مشهد با کمک شهرداری و آستان‌قدس احداث دو بیمارستان هزار تخت خوابی را آغاز کنیم. البته کارهای مطالعاتی و نیازسنجی‌های اولیه در وزارت بهداشت آغاز شده که امیدواریم با همکاری مسؤولان به نتیجه برسد. وزیر بهداشت با بیان اینکه آنچه در مشهد به عنوان بیمارستان وجود دارد متعلق به ۷۰ سال گذشته است درباره نیازهای ویژه کلانشهر مشهد خاطرنشان کرد: مشهد به دلیل زائرپذیری و مهاجرت‌ها مشکلات بیشتری دارد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد کارهای خوبی را انجام داده است اما باید با ایجاد نگاه ملی در این زمینه بیشتر کار شود. وی تاکید کرد: شهر مشهد دارای بیشترین میزان حاشیه‌نشینی نسبت به دیگر کلانشهر‌ها است و طبق برنامه ریزی نظام سلامت مسؤولان استان قول داده‌اند طی شش ماهه نخست سال ۹۴ تمامی این مناطق را به لحاظ بهداشت و سلامت تحت پوشش بگیرند که پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه ایجاد شده و بودجه مناسبی نیز در اختیار ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است.

 

 کمک آستان‌قدس رضوی به نظام سلامت

وی در ادامه تصریح کرد: باید بیمارستانهای جدید در حاشیه شهر و حاشیه بزرگراه‌ها قرار گیرد که دسترسی را راحت‌تر کند و پدافند غیرعامل در بیمارستان‌ها لحاظ شود و راه این موارد این است که آستان‌قدس رضوی –که در این زمینه پیشگام حل مشکلات بیماران نیز بوده- و نیز استانداری و شهرداری به دولت کمک کنند.

وی در پایان تصریح کرد: زمین بیمارستان قائم را شهرداری و شورای شهر مشهد می‌توانند تبدیل به احسن کنند و بتوان از زمین آن برای گسترش خدمات درمانی در شهر مشهد استفاده کرد و امروز دو بیمارستان مهم شهر مشهد یعنی بیمارستان قائم و امام رضا (ع) در فاصله کمتر از ۵۰۰ متر از یکدیگر قرار گرفتند که متاسفانه هردوی این بیمارستان‌ها فرسوده هستند و در زمان‌های بحرانی مانند زلزله با مشکلات فراوانی مواجه می‌شویم. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.