گروه جامعه - پروین محمدی: روزانه ۵۰ نفر در کشور به دلیل حوادث رانندگی فوت می‌کنند و ایران رتبه دوم را در آمار فوت شدگان حوادث رانندگی در خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

ایران رتبه دوم فوت‌شدگان حوادث رانندگی خاورمیانه را دارد

 این مطلب را رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حاشیه برگزاری پنجمین همایش بین المللی سوانح ترافیکی با محوریت «ایمنی عابران پیاده» بیان کرد و افزود: سالانه در جهان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند که در صورت تداوم این روند رقم فوت شدگان حوادث رانندگی تا سال ۲۰۲۰ به دو برابر خواهد رسید.

دکتر کامران باقری لنکرانی اظهار داشت: باوجود کاهش آمار فوت‌شدگان ناشی از حوادث رانندگی طی ۱۰ سال گذشته، هنوز این آمار در کشور ما بالاست، به طوری که هم اکنون روزانه پنجاه نفر به دلیل حوادث رانندگی فوت می‌کنند.

 دکتر لنکرانی خاطر نشان کرد:  با توجه به میانگین آمار فوت‌شدگان حوادث رانندگی در ایران (۲۱ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) در مقایسه با میانگین جهانی که ۱۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است، ایران در منطقه خاورمیانه سال گذشته مقام دوم را در آمار فوت شدگان حوادث رانندگی به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت با اشاره به اینکه آمار فوت‌شدگان عابران پیاده در حوادث رانندگی تأسفبار است، گفت: امروزه آن قدر که به ترافیک و مشکلات آن تمرکز و توجه کرده‌ایم به ایمنی عابران توجه نداشته‌ایم، در حالی که در کشور ۲۸ درصد از مجموع مرگ و میر در حوادث ترافیکی مربوط به عابران پیاده است، از این رو باید تلاش کنیم تردد عابران پیاده امن و دسترسی آنان به اماکن عمومی و نیازهای ضروری روزمره به آسانی و در شرایط امن امکان‌پذیر باشد.

رئیس پنجمین همایش بین‌المللی سوانح ترافیکی با محوریت ایمنی عابران پیاده، مرگ و میر عابران را در حوادث ترافیکی فاجعه‌ای خاموش برشمرد و یادآور شد: در بحث تصادفات ما با یک فاجعه خاموش روبه‌رو هستیم که در این فاجعه موضوع عابران پیاده از دردناک‌ترین قسمت‌های آن است، زیرا در گزارشهای موجود بین ۴/۱۳ تا ۴۹ درصد متوفیان حوادث ترافیکی از عابران پیاده هستند.

دکتر کامران باقری لنکرانی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ایمنی عابران پیاده تصریح کرد: مسؤولان باید به فکر طراحی برنامه‌هایی باشند تا عابران آسیب پذیر مانند معلولان، سالمندان و کودکان نیز از ایمنی بیشتری برخوردار گردند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت گفت: برای کاهش آمار تصادفات و فوت شدگان حوادث ترافیکی باید تمرکزمان را بر روی نقاط بحران بگذاریم و برای کم کردن آمار ۱۷ هزار مرگ و میر سالانه ناشی از تصادفات رانندگی خیلی عالمانه‌تر از گذشته عمل کنیم.

گفتنی است، پنجمین همایش بین‌المللی «سوانح ترافیکی با محوریت ایمنی عابران پیاده» که از سوی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مشارکت دانشگاه کارونیسکا سوئد، دانشگاه‌های جان هاپکینز و تاپس آمریکا، مؤسسه تحقیقات فناوری هندوستان، مرکز تحقیقات اورژانس لیتوانی و چند مؤسسه وابسته بانک جهانی و همکاری سازمان آیسسکو و سازمان بهداشت جهانی، فرهنگستان علوم پزشکی، پلیس راهور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، هلال احمر، آموزش و پرورش، سازمان استاندارد و قوه قضاییه در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، پس از بحث و تبادل نظر برای دستیابی به راهکارهای مناسب برای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، روز پنجشنبه هفتم اسفند ماه به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.